Part 1

12K 535 41
                                    

[Daus POV]

Aku masuk ke kelasku 5 Sains-1. Hari ni adelah hari pertama sekolah bagi sesi 201X, dan tahun ini aku akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia atau lebih dikenali sebagai SPM.

Selain itu, aku juga merupakan ketua bagi Pengawas Disiplin di SMK Bukit Bakau. Aku juga merupakan pengerusi bagi Rumah sukan Emereld (hijau), pengerusi bola keranjang, pengerusi Kadet Koreksional, dan pengerusi Kelab Muzik.

Banyakkan jawatan aku pegang? Maklumlah. Aku seorang yang berkaliber, bertanggungjawab, muka pun hensem. Siapa yang tak nak calonkan?

Riak pula di sini. Maaf. Okay sambung balik cerita.

Kelas begitu bising. Aku paham kenapa. Ala, sama je kauorang semua pun kan? Siapa yang tak rindu kawan-kawan lepas cuti lebih sebulan?

"Tolong senyap! Kalau bising aku tulis nama kat buku disiplin." Serta-merta kelas menjadi sunyi.

Dalam lima saat kemudian, pengetua kami, Tuan Haji Muhammad masuk ke kelas kami dan diikuti dengan guru kelas kami, Puan Riana bersama seorang gadis.

'Budak baru? Hmph, lecehlah. Kelas ni dah ramai pun. Kenapa ada lagi budak nak masuk? Semaklah.' Bentak hatiku.

"Bangun!" Seru ketua kelas kami, Rawiq Iskandar. Kami satu kelas mengikut. Kemudian, kami memberikan salam kepada pengetua.

"Waalaikummussalam. Pelajar, hari ini kita ade budak baru ye. Namanya Adreeka Azfad. Dia dulu menetap di UK dan sekarang pindah ke sini semula supaya dia mengambil SPM." Balas Puan Riana dengan senyuman.

"Adreeka, di sebelah Firdausi ade kosong. Duduklah situ." Kata cikgu lembut pada gadis tersebut.

Aku tengok budak tu terkial-kial. Seiring itu, aku ketawa dalam diam. Kesiannya, dia. Mesti dia cari gerangan yang bernama Firdausi kan? Aku kat depan kau je pun.

Aku angkat tangan. "Aku Firdausi. Ni tempat kau." Tegurku sambil menunjukkan tempat duduknya.

"Te—Terima kasih." Balasnya dan terus duduk di sebelah ku. Aku terus tersenyum nakal teringat muka gelisah dia.

"Harini cikgu ade hal, jadi cikgu tak masuk ke kelas. Firdausi, jaga kelas ya? Anak-anak, kamu boleh berkenalan dengan Adreeka ya?" Puan Riana keluar dari kelas kami bersama-sama dengan pengetua yang hanya tersenyum sedari tadi.

"Ha! Kauorang dengar kan? Aku nak semua orang baca buku. No group allowed kecuali yang nak berkenalan dengan dia ni. Jangan bising atau korang akan pergi bilik disiplin. Dan, jangan lupa. Denda akan dipilih oleh anda sendiri." Aku tersenyum sinis dengan tawa terlepas dari mulut. Acah je, Daus.

Aku duduk di tempat aku semula. Ramai yang melulu ke tempat budak baru yang duduk di sebelahku untuk berkenalan.

"Hai! Awak duduk UK berapa lama?"

"Awak duduk mana?"

"Nak insta, id wechat, number Whatsapp boleh?"

"Err, saya—saya duduk situ dari kecil. Tapi datang sini setiap kali nak ambil peperiksaan besar. Saya duduk dekat BELIA HEIGHTS. Er, tentang soalan awak nanti saya tulis kat kertas ya?" Jawab gadis di sebelahku satu per satu. Aku pula hanya memasang telinga.

"Kitaorang nak panggil awak apa, ya?" Tanya Luq Khairul merangkap sahabat sehidup semati aku.

"Oh. Boleh panggil saya, Ad." Balasnya.

"Ok! Cukup! Baca buku sekarang. Kauorang ni bising sangat.  Aku dengar sorang bisik pun pergi bilik disiplin, ok?" Jeritku lantang.

Semua terus ke tempat duduk masing-masing. Senang nya nak mengembala kambing ni. Semua ikut.

Annoying PrefectTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang