BAB 19

24.1K 1.2K 31
                                    

RIYADH turun ke dapur pada malam itu.Entah kenapa matanya tak boleh nak lelap pulak walau berkali-kali dicuba.Maklumlah,status dirinya akan berubah beberapa minggu saja lagi dari sekarang.Belum apa-apa lagi dia dah berdebar nak jadi suami orang ni.Entah dia dah bersedia ke belum nak galas semua tanggungjawab sebagai ketua keluarga nanti.Haih..

Ketika masuk saja ke dapur rumah mamanya itu,dia lihat Aurell turut sama berada di sana,sedang membuat air milo.Satu yang dia perasan dengan sikap gadis itu,Aurell sering minum air milo panas pada waktu malam.
Mungkin memang kebiasaan gadis itu agaknya.

Riyadh berdeham lalu dia menyandarkan badannya pada kabinet dapur.Aurell tersenyum kepadanya."Nak air?"

"Em,boleh jugak..",

" Kejap ya?" Aurell terus mengambil satu lagi cawan untuk Riyadh.Ketika dia sedang menyediakan air milo untuk lelaki itu,dia sedar Riyadh sedang memandangnya.Tak selesa pulak dia bila terus dipandang sebegitu.

"Kenapa pandang saya? Duduklah dulu..", Aurell tergelak di hujung ayat.Pandangan mata Riyadh ni bukan boleh dibuat main tau.Silap hari bulan,boleh terjatuh hati pulak nanti.

"Saja nak pandang.. malam ni kan last saya boleh tengok awak.Lepastu dah tak boleh", Riyadh tersenyum mengusik.Semakin hari,dia semakin selesa dengan Aurell.Dia dan Aurell sudah seperti kawan baik sekarang ini.Tapi sama ada dia telah jatuh cinta atau tidak terhadap Aurell,dia rasa masih belum lagi.Bagi dia masa untuk membuka hatinya.

Aurell tergelak."Selama ni tak puas lagi ke asyik menghadap muka buruk saya ni? Jangan selalu pandang,nanti jemu pulak bila dah kahwin nanti", Aurell membawa cawan-cawan yang sudah siap dibancuh air milo panas itu ke meja dapur.Dia duduk di kerusi paling hujung manakala Riyadh duduk di kerusi bertentangan dengannya.

"Apa pulak nak jemu? Masa tu awak ni dah jadi isteri saya dah pun.Tak ada dah istilah jemu-jemu ke,tukar awek ke", Riyadh meniup air milo dalam cawan tersebut.Dia mengangkat muka memandang Aurell.Dia lihat gadis itu sedang menggigit bibir sambil matanya meliar ke seluruh dapur.Kakinya juga bergoyang-goyang di bawah meja.Riyadh tersenyum kecil.

Dia rasa dia tahu kenapa.

Tanpa bersuara,Riyadh bangun dan bergerak ke sebuah kabinet dapur yang agak kecil.Dia membuka satu laci padanya dan mengeluarkan sebungkus biskut cream cracker.

"Cari ni kan?" bungkusan tersebut dihulurkan pada Aurell.

"Er.. mana awak tahu?" Aurell malu-malu untuk mengambil bungkusan tersebut.Ye lah,ini bukan rumah Riyadh atau Raihana.Ini rumah mama Riyadh jadi seganlah pulak dia.

"Saya tahu sangat dah hobi awak tengah malam macam ni.Sebelum awak duduk dekat rumah saya,biskut cream cracker tu tak pernah nak habis,asyik kena buang je sebab dah expired.Tapi lepas awak duduk situ,cepat sangat habis", Riyadh memandang Aurell yang sudah pun mencecah biskut itu ke dalam air milonya.Sepanjang dia bercakap tadi tu,dah tiga keping biskut dah selamst masuk dalam mulut Aurell.

Aurell tersengih." Sorry.."

"Tak apalah.. baguslah tu.Tak ada lah membazir,kan? Tapi.. awak memang suka minum milo cecah biskut malam-malam eh?" soalnya.Kening sebelah terangkat tinggi.Habit dia jugak kalau dia sedang menyoal orang.Kening ni mesti nak terjongket sama.

Aurell mengelap mulutnya.Wajahnya berubah sendu."Em.. sebenarnya masa saya kecil dulu,saya hidup susah.Ye laa,saya kan anak yatim piatu lepastu hidup menumpang dengan orang.Maklong saya pun bukannya orang senang.Dia nak kena sara suami dia yang kaki judi tu dengan anak dia lagi selain saya.

Kadang-kadang makanan yang dia masak tu cukup-cukup untuk mereka bertiga je.Kalau ada lebih,maklong saya akan bagi saya makan lebih.Tapi jaranglah benda tu berlaku.Biasanya saya tak makan malam sebabtulah perut saya selalu lapar malam-malam.Tapi dekat rumah tu tak ada makanan,yang ada cuma biskut kering dengan air teh atau milo paket kecik tu.Jadi setiap malam,saya akan makan biskut kering cecah air milo.Sebabtulah sekarang dah jadi habit pulak.Kalau tak makan,saya rasa tak senang pulak",

Love In Silent ✔Where stories live. Discover now