-2-

505 65 11
                                    

INDAH

Bunyi katil yang berkeriut memasuki deria pendengaran Indah membuatkan dia membuka kelopak matanya perlahan. Dari remang lampu beranda yang menyala, jelas dia melihat susuk tubuh kakaknya sedang tergesa-gesa menyarung tudung ke kepala.

" Kenapa?" Indah bertanya seraya bingkas bangun dan menggosok-gosok matanya yang masih terasa mengantuk.Sekilas dia mengerling jam di dinding.Jam dua pagi.

" Indah tidurlah..Ada hal sikit .."

Dengan kata begitu, kakaknya meleset keluar dari celah pintu dan melalui tingkap, Indah dapat melihat kakaknya melangkah tergesa-gesa dengan diekori tiga pelajar perempuan.

Ditinggalkan sendirian, Indah terkebil-kebil dalam gelap.Rasa tidak senang mulai meruap membuatkan Indah bingkas bangun dan menekan suis lampu.Mendadak bilik tidur tersebut terang benderang.

" Takkanlah ?"

Indah menggelengkan kepalanya dan kemudian bingkas mencari tudung dan stoking yang ditanggalkan dan diletakkan begitu sahaja ke atas meja .

Hawa dinihari yang semakin lewat mulai menghampiri subuh menghantar rasa sejuk yang menggigit menerpa sebaik sahaja Indah mencelah keluar dari tautan daun pintu.Lampu jalan terang dan tegak menyorot sinarnya dalam kerumunan serangga kecil yang mengitari bagaikan terpukau dengan sebiji mutiara besar yang hangat dan berkilauan ketika itu.

Indah menyegerakan langkahnya menuju ke dua blok bangunan setinggi tiga tingkat di sebelah kanannya dan kelihatan dikelilingi pagar tinggi dan satu-satunya pintu yang terbuka adalah pintu berpalang di bahagian hadapan manakala satu pintu lagi adalah pintu belakang di hujung sana yang menghadap ke arah lereng kaki bukit kecil yang ditumbuhi pohon-pohon tinggi.

Agak jarang semua lampu dalam setiap bilik dinyalakan lewat malam begitu melainkan ada sesuatu yang sedang berlaku.Ruangan tengah yang dilitupi rumput pendek serta deretan pasu bunga juga terang benderang dan semua empat buah lampu limpah dinyalakan.Puluhan susuk tubuh pelajar tersebut senyap tetapi tergesa-gesa menuruni tangga dan berbondong-bondong menuju ke satu bilik di hujung bangunan.

Di celah jejalan para pelajar perempuan yang ada dalam kalangan mereka masih terpinga-pinga begitu, Indah sesekali menghindar agar tidak menjadi penghalang kepada mereka yang jelas kelihatan kebingungan dan kehairanan Indah terjawab apabila wajah gusar kakaknya tersembul antara tautan daun pintu.

" Siti Aminah.." gamit kakaknya ke arah seorang pelajar perempuan yang bertubuh kurus dengan tudung labuhnya sedikit berkibar dek kerana lebarnya dia melangkah malahan boleh dikatakan Indah sebagai sedikit berlari anak." Tidak ada yang tinggal?"

" Semua sudah turun, Ustazah.."

" Baik.."

Angguk kakaknya .Dengan wajah sedikit mengah,pelajar perempuan yang dilaung dengan nama Siti Aminah itu menyelit di antara mereka berdua dan segera memasuki bilik tersebut.

" Indah..Kak Long ingat Indah tak
ikut tadi.."

" Apa yang berlaku?"

Wanita dalam lewat usia dua puluhan itu mengisyaratkan sesuatu kepada adiknya dan Indah yang memahami gestur kakaknya itu tanpa banyak soal segera menyertai kakaknya memasuki bilik tersebut setelah menanggalkan selipar yang mendakap kakinya.

SAPTA ADHYASTAWhere stories live. Discover now