72 : Mula Semula

117K 2.2K 131
                                    

"Sayang— Eh? Janna. You datang." Adam tiba-tiba muncul di sebelahku. Janna mengangguk kecil dan memperkenalkan lelaki di sebelahnya. "Ni Edri, abang I, harap you tak kisah I ajak dia datang sekali."

"Ya, tak apa, I kenal abang you. Jemputlah masuk, sekejap lagi bacaan nak mula." Adam malah menjemput. Aku menoleh ke arah Adam yang sikit pun tak terkesan dengan kehadiran Ed malam ni. Dia kemudian keluar menyapa beberapa tetamu lain yang baru tiba, termasuk papa dan keluarga barunya.

"Hm. Masuklah. I harap kedatangan you berdua bukan untuk membuat kecoh, sebab I takkan teragak-agak untuk campak you keluar." Aku terus melepasi mereka dan mendapatkan Adam yang sedang berkenalan dengan keluarga baru papa.

"Qasha! Maria, inilah Uqasha, anak abang dengan arwah Kak Sally." Papa memperkenalkan aku kepada Kak Maria. "Uqasha, ni isteri kedua papa, Qamaria dan ini Sofea Jane, anak kami." Papa tunjukkan budak perempuan yang sedang didukung Adam.

"Sayang, tengok Sofea ni. Comel, kan?" Adam nampak seronok merangkul budak kecil itu di pelukannya. Aku pandang pula Kak Maria yang masih terbuntang memandangku.

"Ini— ini Uqasha, anak abang?? Maria pernah jumpa dia! Abang ingat Maria pernah cerita pada abang, ada seorang gadis diganggu di parking lot—"

Ah, sudah. Aku pandang Adam. Dia sudah berhenti mengacah-acah Sofea, malah nampak tekun pula mendengar butir bicara Kak Maria, atau patut aku panggil Auntie Maria?

"—kat bangunan pusat asuhan Sofea, dialah gadisnya! Ya Tuhan, kecilnya dunia!" Kak Maria nampak sungguh teruja, lalu terus menarikku ke dalam pelukan dan bercium pipi denganku. Aku pandang Adam; keningnya sudah berkerut.

Oh, my God.

"Akak tak sangka awak rupanya Uqasha yang selalu abang cerita. Betul-betul tak jangka." Kak Maria tersenyum lebar.

"Eh, marilah masuk! Bacaan nak mula dah tu." Papa menyampuk apabila melihat kurangnya reaksi positif daripadaku. Kak Maria kemudian mengambil Sofea semula dari dukungan Adam dan mengikut papa masuk ke dalam.

Aku masih terkejut sebenarnya. Ramai sangat tetamu 'baru' malam ni. "Jomlah masuk." Adam memanggil perlahan, kemudian terus saja berlalu. Hatiku makin tak keruan. Ini hanya permulaan, aku tahu.

Aku ambil tempatku di sebelah Sarah dan keningnya diangkat. Aku sekadar menggeleng kecil, dan tunduk. Aku harus bertenang, lalu aku tarik nafas dalam-dalam. Seketika, bacaan pun dimulakan. Dan aku masih juga merenung kosong tulisan-tulisan Jawi yang tersimpul di atas mukasurat buku Yasin itu.

Sesekali aku angkat muka dan memandang Adam. Dia sikit pun tak memandang ke arahku. Aku tahu dia sedang marah. Aku pandang pula Ed dan Janna. Mereka kelihatan terkumat-kamit cuba membaca sama. Hm, sekurang-kurangnya mereka kenal juga huruf-huruf itu. Aku pandang juga Kak Maria yang putih bersih. Wajahnya tenang dan mendamaikan. Sofea di pangkuannya juga tak meragam, sekadar mendengar bacaan yang keluar daripada mulut ibunya.

Aku tunduk. Tangisan aku tahan hingga bacaan tamat. Selesai doa diaminkan, makanan diangkat keluar dari dapur untuk para tetamu. Aku pula terus berlari naik ke bilik atas, melepaskan esakan yang ditahan lebih setengah jam.

Apabila pintu dikuak, wajah yang aku harap datang memujuk tiada. Hanya ada wajah Sarah yang berkerut. Dia datang duduk di sebelahku. "Uqasha, kenapa ni?" Aku terus memeluknya.

"Sarah! Kalau Tuhan boleh kabulkan 1 permintaan Uqasha, Uqasha nak start over! Uqasha dah banyak tersasar dari pegangan agama. Banyak sangat kenangan pahit yang Uqasha nak lupakan." Aku menangis di bahu Sarah.

"Tak apa, Uqasha boleh mula dari sekarang perlahan-lahan. Kenangan pahit semua tu, Uqasha jangan kenang dah, insyaAllah takkan terungkit lagi." Sarah mengusap-usap belakangku. Aku habiskan esakanku sebelum kami turun semula ke bawah.

RAW || UqashaWhere stories live. Discover now