-3-

429 63 22
                                    

NAUFAL

Sudah berkali-kali Naufal menguap sehingga rahangnya terasa sakit sementara sudut matanya sudah perit namun dia masih belum bersedia untuk menerima tatapan tidak suka dari sang ayah jika dia berani-berani untuk berganjak dari situ.

Bunyi serunai dan gendang saling tingkah meningkah langsung tidak diendahkan Naufal.Baginya adegan dua orang pemuda dalam balutan pakaian hitam dengan tali pinggang kuning dan bertanjak serta saling serang menyerang antara satu sama lain itu tidak ada apa yang menarik baginya.

Jerit pekik dua pemuda yang sedang beradu tenaga di tengah gelanggang itu kedengaran memecah suasana ditingkah bunyi serunai dan gendang yang tingkah bertingkah.Dua pemuda saling memperaga buah silat dan langkah manakala ada belasan pemuda pemudi lain duduk bersila dengan takzim.Api dari obor yang dipacak mengelilingi gelangang tanah tidak berumput itu meliang-liuk di tiup angin yang bertiup dari serata arah.

Entah malang apa yang melintangi nasib Naufal kali itu.Menghabiskan cuti semester di kampung sahaja sudah merupakan satu bentuk ketidak beruntungan baginya dan kini dia dibebeli  pula sehingga telinganya rasa berdenyut atas satu sebab.Ayahnya mahu dia mampir ke gelanggang silat untuk saling bersilaturahim dengan sahabat handai yang kebanyakannya adalah rakan sepermainan ayahnya semasa remaja dulu.

Dengan nyamuk yang mengitari cuping telinga,Naufal sudah menyemburkan sebakul sumpah seranah kepada serangga penghisap darah tersebut yang sepertinya galak pula menghulur belalai ke dalam liang roma pemuda itu.Nyamuk satu hal.Bunyi cengkerik dan serangga-serangga malam pula kedengaran sangat mengganggu bagi Naufal.Sungguh.Dia benar-benar rindu dengan ruang tamu rumah mereka yang luas dengan televisyen bersaiz 60 inci di dalam bilik tidurnya.

Rasa sejuk dari pendingin hawa,modem jalur lebar serta konsol-konsol permainan videonya jauh lebih menarik daripada puluhan orang anak muda dalam pakaian hitam dengan pelbagai warna tali pinggang malahan ada pula yang memakai selempang.Bertanjak daripada kain hitam yang di lilit ke kepala dan berkaki ayam malahan saling serang menyerang dan saling elak mengelak antara satu sama lain.

Naufal tidak tahu apa yang dibanggakan sangat oleh ayahnya tentang hal itu.Dalam zaman serba canggih dengan teknologi dihujung jari,apa sangat kelebihan ilmu persilatan begitu? Apa perlunya? Untuk berperang menentang senjata moden dengan radar satelitkah?

Melihat gambar-gambar lama ayahnya ketika zaman remaja dulu Naufal hampir seratus-peratus yakin bahawa sikap aneh ayanhya tentang dunia persilatan Melayu pasti diturunkan dari nenek moyang mereka.Susuk tubuh ayahnya dalam persalinan hitam dan berselempang kuning serta bertanjak itu masih jelas dalam ingatan Naufal tetapi hal itu tidak pernah diendahkan olehnya sehingga kini.

" Akan ada suatu ketika nanti segala ilmu dan pengetahuan moden tidak akan berguna lagi dan manusia kembali kepada zaman di mana manusia akan berperang menggunakan pedang dan tombak diatas kuda-kuda perang seperti mana zaman Nabi dahulu.Dan mungkin kerana itulah Nabi menggalakkan umatnya untuk belajar memanah dan menunggang kuda."

Satu suara yang menyapa  pendengaran Naufal membuatkan dia benar-benar terjengkang ke belakang kerana terlalu terkejut.

" Sekurang-kurangnya berilah salam dulu.Susah sangat?"

Wajah berkulit cerah dengan bingkai rahang dan pipi yang kelihatan tegas itu kedengaran tertawa kecil membuatkan Naufal mendesis.Sambil bangkit semula dan melabuhkan lagi punggungnya di atas permukaan pangkin ,Naufal menyeluruhi wajah pemuda tersebut.

Sudah hampir seminggu Naufal berada di kampung tersebut dan setakat ini dia tidak pernah melihat raut wajah itu di mana-mana baik ketika dia merayau kebosanan ataupun ketika dia menatap dengan jengkel puluhan pemuda yang merupakan anak-anak murid datuknya itu menghabiskan masa dari waktu selepas Maghrib sehingga Isyak berpeluh-peluh saling menyerang ataupun mengelak serangan antara mereka.

SAPTA ADHYASTAWhere stories live. Discover now