Bab 42: Imposible

7.6K 460 7
                                    

Raykal mengerling ke arah Andra. Dia sedar dari tadi lagi Andra asyik termenung saja. Apa lagi yang Andra fikirkan?

"Dhia.. kau okey? Kau tak suka ke tinggal di rumah Clpix?" Soal Raykal. Andra tersentak. Serta merta dia mengelengkan kepalanya.

"Tak.. aku okey la." Nafi Andra.

"Aku kenal kau Andra. Mungkin kau boleh tipu orang lain tapi bukan aku". Andra menundukkan kepalanya.

"Aku sebenarnya terfikir pasal Prawasakti yang dikatakan takdir kunci untuk membuka kuasa cahaya aku. Aku rasa aku macam pernah dengar nama itu tapi kepala otak aku serabutt sangat. Aku tak dapat nak ingat. Semalam aku cuba berhubung dengan bonda tetapi tak boleh. Aku buntu Ray". Luah Andra. Raykal mengangguk faham. Situasi Andra memang sulit difahami.

"Apa kata kita pergi tenangkan fikiran. Mana tahu ingatan kau sikit sikit akan kembali." Cadang Raykal. Andra mengeluh.

"Nak tenangkan macam mana. Aku tengah serabutt laa. Dah la badan aku ni makin lemah". Keluh Andra. Raykal tersenyum lalu menghulurkan belakang badannya untuk dinaiki oleh Andra. Andra terpinga pinga.

"Naik la. Aku akan pastikan kau akan tenang nanti". Andra mengalah. Macam dia tak tahu perangai Raykal itu. Apabila dia kata A maka A lah. Tiada lagi B atau C.

"Kau nak bawa aku ke mana?" Soal Andra setelah beberapa minit berjalan.

"Secret. Aku sure gila kau akan suka". Yakin betul Raykal.

"Ye la tuu".

Beberapa minit kemudian, mereka pun sampai. Andra sudah terlena. Raykal mengeleng kepala. Andra kini sering tidur sahaja. Raykal faham keadaan Andra itu tapi yang memelikkannya, Andra hanya terlena di belakangnya sahaja. Apabila tidur di atas katil ke apa, pasti Andra susah untuk terlena.

"Hey Dhia.. bangun. Kita dah sampai". Raykal mengejutkan Andra. Terpisat pisat Andra bangun. Dalam keadaan mamai, dia memandang sekelilingnya. Mata Andra serta merta segar.

 Mata Andra serta merta segar

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Pasang la lagu tuu.. sis saje nak bagi feeling cerita tentang Putera Mahkota dan gadis keturunan tu je.. sis dah cuba baca pasang lagu tu. Ada jugak la feeling.. huhu.. Comment kalau korang rasa apa yang sis rasa)

Tasik yang indah itu membuatkan Andra terpegun. Dihiasi dengan jambatan kecil yang menghubungkan dua tempat itu menjadikan permandangan lebih mnarik. Pokok pokok yang tumbuh di sekeliling tasik itu hidup segar.

"So beutifull". Tanpa sedar Andra mengatakannya. Sungguh dia tak sangka yang Raykal membawanya ke tasik ini. Ada ikan ikan, angsa mahupun itik bermain main di tasik itu bersama anak anak mereka.

"Kan? Aku jumpa tempat ni masa Clpix ajak aku pergi cari kayu bakar semalam. Aku tanya juga Clpix tentang tasik ni. Clpix cakap tasik ini tempat orang bunian mandi manda di sini. Sejarah hikayat bunian mengatakan, tasik ini lah mnjadi saksi pengorbanan kepahlawanan bunian demi cintanya. Dan sini jugalah pertemuan pertama mereka. Sebab itu lah tasik ini membuatkan hati siapa yang melihatnya tenang sahaja." Cerita Raykal.

"Pengorbanan cinta kepahlawanan bunian?" Soal Andra tidak mengerti. Raykal mmandang permandangan di hadapannya itu.

"Ya.. Clpix cakap tasik ini menjadi saksi pengorbanan cinta kepahlawanan bunian kerana Putera Mahkota Bunian zaman dahulu yang bernama Prince Romles sanggup mati demi menyelamatkan cintanya iaitu Princess Bialara yang hampir ditikam oleh musuh. Darah pengorbanan Romles jatuh ke tanah ini. Setiap hari, Princess Bialara akan melawat tanah ini sambil menangis sehingga akhir hayatnya. Air matanya itu lah yang menjadikan tempat ini menjadi tasik. Dan ia dinamakan tasik pengorbanan." Terang Raykal panjang lebar. Andra setia mendengar setiap cerita yang disampaikan Raykal itu.

"Indahnya pengorbanan Prince Romles tu kan. Tapi, jika Prince Romles adalah Putera Mahkota bunian, Princess Bialara pula peteri dari keturunan mana?" Tanya Andra ingin tahu. Kepala Andra diusap.

"Keturunan Cahaya Hitam". Jawab Raykal. Andra terdiam. Tiba tiba satu kenangan terlintas di mindanya.

Flashback 15 tahun dahulu iaitu ketika umur Andra 5 tahun.

"Di satu dunia, hidup seorang Putera Mahkota yang amat baik dan kacak. Pada suatu hari, dia berjumpa dengan seorang gadis dari keturunan yang berlainan iaitu keturunan yang berasal dari kegelapan. Walaupun mmpunyai kuasa kegelapan, tetapi.. jiwanya bersih. Dan di saat itu lah, mereka mula mengenali hati budi masing masing. Beberapa minggu sebelum perkahwinan mereka tiba, gadis itu telah dilarikan oleh musuh. Putera Mahkota itu sangat risau dan dia pun mencari gadis itu di tempat di mana mereka pertama kali berjumpa. Gadis itu hampir mati tetapi Putera Mahkota itu rela mengorbankan nyawanya dengan gadis itu. Dan akhirnya, Putera Mahkota itu mati di bunuh oleh musuh. Gadis itu sedih dengan kehilangan Putera Mahkota itu. Setiap hari, dia akan melawat tempat di mana bukti pngorbanan cinta Putera Mahkota itu sambil menangis. Sehingga akhir hayatnya, gadis itu setia dengan Putera Mahkota itu sehingga air mata yang menitis selama ini membentuk menjadi sebuah tasik... tamatt". Andra memandang wajah ayahnya.

"Ayah.. Andra nak jadi macam gadis tu boleh? Gadis tu setia. Mesti dia sedih kan ayah sebab kehilangan Putera Mahkota tu". Ujar Andra petah. Ayahnya mengusap kepala Andra sambil tersenyum manis.

"Kalau sayang jadi gadis tu, ayah akan jadi Putera Mahkota tu. Yang berani mengorbankan nyawanya demi orang yang dia sayang. Putera Prawasakti kan beranii". Ayahnya mencubit pipi tembam Andra.

"Siapa Putera Prawasakti ayah?" Soal Andra.

"Siapa lagi kalau bukan ayah Diandra yang handsome lagi baik hatii nii". Andra mencebik.

"Perasan la ayah niii.." Kutuk Andra. Ayahnya ketawa kecil mendengar celoteh Andra itu.

"One day, you will know that honey". Bisik Ayahnya.

"Apa ayah cakap?" Soal Andra tidak faham. Ayahnya mengeleng kepala.

"Tak ada apa apa.. dah, pergi tidur. Dah lewat ni. Nanti terlewat pula bangun. Close your eyes and than sleep well". Dahi Andra dicium oleh ayahnya. Andra lena setelah ayahnya pergi.

End flashback....

"Raykal.. aku dah ingat tapi itu tak mungkin". Andra mengeleng kepala. Raykal pula tidak tahu apa apa.

"Siapa?" Soal Raykal. Andra memandang tepat ke arah mata Raykal.

Tapi ia tak mungkin. Ayahnya sudah disahkan mati. Ya, ayahnya disahkan mati dalam eccident kapal yang dinaiki ayahnya karam. Tapi... sekarang? Hanya satu di pikirannya. Ayahnya masih hidup? Tak mungkin!!

"Ayah aku Aykal.. tapi tak mungkin. Dia dah meninggal tiga tahun sebelum aku datang ke dunia Stellantra World." Ujar Andra. Raykal tersentak.

"Apa maksud kau sebelum datang ke Stellanantra World?" Soal Raykal. Andra mengeluh lalu menceritakan semua yang terjadi termasuklah tentang kawan kawanya. Kini, Andra sudah dapat mengingati semua kejadian itu. Ketika bertemu bondanya di dalam mimpi beberapa hari lepas, bondanya telah menceritakan semuanya dan sekarang dia amat merindui teman temannya.

"Maknanya kau dari dunia manusia?" Soal Raykal. Andra mengangguk.

"Ya".

"Apa kata kita cari maklumat tentang ayah kau di dunia manusia." Cadang Raykal. Andra membutangkan matanya. Teleport ke dunia manusia?

Tapi...

Haa.. yang ni sis belanja bab panjang sikit. Sikit je.. hehe.. Jadi ke Andra ke dunia manusia. Tapi apa? Next update ada jawapan.. thnks for be my reader.. vote and comment.. abaikan typo.

Diandra Advilent: A True Self Of Princess Diandra✔Where stories live. Discover now