BAB 22

7.5K 380 2
                                    

Sabtu

Pejam celik pejam celik, dah hari minggu. Cepat betul masa berlalu. Aku harap kat sana nanti masa berlalu lambat. Nak nikmati percutian ni dengan tenang.

Sekarang kami semua berkumpul di pondok Emerald. Aku pulak berdiri kat tiang pondok tersebut. Tempat aku dah dikebas oleh Firdaus. Tak guna punya jantan!

Pon pon!!

Sebuah bas ekspress berhenti betul-betul di hadapanku. Pemandu bas tersebut membuka pintu bas dan mempelawa kami untuk naik. Cikgu Mus mengawal di tepi bas tersebut. Memandangkan aku yang paling dekat dengan bas tu, aku segera meletakkan bagasiku ke tempat yang disediakan. Setelah itu, aku masuk ke dalam bas. Aku mula mencari tempat yang strategik. Haha..

Aku meletakkan sling bagku ke atas seat yang terletak di tengah bas. Kemudian, aku berlalu untuk bertemu dengan Cikgu Mus.

Cikgu Mus melantik aku sebagai ketua rombongan...bagi pihak perempuan. Dan Firdaus bagi pihak lelaki. Aku mendengus kecil. Asyik-asyik malaun ni. Setelah itu, Cikgu Mus memberi sedikit taklimat penting kepada kami semua.

Beberapa minit kemudian, taklimat berakhir dan kami dibenarkan untuk masuk ke dalam bas. Maka bermulalah adegan rebut-merebut antara lelaki dan perempuan. Dari pintu masuk hingga ke perut bas.

Aku rileks jer. Aku masuk paling last sekali ngan Arin. Alah.. Aku dah cop seat kitorang tadi. Dan yang paling penting seat yang aku cop tadi dah belah kiri. So siapa yang berani rampas tempat aku.. Dia memang nak mati.

Naik-naik je aku dah jadi hulk. Mana taknya, sling bag yang aku baru beli, elok tersadai kat tengah 'jalan' atau laluan yang memisahkan seat kanan dan kiri. Aku segera mendapatkan beg tersebut. Telefon aku, IC aku, Lesen aku!!!

Darah aku dah menyirap ke muka. Aku memandang makhluk yang merampas seat aku. Makin menggelegak darah aku.

"Woii.. Kau buat ke hah?! Ehh aku dah cop seat ni. Yang kau pergi duduk tu apasal?" Marahku. Merah sudah mukaku. Arin yang berada di sisiku menggosok lembut belakangku.

"Ahhh.. Takde istilah cop dalam kamus hidup aku. Siapa cepat, dia lah dapat. " balas Firdaus selamba.

"Kau langgar janji kau!" Tengkingku lagi.

"Janji apa?" Tanyanya dengan muka innocent.

"Kau yang mintak nak duduk kat seat sebelah kanan. So, pergilah kat sebelah kanan, apasal kau duduk kat sini!!!" Marahku lagi.

"Ohh pasal tu.. Alahh.. Kau pergi je duduk kat belakang nu ha.. Tak pun kat depan tu." Balasnya masih selamba.

Panggg!

Tanganku melekap di pipi kanan Firdaus. Dia terkejut sedikit namun cuba beriak cool. Hehh, padan muka. Main-main lagi ngan aku.

"Kau jangan sesekali nak cari pasal ngan aku!" Kataku lalu bergerak ke seat yang paling belakang.

Sepanjang aku berjalan, semua mata memandangku. Aku tidak pedulikan mereka. Lantak korang lah.. Aku takde mood ni.

Aku menghempas kasar punggungku di seat tersebut. Aku mengambil botol airku di dalam sling bagku lalu meneguknya dengan rakus. Mukaku yang tadinya merah, kian pudar perlahan-lahan.

Aku tenang sikit lepas minum air kosong tu. Lega. Aku menarik nafas dan menghembusnya lembut. Arin yang setia di sisiku menepuk-nepuk bahuku perlahan. Aku memandangnya sambil tersenyum tawar.

"Takpe.. Aku faham perasaan kau." Kata Arin sambil tersenyum.

"Thanks Arin.." Balasku.

Kemudian, aku melemparkan pandangan ke luar tingkap. Menikmati pemandangan yang menghijau. Namun, dada langit semakin lama semakin gelap. Menandakan hari nak hujan. Aku meñggeleng perlahan.

School : World Of Musical ✔ Where stories live. Discover now