Chap 27

12.3K 832 80
                                    

Ryana mengeluh buat kesekian kalinya. Matanya tak jemu menatap wajah seorang kanak-kanak lelaki berambut hitam lurus memakai seluar pendek merah dan baju berbelang hijau putih dengan gaya 'peace' sedang tersenyum dengan gembiranya.

"Fan,Ryana rindu Irfan."

Ryana memejam mata. Bilik muzik senyap seketika tanpa petikan gitar mahupun bunyi piano. Ryana duduk memeluk lutut dan membenamkan kepalanya. Lama-kelamaan matanya semakin berat lalu dia tertidur.

Assembly hall.

Hureen memeriksa barisan kelas tingkatan 4 Ibn Batutta. Elle baru sampai dari asrama dan terus memasuki baris. Pengacara majlis pun mengambil tempat di atas pentas. Mikrofon dihidupkan dan perhimpunan bermula.

Shone tiba-tiba mencuit Hureen yang berada di antara barisan kelas 4 Khawarizmi dan 4 Ibn Battuta. Hureen angkat kedua-dua belah kening.

"Mana Ryana?"

Hureen bagaikan tersedar sesuatu. Matanya melilau mencafi kelibag kawannya yang seorang itu. Semenjak dua menjak ni memang Ryana selalu menghilang. Mood pun tak menentu.

Hureen cuit Elle pulak. Elle cabut earphone. Hureen membulatkan matanya. Elle tayang sengih.

"Nampak Ryana tak?"

Elle angkat bahu sebelum kembali memakai earphone. Hureen tepuk bahu Elle.

Gila betul budak ni pergi dengar lagu time assembly. Kalau kena tangkap dengan pengawas lain kang tak pasal-pasal kena sita.

Masa mata Hureen melilau mencari Ryana,telinganya terdengar deruman bas. Rasanya semua pelajar ArCade dengar. Dewan perhimpunan senyap seketika. GPK 1 tersenyum dengan gembiranya sambil memandang kearah sebuah bas berwarna ungu dengan jalur kelabu di bahagian tengah badan bas. Terdapat juga lencana dan nama sekolah.

Zenith International School

Jatuh seinci rahang Hurren,Lisa,Shone dan hampir kesemua warga Arista Academy kecuali Elle sebab telinganya masih tersumbat dengan earphone dan lagu No - Megan Trainor menguasai gegendang telinga.

Lisa menepuk belakang kepala Elle. Elle pandang kearah bas. Jatuh dua inci rahangnya. Heh.

Pintu bas pun terbuka dengan dramatiknya dan seramai 25 orang pelajar lelaki turun dari bas dengan penuh bergaya. Ada yang menyandang beg sambil tangan diseluk dalam poket seluar,ada yang membetulkan official jaket yang berwarna ungu,ada yang baru nak turunkan headphone dari kepala dan bermacam ragam lagi.

Heh kalau dah namanya international lepastu semua lelaki ha engko rasa? Menggeliat pun dah boleh memejalwapan kan hati para gadis. Bukan cair dah,terus jadi gas.

"Kita mempersilakan para pelajar dari Zenith International School dalam program pertukaran pintar dengan Arista Academy untuk naik ke pentas bersama-sama saya."

Bergema tepukan dari seantero dewan apabila para pelajar tersebut menaiki pentas untuk bersama dengan GPK 1. Guru pembimbing mereka turut naik ke pentas untuk officially menyerahkan 25 orang pelajar Zenith International School. Para pelajar bertepuk tangan menyambut kedatangan pelajar baru yang akan bersama dengan mereka selama 2 minggu.

"Damn it. Aku rasa aku gay."

"Biceps dia sumpah cool gila bapak. Aku syak dia main ragbi."

"Tell me this is not a dream."

"God has finally send his angel im in tears."

Dan bermacam reaksi lagi yang sewaktu dengannya.

Syed Fakeh kemudiannya memainkan peranannya sebagai KU dengan membawa rakan-rakan barunya ke asrama dan menunjukkam kawasan sekolah. Fakeh mendekati seorang oelajar dengan tag ketua umum dan berjabat tangan.

"Syed Fakeh Anwar. Ketua Umum Arista Academy."

"Emier Akasyah. As you know,Ketua Umum Zenith International School."

Emier menyambut huluran tangan Fakeh dengan senyuman penuh makna sambil tangan kirinya mencabut tag jawatannya lalu disimpan di dalam poket.

"So shall we?"

"Right behind you."

Fakeh jalan beriringan dengan Emier manakala 24 orang lagi setia mengikut di belakang sebelum muncul pengawas tingkatan 5 yang lain untuk memecahkan sekumpulan pelajar tersebut kepada kumpulan yang lebih kecil.

"Ziq,aku jalan dengan Emier. Korang groupinglah. Nak musyawarah dengan ketua umum ZeInt" Fakeh mengarah.

Emier senyum senget. 'Musyawarah huh?'

Mata-mata pelajar ArCade masih melekat kuat pada pelajar ZeInt. Tak jaga pandangan langsung! Sikit-sikit dahlah. Ni,pandang macam nak telan je budak 25 orang tu.

"Iman Ryana sangat rugi!"

"Wuu Ryana patut tengok betapa coolnya ZeInt. Maigod."

Emier yang ketika itu sedang berjalan dengan Fakeh melintasi para pelajar,berhenti dan memusingkan badannya ke arah pelajar Arcade. Kebetulan pulak tempat tu memang kawasan pelajar perempuan menengah atas. Bersama senyuman menawan yang kononnya mampu meleburkan hati para gadis,Emier membongkokkan badan 45° sebelum melambai kearah mereka.

Rasanya dah berguguran rahang jatuh ke bumi akibat ketampananan yang terlampau tahap tera. Nasib baik takde yang pengsan. Pelajar lelaki dah 'boo' pelajar perempuan. Habislah yang overreaction tu dicop bimbos.

Fakeh terus seret Emier untuk terus berjalan. "Kawallah bro. Baru hari pertama. Kau nak cari nahas ke?"

"It was fun." Jawab Emier.

"Kena kejar dengan oeminat fanatik? Seronoknyaa!" Fakeh mengajuk.

"Kaukan ada." Emier senyum senget.

"Kau ingat aku bodyguard kau? Puih." Fakeh slek Emier atas bawah.

Emier angkat bahu. Fakeh terus bawak Emier pergi simpan barang kat loker pelajar sebab pukul 9 dah kena masuk kelas. Check in asrama masa rehat je. Luggage semua letak dekat lobi asrama dulu nanti baru ada pengawas tolong bawakkan.

"Syed Fakeh."

"Yes,Emier Akasyah?"

"I didn't see her."

"Me neither."


Let the Music PlayWhere stories live. Discover now