Bab 84:King Befftan

6.7K 358 18
                                    

Andra memandang sekilas makanan yang terhidang di atas meja. Pandangannya beralih kepada Raykal yang teragak agak mengambil sudu. Kesihatan Raykal masih lemah. Nak makan pun susah.. apa lagi berjalan.

Pndangan dialih pula kepada Kyle yang seronok berbual dengan Orm. Manakala puak Poln yng lain enak menjamu selera. Satu keluhan terlepas juga.

'Patutkah aku ke istana sekarang? Aku tak sanggup melihat dunia hitam sebegini. Aku harus secepatnya memerintah dunia ini tapi aku belum sedia. Jika aku ke sana dengan orang yang aku sayangi, pasti dis akan dilukai. Tak, aku taknak mereka terluka'. Bisik hati Andra.

"Tuan puteri, jangan buat begitu. Ia akan menambahkan lagi kesedihan rakan rakan tuan puteri". Kata Hansel iaitu salah satu puak Poln yang mempunyai kuasa membaca fikiran.

"Hansel.. bagi aku, kesedihan mereka dapat diubati tapi jika mereka terluka dan mungkin akan terkorban, semuanya tak dapat diubati." Bisik Andra tidak mahu Kyle dan Raykal mndengar.

"Tapi tuan puteri..." kata kata Hansel terhenti apabila melihat tatapan tajam daripada Andra.

"Andra.. kau tak makan ke?" Soal Raykal. Andra mengeleng kepala.

"Aku dah kenyang. Korang makan la. Aku ke bilik kejap". Andra melangkah pergi dari situ. Hansel mengeluh berat.

Mundar mandir Andra memikirkan perkara itu. Adakah dia akan dapat melawan King Befftan seorang diri?

"Ya.. aku patut ke sana seorang diri. Aku tak mahu rakan rakan yang aku sayang cedera. Tak." Andra merebahkan badannya ke atas katil.

"Aku harus ke sana segera". Andra bangun dari baringan dan segera mengambil hood dan posyel yang dibuatnya sendiri. Boleh digunakan jika ada kecemasan.

Potral dibina. Dengan satu nafas, Andra melangkah masuk ke dalam potral. Dan itu akan mengubah segala hidupnya.

Di sudut lain...

"Whatt? She want to go there by herself? Noo". Bantah Raykal lalu terhincut hincut berjlan ke arah bilik Andra.

"Bagitahu aku dengan lebih jelas Hansel". Arah Kyle.

"Tuan puteri taknak rakan rakan dan orang dia sayangi cedera jadi dia nak ke sana sendiri. Dia taknak semua terluka hanya kerana dia." Ujar Hansel. Kyle mengeluh berat. Diraup kasar mukanya.

"Andra memang suka bertindak tanpa berfikir panjang". Kyle segera bangun dari duduknya. Ada sesuatu yang ingin dia selesaikan sekarang.

ANDRA merenung istana kegelapan di hadapannya.

"Tangkap diaaa". Jerit seseorang. Andra memandang makhluk itu dan ternyata penjaga di sini adalah Pomendo iaitu makhluk paling ganas di dunia hitam ini.

"Jangan halang aku. Aku ingin berjumpa dengan King Befftan. Dia sendiri mengatakan kedatangan aku dialu alukan". Ujar Andra dingin. Pomendo itu memandang sesama sendiri.

"Baiklah.. kau boleh masuk". Tegas Pomendo itu. Andra melangkah masuk ke dalam istana itu.

"Aku amat menunggu kedatanganmu ke sini wahai keturunan Ndra. Tapi.... aku tak sukakan tujuan kau datang ke sini." Bunyi suara itu bergema di dalam satu bilik. Andra memandang sekelilingnya.

"Mana kau? Keluar jangan jadi pengecutt". Jerit Andra. Ketawa makhluk itu bergema lalu muncullah seorang makhluk persis manusia biasa. Badannya terpasang satu baju hitam.

'Aku ingat kan raja kegelapan ni muka hudoh tapi aku silap'. Keluh Andra dalam hati. Dipandang King Befftan di hadapannys itu.

"Aku hanya datang ke sini untuk keamanan. Dan aku pun tak ingin mengambil tahta kau tapi jika kau memaksa aku. Aku juga terpaksa. Kau sebagai raja sepatutnya menjaga keamanan bukan meruntuhkan keamanan." Kata Andra. King Befftan ketawa sinis.

"Kegelapan memang sepatutnya tidak aman. Kegelapan takkan bersatu dengan keamanan." Andra pula yang ketawa.

"Dan kini aku akan menyatukan itu". Satu bebola hitam diajukan ke arah King Befftan tetapi hanya sia sia. King Befftan senang mengelak.

"Heh.. kau buat kesilapan besar Andra. Kau datang ke sini dalam keadaan tidak bersedia." Sinis kata kata King Befftan.

"Aku dah sedia.. kau yang tak sediaaa". Balas Andra. King Befftan ketawa sinis.

"Aku? Tak bersedia? Maaf, aku sentiasa bersedia. Ydra kau pun aku boleh seksa, kau? Apatah lagi. Opss, terbongkar rahsia". Andra manahan amarahnya. Emosinya tidak stabil. Kata Kyle, emosi amat penting ketika bertempur.

Sringg.. King Befftan menyerang bahu Andra. Andra meringis kesakitan tak sempat dielak.

"Baru sikit dah lemah kee?" Andra menahan sakit. King Befftan membuat satu bebola hitam lalu dihalakan kepada Andra. Andra kaku.

Banggg!!

"Kau bodoh Andra". Kata satu suara.

Abaikan typo.. siapa setuju AndraKyle? Atau AndraRaykal? Pilih pilih.. Comment and vote. Tq for reading.. ^_^

Diandra Advilent: A True Self Of Princess Diandra✔Kde žijí příběhy. Začni objevovat