EMPAT PUlUH - Selamat tinggal sayang

44.6K 1.4K 95
                                    

Daniel selamat di kebumikan di tanah perkuburan islam kuala lumpur. Segalanya diuruskan oleh Firash. Umairah sudah tiada semangat untuk melakukan semua itu.

Semua orang sudah pulang ke rumah masing-masing kecuali Umairah. Dia masih duduk disebelah kubur Daniel.
" Dani, baru sekejap you pergi i dah mula rindukan you. Macam mana i nak hidup bertahun-tahun tanpa you ? " sebak suaranya. Umairah tertunduk lalu menangis.

" Dani, kalau masa boleh diundurkan semula, i nak sangat kita macam dulu tapi Dani semua tu dah terlambat. You dah pergi tinggalkan i buat selama-lamanya. " Semakin kuat esakannya. Umairah meletakkan kepalanya di atas kubur Daniel. Kayu yang dibuat tanda itu diusap.

" I tak kuat bila anak-anak mula tanyakan pasal you. Dani, macam mana i nak mulakan hidup baru i tanpa you. I tak mampu Dani. Kalau dulu mungkin i mampu sebab dalam diam i tengah cuba perbaiki hubungan kita tapi sekarang i dah tak boleh Dani. " Kata Umairah lagi. Dia menangis semahu-mahunya di situ. Umairah tidak kuat untuk berdepan dengan kebenaran yang Daniel sudah pergi buat selama-lamanya. Tiba-tiba ada satu suara menegurnya dari belakang.

" Cik, tak elok menangis macam ni. " tegur seorang lelaki . Umairah terus menoleh kebelakang untuk melihat siapa lelaki itu.

Seorang lelaki berjubah putih dan berkopiah. Tangan kanannya memegang yasin dan tangan kirinya pula memegang jug dipenuhi dengan air bunga-bungaan. Lelaki itu tersenyum ke arah Umairah.
" Lebih baik kita sedekahkan Al fatihah dan mendoakan segala urusan arwah di sana dipermudahkan. Tak elok macam ni di tanah perkuburan. " Nasihat lelaki itu. Umairah mengesat air matanya lalu dia berdiri dan menggulung tikar kemudian dia terus melangkah pergi tanpa mengucapkan apa-apa pada lelaki itu.

Lelaki itu mengejar Umairah sampai ke kereta Umairah. Umairah sedikit pelik apa yang lelaki ini mahukan padanya?

" Awak nak apa ? " tanya Umairah, tegas.

" Saya Fath . Saya cuma nak minta maaf kalau teguran saya tadi terkasar atau salah. " Jelas lelaki itu. Umairah mengangguk kecil.

" Tak apa. Saya tahu memang salah saya sebab macam tu. Terima kasih atas teguran awak. Saya minta diri dahulu. " Terus Umairah masuk ke dalam kereta. Enjin kereta di hidupkan lalu dia terus memulakan perjalanannya untuk ke rumah Daniel.


----------

Perlahan-lahan kakinya melangkah masuk ke dalam rumah Daniel. Rumah ini penuh kenangannya bersama Daniel ketika mereka masih menjadi suami isteri. Rumah ini dahulunya sentiasa ceria kini rumah ini sudah bertukar menjadi suram. Keadaan rumah ini sedikit berselerak. Umairah mengutip bantal-bantal yang berterabur di lantai lalu di letakkan di atas sofa.


Sedang dia sibuk mengemas, dia terjumpa kotak yang dipenuhi dengan surat-surat. Umairah mengambil kotak itu lalu dia duduk di sofa. Dia membaca nama-nama yang tertera di sampul surat itu. Ada dua surat untuk Rasya dan Firash, yang lain surat buatnya.


Ada tiga surat buat Umairah. Dia mula membuka surat pertama yang tertera namanya itu.

20 April 2016

Assalamualaikum Umairah. Aku tulis surat ni untuk kau sebab tiba-tiba aku rasa rindu pada kau. Umairah, aku tak tahu sama ada aku masih cintakan engkau atau tidak tapi yang pasti aku selalu rindukan kau. Umairah, aku nak bagi surat ni pada kau tapi aku tak tahu nak bagi macam mana . Aku malu Umairah pada kau. Aku selalu ketepikan kau dan anak-anak. Umairah, anak-anak kita sihat tak? Diorang ada rindukan aku tak? Aku rindukan diorang. Beberapa bulan hidup tanpa korang aku sedar sebenarnya hidup aku suram. Aku sunyi Umairah. Aku sunyi hidup tanpa kau dan anak-anak. Kalau aku mampu putarkan masa, aku nak sangat kita hidup macam dulu. Tapi semua tu takkan jadi sebab tulah aku teruskan misi aku untuk pikat Rasya semula. Tapi dia betul-betul dah lupakan aku. Aku cuma mahukan seorang teman sebab tu aku jadi macam ni. Bila kau pergi kerja, aku sunyi Umairah. Aku nak kau balik semula pada aku. Ceriakan hidup aku macam dulu.....

Suami Sementara © ✔️Where stories live. Discover now