Chapter 6

5.2K 673 16
                                    

"Eh Taehyung! Dah lama kamu tak makan dekat sini, duduklah. Macam biasa ya?" Taehyung sekadar mengangguk sambil tersenyum pada lelaki yang sudah berusia itu.

Punggung Taehyung dilabuhkan pada kerusi gerai pakcik tersebut. Lalu mata Taehyung memandang Rachel yang masih lagi berdiri kaku dengan wajah yang masam. Taehyung menggeleng sambil tersenyum nipis.

Mana taknya , Taehyung memaksa Rachel pakai baju yang dibelinya. Baju putih kosong berlengan panjang dan seluar jeans. Dah lah baju jenis baju besar. Bukan citarasa Rachel yang meninggi sampai gunung tu.

"Awak nak berdiri situ sampai esok pagi?" Lamunan Rachel terhenti lalu dia memandang Taehyung. Sempat dia memberika jelingan maut pada Taehyung sebelum dia melabuhkan punggungnya dihadapan Taehyung.

"Pakcik! Jungkook macam mana? Dia ok ke dengan klinik dia? Saya dah lama tak jenguk dia , takde masa."

"Biasalah , dia pun sibuk. Kadang-kadang malam baru sampai rumah. Hospital dengan klinik tu pula yang dah macam jadi rumah dia." Balas pakcik tua itu yang merupakan ayah kepada Jeon Jungkook, kawan baik Taehyung sejak di sekolah menengah.

Pakcik tersebut atau lebih dikenali Pakcik Jeon membawa sepinggan satay ikan dan diletakkan di atas meja berhadapan Taehyung dan Rachel. Dua botol air jus juga diletakkannya berhadapan mereka berdua. Pakcik Jeon tersengih pada Rachel apabila mata perempuan itu memandangnya.

"Siapa ni Tae?" Tanya Pakcik Jeon dengan lirik matanya kembali memandang Taehyung. Mati niat Taehyung ingin menyuapkan satay ikan kegemarannya ke dalam mulut.

"Ni Rachel , 'bakal isteri' saya." Rachel menggulingkan biji matanya apabila Taehyung sengaja menekankan perkataan 'bakal isteri' tu. Taehyung sudah tertawa kecil melihat Rachel.

"Oh , kamu tak cakap pun kat pakcik? Jungkook pun tak cakap pula kamu dah ada bakal isteri, cantik pula tu."

"Saya tak bagitau pun dekat Jungkook pasal Rachel. Tak sempat. Nanti pakcik tolonglah bagitau Jungkook ye?"

"Ha yelah. Kamu berdua makanlah dulu. Pakcik ada pelanggan." Akhirnya Pakcik Jeon meninggalkan Rachel dan Taehyung.

Taehyung mula menyuakan satay ikan ke dalam mulutnya. Dia memandang Rachel yang masih tidak memakan satay ikan yang dia pesan. Dia mengeluh kecil.

"Hey , makanlah." Rachel mengangkat keningnya lalu memandang Taehyung.

"Awak nak suruh saya makan ni? Ni apa?"

"Satay ikan. Tak pernah tengok satay ikan? Selama ni awak cuma tau makan chicken chop je ke?" Rachel menjeling Taehyung yang seakan memerlinya.

Taehyung tertawa kecil, tak boleh orang mengatakan sikit. Terus Taehyung menyuakan satay ikan tersebut pada Rachel.

"Rasalah , saya sure yang awak akan suka. Ni salah satu favourite saya tau."

"Saya lebih rela lapar dari makan benda ni." Taehyung merengus kasar apabila pelawaannya ditolak. Susah betul nak mengajar perempuan ni.

"Saya yakin yang awak tak makan sejak pagi tadi sebab memang kita keluar dari pagi tadi pun. Sekarang dah pukul 2 , awak tak lapar? Saya offer nak suapkan awak ni." Pujuk Taehyung sekali lagi berharap lembut sikit hati perempuan ni.

"Okay fine." Taehyung tersengih apabila Rachel akhirnya mengangakan juga mulutnya untuk memakan satay ikan yang disua Taehyung.

Satay ikan itu dikunyah Rachel perlahan. Taehyung tersenyum sendirian. Sangkanya Rachel seorang yang sombong namun seorang yang pendiam , tapi bila kenal lama-lama Rachel seorang yang keras hati juga orangnya.

"Sedap?" Tanya Taehyung. Rachel tidak menjawab malah dia sendiri yang mengambil satay ikan tersebut dan makan sendirian.

"Saya makan sebab saya lapar ok."

[√] Suami Mithali ° kth Where stories live. Discover now