Part 48

2K 124 7
                                    

[Eka POV]

Aku menekup mulut pantas bersama dengan titisan air mata. Mata aku langsung tidak berkelip sambil memandang hadapan. Lututku terasa lemah sebelum aku hilang keseimbangan dan jatuh ke bawah.

Aqeez yang terkejut berlari ke arahku dan tidak henti-henti bertanya tentang keadaanku. Dia menggoncangkan sedikit bahuku supaya aku memandangnya. Aku hanya menunduk, masih menekup muka.

Lama-lama aku memegang tangan Aqeez yang sedari tadi elok terletak di bahuku. Dia berhenti menggoncangkan tubuhku dan mengikut sekali memandang sebuah rumah banglo baharu.

"Hey, you don't like it? Kalau Reeka tak suka, Aqeez bol--"

Aku menekup mulutnya pantas. Dia terkejut, namun aku menunjukkan senyuman manis, dengan mukaku yang terdapat kesan air mata yang mengalir tadi.

"It's lovely. I love it!" Aku memeluk lehernya. Aku bersimpuh di sebelah kereta Mersedez Aqeez sementara dia melutut dan terdorong ke arahku apabila aku menariknya kasar.

"I'm glad. It took about 3 months untuk siap renovate." Aqeez menghembus nafas lega dan menarik tanganku supaya bangun dari duduk.

"And, Aqeez sorokkan daripada Reeka about this house?" Aku memeluk tubuh sambil menyepetkan mata.

"First of all, 'our house'. Secondly, yes! Sebab ni adalah suprise." Dia memeluk pinggangku sambil kami berjalan ke porch kereta.

"Seriously, Aqeez. Reeka nak terlibat dengan perhiasan rumah ni. It's not fair of you." Aku memuncungkan bibir.

"Lepastu nanti, dah tak jadi suprise dah." Aqeez mencium pipiku sambil membuka pintu utama yang luas itu.

"This house seems huge! Lagi besar dari rumah Papa." Aku menoleh ke semua arah untuk melihat semua ruang telah dipenuhi dengan perabot perabot moden yang bertemakan Modern English.

"Siapa design rumah?" Aku bertanya sambil menuju ke arah bilik tetamu yang saiznya lebih kurang sama dengan bilik tidur lamaku.

Aku laju menapak ke dapur melihat kabinet berkilat ala-ala vintage yang telah siap dipasang berserta pinggan mangkuk dan perkakas dapur yang selebihnya. Termasuklah oven yang berada di sebelah peti sejuk besar dua pintu.

"Ramai actually, our parents, designer and some friends." Aqeez menyandarkan sisinya pada dinding bukaan dapur yang bersambung dengan ruang makan di tengah.

"Why English theme?" Aku bertanya lagi sambil berura-ura melihat pemandangan yang akan aku lihat dari dapur.

Pokok buluh mengelilingi tembok rumah berserta beberapa pohon kecil yang lain. Pokok kari dan limau juga tidak ketinggalan.

"Because you love London." Aqeez berdiri di belakangku. Aku dapat rasakan dia tersengih melihat keterujaanku. Aku melihat taman mini di kawasan belakang rumah dan terdapatnya buaian comel yang memuatkan lebih kurang dua dewasa.

"I love all of the design!!" Aku memeluk lengannya sambil tersengih lebar. Gembira melihat rumah yang akan aku duduki bersama suami tersayang.

"Thanks. But, taknak tengok bilik atas?" Aqeez menarik tanganku ke arah tangga yang bentuknya seperti melilit. Anak tangganya merupakan kaca transparent bersama handrail kayu vintage.

"Woww.." Aku ternganga melihat ruang tamu di tingkat dua yang nampak besar itu.

Lama-lama, aku meluru ke arah 3 bilik tidur yang hampir bersambung semuanya dan jelas kelihatan kekosongan bilik itu. Aku memandang Aqeez meminta penjelasan. Dia hanya tersengih sebelum berbisik.

"Tu bilik anak-anak nanti. Selagi belum ada kat sini--" Aqeez menyentuh perutku "--selagi tu bilik tu kosong sayang." Aqeez merangkul pinggangku pula sambil tersengih miang.

Annoying PrefectWhere stories live. Discover now