Bab 15: Rancangan?

9.1K 554 37
                                    

Andra masih tidak sedarkan diri setelah berbulan bulan. Risau Permaisuri Celidra dibuatnya.

"Masih tiada perubahan?" Soalnya. Averra mengeleng sayu.

"Maaf patik tuanku.. puteri mengalami tekanan mendadak ketika kuasa itu terbuka. Maaf tuanku, bagaimana dengan rakan rakan puteri tuanku. Patik rasa kesian dengan mereka apabila menerima berita kehilangan puteri ini sehingga menyerah di separuh jalan". Ujar Avera. Permaisuri Celidra mengusap dadanya yang terasa senak. Jika penawar itu masih belum dapat, dia akan terus terusan sakit sebegini.

"Tunggu hingga puteri sedar dahulu. Beta yakin dia sendiri akan memberitahu rakan rakannya". Kata Permaisuri.

"Tapi tuanku, keadaan puteri masih lagi tidak ada apa apa tindak balas. Dan kemungkinan besar puteri akan dilahirkan semula. Dan memorinya serta merta terhapus". Ujar Avera. Permaisuri Celidra tersentak.

"Umurnya masih belum 25 tahun, bagaimana dia akan dilahirkan semulaa.. beta yakin dia akan bangkit tanpa apa apa yang hilang". Marah Permaisuri Celidra.

"Maafkan patik.. tapi tuanku, puteri tetap akan dilahirkan semula selepas sedar. Apabila keturunan Ndra yang mencapai kuasanya, dia akan dilahirkan semula tidak kira sama ada berumur 25 ataupun tidak". Ujar Avera lagi. Permaisuri Celidra mengeluh berat.

"Beta mahu isterehat..kamu tolong jagakan puteri". Ujar Permaisuri sebelum menghilangkan diri pergi. Avera memandang Andra yang masih tidak sedarkan diri. Teringat pula dengab rakan rakan Andra. Sedih dia melihat rakan rakannya yang sayu itu setelah kehilangan Andra. Tetapi apa haknya untuk membuat keputusan. Permaisuri tetap tidak mahu memberitahu rakan rakan Andra kerana takut identitinya terbongkar atau.... sebab lain?

"Andra, cepat la bangkit dari tidurmu. Rakan rakan dan ibunda mu sedang menunggumu". Bisik Avera.

REZZA termenung sendirian. Sejak kehilangan Andra tanpa berita, hidupnya terasa sunyi tanpa Andra di sisi. Rindu ingin mengusik dan bergaduh dengan Andra.

"Aku rindu kau". Bisik hati Rezza. Aleena mengeleng kepala melihat adiknya itu. Sudah 5 bulan pemergian Andra, Rezza masih bersedih. Ya, dia juga sedih dan merindui Andra tapi sekarang, dia dan Harry tengah membuat kajian tentang Andra.

"Pasti ada yang tersembunyi tentang Andra. Permaisuri Celidra?" Pelbagai persoalan di minda Aleena. Harry pernh mengatakan yang Permaisuri Celidra merupakan Puteri Dragonella. Tapi tiada bukti. Puteri Dragonella juga sudah pun lenyap akibat sumpahan dan keturunannya juga begitu.

Tapi lain pula kata Amyl. Dia mengatakan yang Keturunan Ndra masih lagi belum lenyap. Sumpahan yang dikenakan kepada bayi keturunan itu sudah dipindahkan. Pelik, dipindahkan kepada siapa? Siapa yang sanggup ingin menggantikan sumpahan sebegitu.

"Al?" Sapa Haryial. Aleena tersedar dari lamunan. Aleena tersenyum melihat bakal adik iparnya itu. Okey, bakal isteri Rezza. Sebenarnya itu paksaan daripada keluarga Rezza. Berat bagi Rezza tetapi tidak bagi Haryial. Dia sungguh gembira dengan rancangan itu kerana sememangnya sudah lama dia menaruh hati kepada jejaka kacak dan hebat seperti Rezza itu.

"Eeh, Yial.. kenapa?" Soal Aleena. Haryial tersengeh.

"Rezza ada?" Soal Haryial. Aleena mengangguk.

"Ada, kat sungai sana. Biasa la dia tu". Jawab Aleena. Haryial mengangguk.

"Yial jumpa Rezz kejap ya". Pinta Haryial lalu berlalu ke arah Rezza yang termenung sahaja. Haryial duduk di sebelah Rezza. Rezza tersentak.

"Haryial". Terkejut Rezza dengan kehadiran gadis itu.

"Hai Rezz.. termenung jauh nampak? Ingat siapa?" Soal Haryial sedangkan dia tahu apa yang Rezza menungkan.

"Aku..." belum sempat Rezza berkata kata, ada suara menjerit namanya.

