79

4.3K 295 57
                                    

Ayyan pandang seluruh orang yang berada d8 hadapan bilik ICU dengan wajah yang muram. Mereka semua sanggup datang hospital walaupun sekarang sudah pukul 12 malam.

"Macam mana keadaan Reen, Yan?" Tanya Datin Azira risau. Bagitahu aku, emak mana yang tak risaukan anaknya?

"Kandungan dia gugur." Ucap Ayyan tiga patah.

"Dia selamatkan Awak?" Tanya Qisha pula. Kawan baikkan? Mestilah risau.

"Dia tak apa-apa cuma ada luka-luka banyak. Pihak hospital akan pindahkan dia ke wad sekarang. Hanya 1 atau 2 orang sahaja dibenarkan melawat pada satu masa." Pesan Ayyan. Semua ahli keluarga mengangguk tanda faham. Ayyan masuk semula ke dalam bilik ICU.

***

Nazrul terbangun dari tidurnya. Hatinya rasa gusar. Dia merasakan ada sesuatu yang terjadi pada Azreen iaitu isteri kesayangan dia. Jam dinding di pandang sekilas, sudah pukul 1 pagi. Katil di sebelah juga dipandang dan kelibat Azreen langsung tiada.

"Awak kat mana Sayang?" Guman Nazrul sambil cuba menelefon Azreen berpuluh-puluh kali tetapi semua tidak terjawab.

Ting !

Dia melihat mesej daripada Ayyan melalui WhatsApp.

Abang ipar 👽
Kau datang hospital aku sekarang

Bunyi macam kecemasan jadi Nazrul terus pergi ke hospital Ayyan.

Buk ! Buk !

Dua tumbukkan padu tepat kena pipi kanan Nazrul. Tumbukkan itu datang daripada Ayyan.

"Aku suruh kau jaga adik aku bukan sakitkan dia!" Tengking Ayyan kuat. Urat-urat hijau yang berada lengan kelihatan. Ayyan memang marah ketika ini.

"Aku minta maaf. Aku tak tahu apa-apa." Jawab Nazrul gugup. Dia pegang kesan tumbukkan tadi. Sakit.

"Macam mana kau nak tahu kalau sibuk keluar dengan Adriana!" Herdiknya kuat. Aku terkaku. Mana dia tahu tentang Adriana?

"Adriana?"

"Ye Adriana! Aku selalu nampak kau keluar dengan dia." Kata Ayyan dingin. Sebenarnya bukan Ayyan yang selalu nampak tetapi Hazmi dan Daniel yang menceritakan segalanya.

"Aku tak sedar masa tu. Tolong percayakan aku." Rayu Nazrul.

"Adik aku tak pernah cuai kalau mandi tetapi kenapa semalam dia datang hospital kepala dia berdarah?" Ujar Ayyan ingin provok Nazrul. Layar ingatan Nazrul mula mengimbas kembali kejadian dimana dia menolak Azreen sehingga kepala Azreen terkena anak tangga.

"Aku tolak dia dan kepala dia kena bucu anak tangga." Ujar Nazrul tanpa sedar. Dia terus menggeleng tanda bukan tetapi Ayyan terlebih dahulu sudah memberi hadiah percuma kepadanya lagi iaitu penumbuk.

"Si*l! Banga*g! Bab*! Bod*h!" Segala perkataan carutan keluar dari mulut Ayyan semasa dia menumbuk pipi Nazrul. Sekarang, pipi Nazrul sudah lebam teruk dan bibirnya juga pecah. Pekara yang sama berlaku semula. Dulu pipi terkonyak, sekarang lebam teruk.

"Kau dengar sini baik-baik. Aku larang kau untuk berjumpa dengan Azreen." Kata Ayyan tegas. Wajahnya kelihatan bengis, sama seperti mula-mula dia marah.

"Ta-"

"Kalau kau tak nak dengar. Ceraikan dia." Nazrul terkaku. Dia tidak sanggup menceraikan Azreen yang sedang berbadan dua. Dia sayang akan Azreen dan bayi dalam perut Azreen.

"lagi satu, kandungan dia gugur." Ujar Ayyan sebelum keluar dari pejabat. Nazrul terjatuh lemah di atas lantai. Dia tidak tahu apa yang telah terjadi sebenarnya dan dia juga tidak sedar apabila berlaku kejam terhadap Azreen. Dia cuma ingat akan Adriana sahaja semasa mendera Azreen. Apakah semua ini Ya Allah? Adakah ini dugaan yang paling besar untuk aku menimpanya?

Nazrul hanya mampu menangis kerana menyesal akan perbuatannya terhadap Azreen. Mesti Azreen akan membencinya nanti. Mesti Azreen tidak mahu melihat mukanya nanti dan mungkin akan sampai kes penceraian?

***

Daniel duduk bersandar di atas kerusi hadapan wad Azreen. Dia mahu melawat Azreen tetapi di dalam masih ada Qisha dan Arisha. Datuk Mikail, Encik Naim, Datin Azira dan Puan Nadirah sudah pulang ke rumah. Katanya, esok pagi datang melawat lagi.

Bunyi derapan kaki dari arah koridor kiri menarik perhatiannya dan kelibat Nazrul kelihatan. Mukanya mula menjadi bengis. Kalau bukan sebab lelaki ini muncul dalam hidup Azreen, mesti Azreen akan memaafkannya semasa dia membuat pengakuan kenapa dia meminta putus secara mengejut.

"Putera Nazrul!" Panggil Daniel kuat. Habis bergema seluruh koridor dengan nama Putera Nazrul. Nazrul yang jalan menunduk terus mengangkat muka memandang gelaran yang memanggilnya. Daniel bangun dari tempat duduk dan menghampiri Nazrul.

"Kau tahu tak kenapa isteri kau boleh masuk hospital?" Tanya Daniel sinis. Sememangnya dia tahu yang Nazrul ada hubungan sulit dengan Adriana di belakang. Itu pun Adriana yang memberitahunya. Nazrul hanya mampu menggeleng.

"Adriana cuba untuk bunuh dia kat gudang lama."

"Adriana tak akan buat macam tu. Dia baik orangnya." Balas Nazrul membela si 'Adriana' yang entah masih hidup atau sudah meninggal dunia tu.

"Belalah si Adriana jahat tu. Kalau kau nak tahu lagi, dia adik Faris. Lelaki psycho yang cuba untuk bunuh kau dulu dan sekarang ni Adriana pula nak bunuh Azreen, sebab apa? Dia nak balas dendam demi abang kesayangan dia." Kata Daniel panjang melebar. Riaksi wajah Nazrul berubah serta merta apabila mendengar cerita daripada mulut Daniel. Daniel akui yang dia benci akan Nazrul tetapi kita sebagai manusia, tak baik runtuhkan masjid orang lain.

***
TBC

I,ILY ✔Where stories live. Discover now