BAB 25

423 45 0
                                    

Bangunan Art St. Holding menjadi destinasi Syam pada pagi ini. Tujuannya ke sini ialah untuk berjumpa dengan pakciknya atas urusan melukis potret bagi karnival di sebuah hotel pada bulan hadapan. Kali ini Novel A'm St. Holding bekerjasama dengan Art St. Holding dalam menyertai karnival di hotel tersebut. Art St. Holding menguruskan potret para novelis yang terlibat pada hari tersebut pada sebuah kain rentang.

Pintu pejabat diketuk oleh Syam sebelum dia membukanya. Suasana sepi. Syam membuka pintu tersebut dan melihat ke dalam pejabat yang kosong. Syam berjalan ke arah sebuah meja yang terletak bertentangan dengan pintu masuk. Terdapat sebuah komputer jenama hp dan beberapa fail hitam, merah dan biru di atas meja kerja. Tidak lupa juga sebuah buku nota berwarna coklat dengan sebatang pen hitam. Buku itu terbuka. Di atas kertas putih dalam buku tersebut kelihatannya ada kesan catatan. Syam merenung lama pada buku tersebut. Tanpa diduga, senyum sendirian.

Pintu pejabat tiba-tiba dikuak. Syam segera pergi jauh dari meja tersebut. Dia berdiri di hadapan sofa yang terdapat di sudut pejabat. Encik Mustafa muncul setelah pintu dibuka. Hud baju sejuk berwarna hitam ditarik ke belakang. Maka, terserlah wajah kacak milik jejaka bernama Syam Syahrul Azmi.

"Syam? Dah lama ke sampai?" Tanya Encik Mustafa kepada Syam. Dia berjalan menghampiri Syam.

Syam senyum mesra. "Baru je sampai."

Encik Mustafa menghulurkan tangan kanannya untuk bersalaman. Syam mencapai tangan tersebut. Salam disambut.

"Syam." Nama Syam dipanggil oleh seseorang. Syam tersentak.

Encik Mustafa hairan melihat wajah terkejut Syam. "Syam. Okay ke?" Tanya Encik Mustafa. Bahu kanan Syam ditepuk perlahan oleh Encik Mustafa.

Syam bagaikan tersedar daripada lamunannya. Dia kembali senyum melihat Encik Mustafa di hadapannya. Salaman dilepaskan. "Saya okay. Cuma pening sikit. Tak ada apalah. Malam tadi tidur lambat. Tu yang mamai sikit ni. Rasa mengantuk menyerang tiba-tiba." Dia ketawa paksa sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

Tangan kiri yang menepuk bahu Syam diturunkan ke sisinya. "Oh, begitukah. Lain kali jangan tidur lambat sangat. Nanti sakit. Papa dan mama risau."

Syam senyum. Senyuman yang penuh makna. Apakah makna di sebalik senyuman itu?

"Aron. Apa kau nak buat dengan pakcik aku?" Soal suara yang lemah pada pendengaran Syam atau dia sebenarnya ialah Aron Raiz.

"Aku nak cari sesuatu yang menarik. Kali ini aku akan beraksi dulu. Erzen... huh... Lepas habis part aku la." Kata Aron kepada Syam melalui bicara mindanya.

"Duduklah dulu." Kata Encik Mustafa lalu berjalan ke arah ke sofa dan melabuhkan punggungnya di atas sofa tersebut.

Aron mengambil tempat bertentangan dengan Encik Mustafa. Dia melabuhkan punggungnya di sebuah sofa di hadapan Encik Mustafa.

"Sekejap lagi pekerja pakcik akan datang sini. Dia akan lukis gambar potret Syam." Katanya kepada Aron yang berada bertentangan dengannya.

Sementara itu, Enes sedang menapak naik anak tangga menuju ke sebuah pejabat seseorang. Pada tangannya terdapat sebuah beg hitam yang dibimbit. Kelihatan berat. Entah apa yang ada di dalam beg tersebut. Setibanya dia di hadapan pintu pejabat, nafas ditarik sedalam-dalamnya lalu dilepaskan. Pintu tersebut diketuk sebelum dibuka.

"Masuk." Kata seseorang dari dalam pejabat tersebut.

Enes membuka Pintu. Langkah kanan dimulakan. Matanya tertacap tepat pada wajah Syam yang berada di sofa. Dia kaku di situ. "SYAM SYAHRUL AZMI!!!" Jerit hatinya. Begitu teruja gadis ini terhadap si penulis misteri tersebut.

A.K.U : DISSOCIATIVE IDENTITY DISORDERWhere stories live. Discover now