bab 31

6.5K 243 1
                                    

Butik Clara dimasukinya. Clara Hudson, wedding planner yang diupahnya dijumpai. Sofa mewah yang terdapat di tengah butik didudukinya.

"Cik Edlynn. Ini beberapa sampel kad jemputan yang menepati tema Cik Edlynn. "Clara menghulurkan beberapa keping kad jemputan yang sangat eksklusif kepada Edlynn. Edlynn membelek kad jemputan itu.
"Dewan kami dah tempah di Suria Prime Hall di Bukit Bintang. Jumlah jemputan pula ialah seramai 5,000. Katering pun dah diuruskan. Hantaran sedang digubah. Sebanyak 11 dulang dari pihak lelaki manakala 13 dulang dari pihak perempuan. Tapi bagaimana dengan barang hantaran? Cik Edlynn nak beli ke? "Soal Clara sambil lincah tangannya menulis di plannernya.
"Erm.. Biar saya yang beli. Manisan pun saya yang pilih. Kek biar saya yang cari. Begitu juga dengan baju pengantin. Awak urudkan dewan dan hiasannya ya? "Edlynn membalas sambil matanya masih tekun membelek kad jemputan.
"Saya pilih yang ini. "Edlynn menyerahkan kad jemputan yang berwarna biru aqua dan navy blue kepada Clara.
"Baiklah, nanti saya akan perbanyakkan. "Clara mencatat informasi di planner.
"I'm rushing right now. I've to go. Inform me for any info. "Clara mengangguk. Edlynn melangkah keluar dari butik itu.

Bukk

"Sorry miss. "
'Oh, bad.'Edlynn menundukkan kepalanya. Faiz memandang wanita itu pelik.

"Miss, are you hurt? "Edlynn menggeleng kepala sebelum berlari anak ke keretanya.

"What on earth? So weird. "Omel Faiz. Susuk tubuh yang sudah ditelan Lamborghini Aventador itu diingat semula. Seperti orang yang dikenalinya. Amira mendekati bakal suaminya.

"Awak? Kenapa? "Soalnya.
"That girl like someone I know? "
"Who? "
"Edlynn. "
"What she doing here? "
"I no idea. Maybe business. "
"Yeah. Let's go inside. We already late. "

Faiz dan Amira terus masuk ke butik itu. Clara Hudson dicarinya. Macam sibuk je Clara.
"Hye, what's up man? "Sapa Clara. Kawan baik Faiz. Merangkap rakan niaganya.
"Yeah, i'm great. "Mata Faiz tertancap pada planner Clara.
"Edlynn Adrianna. "Baca Faiz.
"Yeah, my client. I'm shocked because she use my service for her wedding. "Jelas Clara. Dia mengambil baju pengantin untuk Faiz yang bakal melangsungkan perkahwinan lusa.
"Wedding? With who? "
"You don't know? I thought you're her friend. "Clara menyuruh Amira mencuba pakaian pengantinnya.
"Yeah. But not for this. Mind to explain? "Tanya Faiz curiga.
"She will get married soon. Next month. Tengku Danial Hafiz Park as her groom. "
"What? "
"Yeah. After you, I have to settle her wedding. "
"When the day? "
"23/12/2029."
"Thanks, bro. "
"Yeah. Now your turn. Test your clothes. "
Faiz mengambil persalinannya dan terus mencubanya di fitting room.

                                       ***
Pak kopang kopang pak.

Bunyi kompang dipalu mengiringi pengantin ke dewan yang telah dihias indah. Faiz dan Amira  yang cantik mengenakan busana berwarna krim berjalan masuk ke dalam dewan. Flower girl juga indah mengenakan dress kembang berwarna baby blue. Dewan cantik dihias dengan tema dalam taman. Babybreath dan Lavender indah menghiasi dewan. Mengamit hati para jemputan. Meja VVIP sudah penuh diduduki. Edlynn duduk di sebelah Natalia yang setia bersama Umar. Sweet sangat sampai tak boleh nak renggang. Edlynn membelek telefon bimbitnya. Apps instagram dibuka. Feed yang muncul di wallnya dilihat. Tidak menarik perhatiannya. @_hafizpark. Seorang insan yang dirinduinya. Haih, esok baru dia balik. Tapi, aku rindu sangat. Aik, sejak bila hati aku tisu?

"Ed, giliran kau menepung tawar. "Kejut Natalia. Edlynn yang ralit merenung gambar Danial tersentak. Dia bangkit dari kerusinya. Menuju ke pentas. Pelamin indah Faiz dan Amira.

Dia merenjis sedikit air mawar, mencalit sedikit inai di tapak tangan Faiz dan Amira serta menabur sedikit bunga rampai untuk kedua mempelai. Disalam tangan Faiz dan tangan Amira. Amira mencium tangan Edlynn kerana Edlynn tua lima tahun daripadanya.
"Sekejapnya giliran kau pula, Ed. "Bisik Faiz sebelum Edlynn cepat beredar. Adakah rahsianya akan terbongkar hari ini?

