22

6.3K 318 1
                                    

Aku dan Qisha duduk di bawah kipas bahagian belakang. Pelajar lelaki mula masuk ke dalam surau sebaik saja pelajar perempuan sudah duduk dalam kumpulan masing-masing.

"Diminta semua lelaki masuk ke dalam kumpulan yang ada. Hanya seorang lelaki dalam kumpulan jadi satu kumpulan ada dua orang perempuan dan satu lelaki. Harap maklum." Kata cikgu Azian lantang semasa pelajar lelaki memasuki surau. Dengan itu, Faris datang ke arah aku dan Qisha.

"Boleh aku masuk kumpulan ni?" Tanyanya dengan senyuman.

"Masuk jelah." Kata aku perlahan. Pen berwarna hitam dan biru aku keluarkan. Test Pad aku keluarkan dari dalam beg juga.

"Kenapa dengan dia?" Tanya Faris perlahan.  "Entahlah. Sejak dia keluar tadi, dia jadi macam tu." Jawab Qisha.

"Dia keluar dengan siapa tadi?" Tanya Faris rancak. "Ayyan." Aku membalas. Mereka berdua menoleh ke arah aku serentak.

"Apa?" Tanyaku tak puas hati.

"Tak ada apa-apa." Mereka berdua berkata serentak.

"Harini kita akan belajar tentang Masyarakat Arab Sebelum Kedatangan Islam." Kata cikgu Azian lantang di hadapan. Semua pelajar mula menadah telinga tetapi bukan aku.

"Azreen!" Panggil cikgu Azian mendatar. Semua pelajar memandang ke arah ku. Aku tersedar apabila Qisha menyengol bahu ku. "Ha, ya!" Jawab ku.

"Mengapakah masyarakat Arab mengalami zaman kegelapan ataupun zaman jahiliah?" Tanya cikgu Azian. Aku terdiam memikirkan jawapan yang sesuai untuk soalan tersebut.

"Kerana keruntuhan Empangan Maarib." Jawabku ringkas.

"Ingat tak dengar tadi." Cikgu Azian sambung mengajar di hadapan. Aku melepaskan nafas lega. Fikiran mula melayang sekali lagi. Qisha yang memerhati hanya mampu mendiamkan diri.

Tiga Puluh Minit sudah pun berlalu. Masa pendidikan islam tinggal satu jam maka dengan itu Cikgu Azian mengarahkan kami untuk membuat kerja secara berkumpulan.

"Kamu semua boleh mula sekarang." Kata cikgu Azian lantang. Aku yang terdengar mengangkat muka ke arahnya. Dia sudah pun duduk di atas tikar surau.

"Reen, kau dengar tak cikgu cakap apa tadi? " Tanya Qisha. Aku menoleh ke arahnya lalu berkata "apa?" .

"Ya Allah. Cikgu suruh buat peta minda ciri-ciri kehidupan masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. Lepastu, cikgu akan pilih beberapa kumpulan untuk bentang di hadapan." Kata Qisha panjang. Aku hanya mendengar dengan teliti.

"Kau buat lah Faris." Kad manila berwarna putih pemberian cikgu Azian tadi aku campak ke arah Faris.

"Ikut je lah Faris." Kata Qisha perlahan sambil memukul peha Faris menggunakan pen berwarna merah.

"Baik." Faris menganggukkan kepalanya.

Aku hanya duduk diam memerhati setiap pergerakkan mereka berdua. Qisha menolong Faris melukis bulatan.

"Reen, kaum hadhari tinggal kat mana?" Tanya Faris. Aku menoleh ke arahnya dengan wajah selamba, "Kota lah. Tak kan kau tak tahu!" Jawab ku dengan sinis di bibir.

"Aku saja nak uji kau tadi. Aku semestinya dah tahu." Balasnya.

"Kaum badwi pula?" Tanyanya lagi.

"Hidup secara normad. Macam kau." Balasku selamba. Setelah semua selesai membuat tugasan, cikgu Azian mula memanggil kumpulan.

"Kumpulan Amirul bangun dan bentang." Ujarnya. Semua pelajar memandang ke kumpulan arahnya. Kumpulan Amirul bangun sambil membawa kad manila ke hadapan. Kami semua hanya diam dan mendengar pembentangan mereka.

I,ILY ✔Where stories live. Discover now