Bab 37: Potral

7.6K 441 2
                                    

Bangggg... mereka semua tersentak.

"Unclee.. bunyi apa tuuu?" Soal Exraf takut. Raykal memandang ke luar tingkap.

"Raykal.. kita kena pergi cepat dik. Raksaksa yang serang kita haritu dah datang balikk". Jerit Rafaral. Raykal tersentak.

"Mana Abang Ezyiril?" Soal Raykal kelam kabut. Dia menggendong Andra lalu berlari keluar dari bilik itu.

"Tengah buka potral ke sana.. cepat.. Exraf, mari ikut mama". Tangan Exraf ditarik oleh Rafaral.

"Semua dah siap?" Soal Ezyiril.

"Dah sayang.. jom la gerak sebelum raksaksa tu robohkan rumah kita". Ajak Rafaral. Raykal tahu berat hati kakak nya ingin membiarkan rumah ini hancur. Rumah ini lah yang banyak meninggalkan kenangan. Dan rumah ini tempat di mana bertahun tahun Rafaral mengubati Ezyiril.

'Aku tahu kak, macam mana perasaan kau. Aku janji akan bina kembali rumah ni untuk kau'. Bisik hati Raykal. Teringat pula bagaimana Rafaral dan Ezyiril ketika datang ke istana dahulu.

Flashbackk..

Rafaral menggenggam erat tangan Ezyiril. Sudah 5 bulan mengenali Ezyiril, hatinya sudah terpaut kepada jejaka itu. Tapi, dia bimbang jika bonda dan ayahnda nya tidak dapat menerima Ezyiril. Selama 5 bulan dia menyembunyikan rambutnya yang sudah bertukar itu daripada pengetahuan Ayahnda dan Bonda..

"Afa.. saya rasa tak sedap hati laa". Ujar Ezyiril. Rafaral memegang kedua dua belah tangan Ezyiril erat.

"Walau apa pun terjadi, kita harus tempuhi bersama. Kalau bonda dan ayahnda Afa tak dapat terima Ezy, Afa janji tetap berusaha untuk lembutkan hati mereka. Trust me okey". Rafaral tersenyum walaupun dalam hatinya penuh debaran.

"Okey.."

Mereka masuk ke istana itu dengan penuh debaran.

"Anak bondaaa.. how are you? I really miss you". Tubuh Rafaral dipeluk erat. Rafaral hanya membalas dengan senyuman hambar.

"Miss you too.. bonda, ayahnda... Rafa ada sesuatu nak cakap". Ujar Rafaral. Bonda atau dikenali sebagai Quien Klra melepaskan pelukannya.

"Apa dia sayang?" Soal Quien Klra. Rafaral melihat ayahndanya yang sedang mengasah pedang membuatkan dia gerun.

Dengan sedikit keberanian, Rafaral membuka hoodie yang menutup kepalanya.

"Rambut kakak warnaa putihh laa.. cantikk". Ujar Raykal ketika masih kecil lalu memeluk erat tubuh kakaknya. Quien Klra menutup mulut. Langkahnya berundur setapak ke belakang.

"Sejak bilaa Rafaa?" Tanya King Frast tegas. Rafaral menunduk.

"4 bulan lepas. Ayahnda, dia baik. Ezy, masuk laa". Panggil Rafaral. Maka muncullah Ezyiril. King Frast memandang tajam ke arah Ezyiril.

"Okeyy.. ayahnda setujuu.. tapi, dia harus tinggal dengan kita selama sebulan. Dan lepas itu, ayahnda akan buat keputusan". Ujar King Frast. Dalam hatinya ketawa jahat.

"Abang?" Soal Quien Klra tidak setuju.

"I have my own plan". Bisik King Frast kepada isterinya. Isterinya mengangguk faham.

"Abangg.. abangg ni handsome laa". Puji Raykal sambil memeluk kaki Ezyiril. Ezyiril mendukung Raykal sambil tersenyum.

"What your name boy?" Soal Ezyiril sambil mencuit hidung Raykal. Raykal ketawa kecil.

"Raykal Adiyan.. Aykal nii adik Rafaral Adyana". Ujar Raykal. Rafaral tersenyum sambil mengusap rambut hitam adiknya..

End flashback... (will be continue)

Raykal tersenyum. Ketika itu, dia amat menyukai kehadiran Ezyiril. Tapi kebahagian itu tak berkekalan. Suatu saat, hanya tangisan kakaknya yang dia dengari.

"Raykal.. cepat masukk.. nanti lambat". Panggil Rafaral membuatkan Raykal kembali ke alam nyata. Raykal mengangguk lalu melangkah masuk ke potral.

KING Frast mundar mandir.

"Apa kita nak buat ni abang.. mereka dah ada pasangan. Kuasa kita makin berkurangg". Ujar Quien Klra resah. Memang sudah keturunannya begitu. Jika anak anak mereka sudah mempunyai pasangan masing masing, maka.. kuasa ibubapa akan automatik diserap oleh anak anak. Makin kuat kuasa keturunan yang menjadi pasangan itu, makin banyak kuasa yang diserap.

"Kita kena pisahkan mereka". Ujar King Frast.

"Tapi bagaimana?" Soal Quien Klra. Tiba tiba jendela bilik kereka terbuka. Dan muncul seorang wanita yang berwajah agak menyeramkan.

"Siapa kauu?" Soal King Frast. Wanita itu ketawa besar.

"Aku Karlos. Keturunan terakhir Myls". Ujarnya sambil tersenyum sinis. King Frast dan Quien Klra tersentak.

Pendek je untuk hari ini.. nanti sis updte lagi yaa.. tengok atas keadaan.. sis x berpe nk siht sikit.. apa apa pun, thnks yg sudi membaca. Vote and comment..

Abaikan typoo..

Diandra Advilent: A True Self Of Princess Diandra✔Where stories live. Discover now