"Rezzaaaa". Jeritnya. Rezza mengeluh. Satu lagi.

"Apa Amyl?" Soal Rezza. Amyl yang masih tercungap cungap itu memandang Rezza.

"Aku ada berita tentang keturunan Ndra.. ikut aku". Tangan Rezza ditarik lalu menghilangkan diri menggunakan kuasa teleportasi.

"Ish Amyl ni.. kacau je". Bebel Haryial kesal.

Ting... Rezza dan Amyl muncul di sebuah hutan. Di hadapannya terdapat satu rumah kecil berbentuk cendawan. Rezza mengeluh.

'Takkan aku kena masuk lagi kut rumah puaka ni'. Bisik hati Rezza. Rumah Amyl ni memang menyeramkan. Sebab setiap kali Rezza masuk,pasti dia harus menundukkan kepalanya. Lenguh satu badan. Dah la kalau terkena atap rumah ini akan terkena renjatan. Nasib!!

"Kau nak suruh aku masuk rumah kau ke?" Tanya Rezza. Amyl tersengeh sambil mengeleng kepala. Rezza mengeluh lega.

"Tak, kau tunggu sini. Aku pergi ambil buku tu kejap". Ujar Amyl lalu masuk ke dalam rumah. Amyl tu senang la masuk. Dia tu kecil. Paras pinggang Rezza je. Pelik dia dibuatnya. Dewa hutan sekecil itu?

"Niii.." satu buku diberi kepada Rezza. Rezza membacanya dengan teliti.

"Apa maksud semua ni? Kau tahu la kan aku belajar macam mana so aku memang tak faham bahasa ni." Ujar Rezza setelah setengah jam membaca. Amyl ternganga.

"What? Habistu kau baca sampai lenguh satu badan aku apa? Arhhhh". Marah Amyl. Rezza tersengeh.

"Tolong la terangkan". Pinta Rezza. Amyl menjeling Rezza laku merebut buku setebab 5 inci itu daripada Rezza.

"Keturunan Ndra ada 5 nyawa. Nyawanya adalah kuasanya. Keturunan Ndra mampu mengawal 9 elimen iaitu air, angin, cahaya, api, kilat, teleportasi, flora, fauna dan spirit. Kesemuanya mempunyai tahap kuasa yang tinggi. Disebabkan itu lah, Keturunan Ndra digelar raja di seluruh Stelantra World." Ujar Amyl. Rezza ternganga besar. Seluruh elimen? Kuasa tinggi? Whattt?

"Biar betik?"

"Dan seperti yang kau tahu, sejarah terakhir keturunan yang memerintah adalah Puteri Dragonella atau nama sebenarnya Permaisuri Celidra Ayllie. Iaitu keturunan ke 99. Permaisuri ini telah melanggar syarat iaitu menikahi keturunan tanah. Keturunan Ndra tidak boleh berkahwin dengan keturunan tanah kerana satu sumpahan yang besar akan terjadi kepada keturunan itu. Dan sebab itu semua mengatakan yang keturunan itu tidak wujud sekarang. Tapi, Andra buktinya yang ia masih wujud". Tegas Amyl. Rezza kaku. Andra?

"Apa maksud kau? Kau yang cakap keturunan Ndra dah pupus?" Pelik Rezza dibuatnya.

"Aku tak cakap aku yang cakap. Aku cakap orang lain cakap. Dengar, aku tak sangka yang Permaisuri Celidra dah ambil semua sumpahan itu dan pindahkannya di badannya sendiri. Jadi Andra dan ayahnya masih hidup dan Permaisuri pula masih sakit dengan sumpahan itu. Sebab itu permaisuri perlukan penawar itu segera." Ujar Amyl.

"Kejap.. ayah dia masih hidup? Bukan yahnya mati ketika umurnya 17 tahun? Dan penawar itu? Avera yang suruh kita cari kan tapi kita?" Rezza meraup wajahnya menyesal. Kalau dia putuskan untuk menyambung perjalanan, pasti dia akan dapat bertemu Andra.

"Tak, ayahnya penguasa Tanah. Dia masih hidup. Sekarang, hanya satu cara kita dapat kembalikan semuanya." Ujar Amyl. Rezza memandang Amyl. Rancangan?

Bersambung.. thanks yg sudi bca. Vote and comment guyss.. enjoyyy..

#novelfirstfantasi..

Faham faham laaa, sis kurang pandai dalam bab fantasi ni so sis campur romantik dan fantasi. Maaf, sis tak pandai buat bab lawan lawan sangatttt T_T... nak tanya, korang minat novel yg mcm mana? Fight? Romance?Full Fantasy? Or Sad?

Commentttt

Diandra Advilent: A True Self Of Princess Diandra✔Där berättelser lever. Upptäck nu