BAB 60

6.2K 317 8
                                    

SPM's Exam

Aku melabuhkan kepalaku di atas meja. Kertas peperiksaan yang terakhir telah selesai dijawab aku letak di bahagian bucu meja, ditindih dengan alat tulis. Masa yang berbaki masih ada lima belas minit.

"Kalau dah ada yang selesai jawab soalan, sila semak ye? Semak banyak kali takpe, tak rugi satu sen pun." Kata salah seorang pengawas yang berjaga di hadapan dewan peperiksaan.

Aku mencebik. Kertas peperiksaan dibuka juga. Satu persatu soalan aku perhati betul-betul, lepas tu aku check kot-kot ada lagi soalan yang belum diselesaikan. Setelah dua tiga kali aku check kertas peperiksaan tersebut, aku mula melabuhkan semula kepala di atas meja.

Aku berada dalam keadaan kepala di atas tangan kiri yang dilunjurkan di atas meja. Tangan sebelah kanan aku buat tutup muka. Nak tidor kojap.

Aku terperasan pelajar yang duduk sebelah aku. Kedudukan meja aku, baris kedua dari dinding. Meja pelajar yang aku maksudkan tu betul-betul tepi dinding. Dia lelaki. Aku tak tahu dia siapa, yang pasti dia tak sekelas ngan aku.

Bukan apa, just nak cakap yang dia tu tinggiiii sangat. Tiap kali berdiri nak keluar ke masa masuk ke, aku terasa diri ini begitu pendek apabila bergandingan dengan dia. Ehh tapi dia hensem la wehh.. Macam V.. Hukhukk..

Masa begitu cepat berlalu... Masa menjawab sudah tamat. Aku beryahoo-yahoo dalam hati kerana berjaya menjawabnya dengan lancar.

"Yess! Yess! Hooray!" Kenapa aku rasa macam kuat sangat suara aku ni?

Apabila menyedari hampir keseluruh dewan memandangku, pelik, barulah aku faham. Terlepas siot! Kau memang tak gunalah..! Aku menampar perlahan bibirku.

"Kut ye pun happy, ucaplah alhamdulillah. Ni tak, duk ber-yess, yess, result belum tentu lagi cemerlang." Sedas kata-kata deep diberikan oleh lelaki tinggi di sebelahku ini.

Aku pandang dia macam nak telan.

Dia balas dengan muka ice.

Tiba-tiba aku teringatkan Kim Taehyung kerana mukanya yang sebijik miripnya. Pelanduk dua serupa. Rindunyaaa... Lama dah tak on handphone.

"Hello? Berangan ke mana hah?" Sergahnya.

Aku tak boleh move on lah.. V ialah orang pertama yang jadi bias aku. Selain rupa parasnya yang asli, suaranya yang serak basah menjadi igauanku. Dan dia pandai buat lawak. And, he's good at service the fans. Huarghhhh!!! V oppa! Memang kau lelaki idamanku. Namun, aku tahu impian aku tu terlalu tinggi untuk digapai.. Sob sob..

Apa yang aku mengarut ni?,

Tiba-tiba je kelopak mataku terasa panas.
Aihhh mengada kau ni mata. Menci ahh! Aku berpaling ke arah lain. Dengan harapan 'dia' tak menitik. Haihh, mujur menjadi. Kalau tak, jatuh martabat aku sebagai gadis brutal kat sekolah ni. Takpe last day kan? Lagipun form5 je ada kat sekolah sekarang ni. Bebudak lain tengah syok bercuti.

Again, aku merepek sesia. Tah pape ah.

🎆🎆🎆

12.30 tengah hari

Aku nak buat surprise lah kat diorang.. Aku bersiul riang sambil berjalan menuju ke keretaku yang sudah lama terparkir di garaj pelajar tersebut. Apadaa sekolah ni, kereta bagi bawak, telefon takleh pulak. Ishk3.

Aku membuka kunci dan masuk ke dalam kereta. Enjin aku panaskan seketika.

Tukk tuk!

Cermin kereta pemandu diketuk perlahan.
Aku berpaling. Oh, Anis rupanya.

Aku menurunkan cermin tinhkap. Tersembullah wajah lelah Anis.

School : World Of Musical ✔ Where stories live. Discover now