17

6.9K 330 3
                                    


Pintu bilik dibuka. Kasyaf menggeleng perlahan melihat Risya yang menyambung kembali tidur setelah dia keluar pergi ke kedai setengah jam yang lepas. Gaya macam seronok tidur sorang-sorang dalam bilik. Amboii.

" Risya." Punggung dilabuhkan dibirai katil. Gebar yang menyelimuti tubuh isterinya diselak. Air-cond dimatikan. Gadis itu masih lagi lena tidur.

" Hei bangun." Punggung Risya ditepuk. Gadis itu mengeliat kecil sebelum menarik gebar untuk menyelimuti tubuh tapi ditahan.

" Abang..Risya mengantuk."

" Amboi-amboi. Hei bangun. Kenapa pemalas sangat ni? Bangun!"

Risya menayangkan wajah cemberut. Tubuhnya ditarik supaya bangkit daripada baring namun sebaliknya tubuh Kasyaf yang dipeluknya. Kasyaf menjegilkan mata.

" Bangun Risya. Abang humban dalam tub nanti." Telinga Risya ditarik. Risya menggeliat kecil sebelum tubuh Kasyaf ditolak sandar pada kepala katil. Memudahkan dia untuk memeluk tubuh lelaki itu. Sumpah dia kata dia terlampau malas sekarang ni.

" Hei. Baru satu malam tak jumpa dah rindu? Bangunlah Risya. Jom hang out?"

Risya menggeleng."Malas."

" Sejak bila pandai membantah ni?"

" Sejak..Tak tahu." Tubuh Kasyaf dipeluk erat. Senyumannya disembunyikan disebalik dada Kasyaf.

Kasyaf tertawa kecil. "Abang tengok kan. Lately ni Risya banyak makan. Satu waktu tu dua kali Risya makan. Badan pun dah berisi. Ada something ke?"

Risya mendongak. Berkerut dahi memandang si suami."Something? Something apa? Abah cakap. Kalau kita makan banyak bermaksud kita gembira. Kenapa?"

Kasyaf menggeleng perlahan. Telinga Risya ditarik."Risya gembira ke?"

Risya mengangguk. "Mestilah..Kan Risya ada abang."

Kasyaf berfikir sejenak sebelum meleraikan lengan Risya yang memeluknya."Tunggu jap."

Kelibat Kasyaf yang berlalu keluar dari bilik dipandang. Buat seketika lelaki itu kembali bersama kotak kecil ditangan. Spontan Risya bangkit menghadap Kasyaf di depannya. Mulut yang menguap ditekup.

" Nah try benda ni."

Dahi Risya berkerut. Alat yang tidak pernah dilihat dan diketahuinya direnung. "Apa benda tu abang?"

Kasyaf tercengang. Alat tersebut dilihat sekali lagi."Ni? Risya tak pernah tengok ke?"

Risya menggeleng.

" Are you serious?" Risya mengangguk. Benda apa tu? Memang dekat kampung mana ada alat macam tu. Aneh.

"Ni pregnancy test. Nah cuba dulu." Alat yang dihulurnya disambut Risya. Terpinga-pinga gadis itu membelek-belek alat aneh itu.

Tangan Risya ditarik supaya berdiri.

" Macam mana nak guna?"

Sekali lagi Kasyaf tercengang. "Ya allah. Tak pernah tengok ke sebelum ni?"

Risya menggeleng. "Ambik kotak ni baca kat dalam bilik air then buat macam mana dia ajar. Go." Tubuh Risya ditolak masuk ke dalam bilik air. Pintu bilik air ditutupnya dan punggung dilabuhkan di birai katil menunggu keputusan yang bakal diterimanya. Buat serta merta jantungnya berdebar.

***

Kasyaf bangkit sebaik pintu bilik air dikuak dari dalam. Anak mata terus terpanah pada wajah Risya yang tiada apa-apa reaksi malah alat pregnancy test digenggamannya. Tubuh Risya ditarik mendekat dengan seribu pengharapan.

Book 1:The Faith's [C]✓Where stories live. Discover now