11

1.6K 197 7
                                    

"Kenapa kau berhenti?"

Rakan ku yang lain bertanya setelah mereka melihat aku kaku di tempat ku berdiri.

"Aku sakit kaki."

Itu saja kenyataan ku apabila ditanya walhal kaki ku tidak sakit. Mereka terus berjalan ke arah jambatan itu.

Namun, di sebaliknya laluan ke alam bunian terbuka luas. Aku nampak semuanya! 'Makhluk' yabg mengenakan pakaian putih dari hujung rambut hingga ke hujung kaki itu seperti mengerang dan tatapannya ke arah kawan ku penuh dingin. Seperti 'makhluk' itu tidak suka akan kehadiran kami.

Aku khuatir jika mereka tiba - tiba hilang disorok oleh 'makhluk' yang di gelar bunian itu.

Anda tahu apakah itu bunian?

-Sy kongsi sikit psl 'orang bunian' ni..

Orang Bunian dikatakan makhluk alam ghaib yang berbeza daripada jin tetapi wujud di dunia yang sama dengan manusia. Bagaimanapun, seperti Jin, Orang Bunian tidak dapat dilihat manusia sekaligus kewujudannya menjadi misteri yang membingungkan ramai pihak sehingga kini. Sejak puluhan tahun lalu, cerita-cerita mengenai interaksi antara orang bunian dengan manusia sering didengari di kebanyakan tempat. Malah, terdapat juga cerita dan teori kononnya individu tertentu yang hilang dan gagal ditemui, sebenarnya diculik atau tersesat memasuki alam bunian. Cerita-cerita seperti itu pasti membuatkan kita berfikir, sejauh manakah kebenarannya ? Dan apakah makhluk bunian ini sebenarnya ?

Walaupun kewujudannya tidak ditakrif dalam Al Quran, terdapat pengkaji yang mengakui bunian sememangnya wujud sebagai satu daripada keajaiban Allah SWT, sama seperti kejadian anak kembar dan sebagainya. Terdapat tiga teori yang dikemukakan pengkaji mengenai asal usul kewujudan orang bunian. Namun, tiada bukti sahih daripada Al Quran, hadis dan pendapat pada sarjana Islam. Semuanya hanyalah teori-teori yang tiada asas. Antaranya, masyarakat bunian dikatakan wujud apabila berlakunya perkahwinan antara manusia dan jin. Anak yang terhasil daripada perkahwinan inilah yang dipercayai sebagai orang bunian. Malah, persoalan perkahwinan antara jin dan manusia didapati turut dibincangkan dalam hukum syariat Islam.

Selain itu, teori lain mengatakan orang bunian pada asal usulnya adalah golongan manusia beriman yang taat kepada perintah Allah SWT. Walaubagaimanapun, mereka kemudiannya melakukan satu dosa. Selepas menyedari kekhilafan mereka, golongan berkenaan berdoa supaya Allah SWT melenyapkan diri mereka daripada dilihat manusia lain lantaran terlalu malu dengan dosa yang telah mereka lakukan.

Sesetengah pengkaji mengatakan kejadian itu berlaku pada zaman nabi-nabi terdahulu iaitu sebelum zaman Rasulullah SAW tetapi sesetengah pihak lagi percaya ia berlaku pada zaman sahabat.

Manakala, teori ketiga pula, mengatakan bahawa bunian adalah termasuk dalam golongan makhluk halus. Hadis Nabi Muhammad SAW turut menyebut bahawa ada makhluk halus ini yang suka tinggal bersama manusia dalam rumah manusia. Malah, mereka sukar mencari tempat yang tidak berjauhan dari perkampungan manusia. Golongan bunian ini disebut Rasulullah SAW sebagai ‘aamir atau ummar’.

Pengkaji orang bunian dan beberapa pihak yang mengaku pernah melihat dunia makhluk bunian merumuskan bahawa rupa orang bunian adalah sama seperti manusia malah, corak kehidupan masyarakat bunian sama juga seperti masyarakat manusia. Apa yang membezakan mereka dengan manusia adalah manusia tidak dapat melihat jasad mereka dan alam kehidupan mereka walaupun mereka sebenarnya berada di dunia yang sama dengan manusia. Masyarakat bunian juga memiliki budaya yang hampir sama dengan manusia termasuk bermain kompang, berzanji dan turut hidup bermasyarakat.

Penempatan orang bunian juga dikatakan sama dengan manusia dan mereka turut membina rumah dan sebagainya. Seperti juga manusia, masyarakat bunian turut melakukan amal ibadat selain mengerjakan haji di Makkah. Namun demikian, manusia tidak dapat melihat orang bunian yang mungkin sedang berada di sebelah kita tetapi makhluk itu dapat melihat kita, manusia.

Pengkaji berpendapat bahawa manusia tidak dapat melihat orang bunian kerana jasad mereka hanya memiliki unsur angin dan api, sama seperti jin. Manakala jasad manusia pula bersifat pejal kerana memiliki empat unsur iaitu api, angin, tanah dan air.

Wallahu a'lam ...

• • • • • • • • • • • • • • • • •

Thanks kpd yg bca or vote
Cerita nie..

Sy akn smbung cerita
'Aku' next part..

Support me..
I need ur support..

APA YANG AKU NAMPAK? [COMPLETED]Where stories live. Discover now