                                      ***
"Ed, jom ambil gambar dengan Faiz. Aku nak dapat aura pengantin ni. "Ajak Boy. Pantas Maya mencubit lengan Boy.

"Tak sedar ke awak dah kahwin. Ke nak kahwin lain? "Maya merenung tajam mata Boy. Boy tersengih.

"Alah, saya cakap bagi pihak Edlynn. Dah tua tapi belum kahwin. "

"Woi, sedap kau kutuk aku. Beza kau dengan aku cuma setahun je tau. Itu pun tak cukup setahun. Berapa bulan je beza." Marah Edlynn.

"Dari tadi aku tengok kau monyok je. Muka pun sembam. Kata dah rest seminggu. "Kata Boy. 'Banyak kau rest. Aku busy uruskan wedding. Wedding dress pula kena jahit sendiri. Penat woo. '

"Dah tak lawa ke? "Soal Edlynn. Dia meraba wajah bersihnya.

"Kau sentiasa lawa even dah tua. "Ucap Danial dari belakang. Edlynn menoleh ke belakang. Riak wajahnya kelihatan sangat terkejut. Kata tak boleh datang. Tak dapat apply cuti. Esok baru balik. Ini apa kes.

"Terkejut sangat ke tengok aku yang hensem ni? "Soal Danial. Sedikit nakal. Boy sudah tersenyum lebar.

"Tak lah. Aku tengok muka aku kat mata kau. "Nafi Edlynn. Dia mengajak Boy untuk bergambar dengan Faiz di atas pelamin. Mengelak dari Danial. He damn hot. Dengan sut blue black, Danial tampak sangat bergaya untuk seorang askar. Tampak kacak persis seorang CEO.

Gambar kenang-kenangan diambil dari pelbagai sudut. Pelbagai gaya. Paling tak boleh tahan, Danial asyik mengusik Edlynn. Macam mereka yang kahwin.

"You owe me, girl. "Bisik Faiz kepada Edlynn yang menyendiri dari tetamu lain. Rakan yang lain sibuk berbual dengan Danial. Tetiba sahaja muncul di majlis perkahwinan Faiz. Kata tak boleh balik.

"Apa? "Gugup Edlynn menyembunyikan kenyataan itu.

"23/12/2029. Tarikh apa tu? "Soal Faiz. What, dah kantoi ke?

"Hehehe, Clara bagitau ke? "
"Nope. Aku yang nampak. Kau fikir aku tak cam kau. Come on. Tell me the truth. "Asak Faiz. Edlynn terkulat-kulat mencari alasan.
Danial datang menghampiri mereka.
"What's going on buddy? "Soal Danial. Innocent. Tidak tahu apa-apa. Diletakkan tangan di bahu Faiz yang masih berpakaian pengantin.

"It's true? "Soal Faiz.
"About what? "Soal Danial balik. Tak faham. Bingung.
"Your wedding. "Danial tergelak kecil. Edlynn melihat Danial tak percaya. Faiz memandang menyampah Danial yang ketawa macam nak tertelan halkum.

"Aku ingatkan rahsia ni bertahan a bit longer. Hari ni juga kantoi. "Kata Danial. Ketawanya masih tak putus. Ini ke askar.

"Oklah, Faiz. Memang kitorang nak kahwin pun. Korang! "Panggil Danial. Semua tetamu yang tinggal kebanyakan daripada teman-teman rapat menoleh. Memandang Danial, Faiz dan Edlynn yang berada di hujung dewan.

Danial menarik tangan Edlynn supaya mengikutinya ke atas pentas. Dihadapkan Edlynn kearahnya. Berhadapan dengannya. Diraih tangan Edlynn.

"Aku tahu aku tak sweet. Aku tak sado macam yang kau nak. Lembik macam selalu kau cakap. Hati tisu. Selalu menangis. Selalu kena buli dengan kau. Aku bukan orang ternama macam hero lain. Aku cuma askar biasa. Yang tak ada pangkat. Yang tak berguna. Tapi aku cuba sebaik mungkin untuk perbaiki kelemahan aku. Untuk jadi sweet untuk kau. Untuk jadi sado biar aku boleh dukung kau kat belakang aku. Biar aku selalu kena buli dengan kau, asalkan kau bahagia. Ketawa selalu walaupun kau ketawa macam nak tertelan halkum. "Danial tertawa kecil. Edlynn menumbuk bahu Danial. Berani dia kutuk aku depan orng ramai ni. Memang nak kena.

"Tapi satu je aku nak kau tahu. Aku sayang kau. Jom kahwin, Edlynn Adrianna Kamal Edri. "

Edlynn mengangguk setuju. Walaupun ayat yang diungkapkan Danial tak sweet tapi itulah Danial yang sekarang.

Bergema dewan tersebut dengan tepukan gemuruh daripada tetamu yang tinggal. F4,Natalia, Boy dan Maya berasa gembira kerana melihat rakan mereka yang akan mendirikan rumah tangga tak lama lagi. Tinggal Rayyan yang masih mencari pasangannya.

---------------------------

Vote, comment and share kalau suka story ni.

-ardellshah-

ADRIANNA HAFIZ [COMPLETED]Where stories live. Discover now