BAB 31

13.9K 505 19
                                    

Sudah hampir sebulan, hubungan Ainal dan Harraz semakin membaik. Masing-masing tak kurang hebatnya menyakat sesama sendiri. Walaupun begitu, sifat harimau Harraz masih bersemadi dalam dirinya. Tak luntur beb! Kadang-kadang, geram juga Ainal dibuatnya apabila sifat Harraz yang satu itu muncul. Rasa nak tonyoh muka kacak lelaki tu dengan Clorox. Fuh.

Angin pagi yang sejuk meniup lembut tubuh Ainal. Terasa segar matanya menghirup udara pagi itu. Memang sesuai untuk berjoging! Matanya terpejam menikmati suasana yang aman sentosa. Ah. Tenangnya. Mindanya mula mencorak angan-angan mendaki gunung cinta bersama putera kayangan. Hihihi. Bahagianya mereka bersama.

Tiba-tiba, ada seekor naga yang sangat besar datang dan mula beradu kekuatan dengan putera kayangan itu. Cemas Ainal jadinya. Terjerit-jerit dia memberi semangat putera kayangan itu supaya tidak mengalah. Namun, malangnya tak sampai 10 minit, putera kayangan itu akhirnya dibaham naga.

"Kurang ajar punya naga!"

"Hoi! Sakitlah, sengal!"

Erk. Terkejut Ainal. Matanya dicelik perlahan-lahan dan menangkap sesusuk tubuh tegap Harraz di tepinya. Lelaki itu memandangnya tajam sambil memegang pipinya yang agak merah.

"Eh, awak. Hai." Ainal tarik sengih. Melayang terus angan-angan indahnya yang bertukar tragis tadi.

"Apahal kau tampar aku, hah?"

Ainal menggaru dahinya yang tak gatal. Jadi, naga dalam angan-angannya tadi tu adalah Harraz? Wah. Memang sesuai sangat!

"Eh budak. Kau senyum ni apahal? Hish. Gila ke?" bahu Ainal ditolak sedikit.

"Ah---ah ya? Awak cakap apa tadi?"

Harraz berdecit geram.

"Apahal kau tampar aku? Sakit tahu tak?"

"Sor--sorry. Saya tak sengaja."

Saya ingatkan awak naga. Sambung Ainal dalam hati.

Harraz membatu. Wajahnya masam mencuka. Tuala kecil yang tersangkut pada bahunya, diambil lalu dicampakkan ke arah Ainal. Kalut gadis itu menyambut.

"Masuk dalam kereta cepat." arah Harraz seraya menerobos ke dalam kereta mewahnya. Ainal hanya menurut tanpa banyak bunyi. Tengok muka serius Harraz tu pun dah mampu buat dia terdiam.

Haish. Kau ni Ainal. Tak pasal-pasal mood mamat tu berubah. Such a spoiler!

-------

Taman Metropolitan menjadi pilihan Harraz dan Ainal untuk berjoging. Erm. Actually, pilihan Harraz seorang saja. Ainal tak tahu pun. Dia ikut je. Turun saja dari kereta, Ainal sudah tersenyum gembira melihat suasana meriah di taman itu. Kelihatan kanak-kanak berlari sini sana bersama layang-layang di tangan.

Harraz mengunci keretanya dan menggamit Ainal supaya mengikutnya. Mereka berjalan ke arah trek yang tak jauh dari tempat parkir mereka.

"Ni. Aku ada stopwatch. Kita lari for---" Harraz mengesetkan masa pada jam rindik itu sebelum menunjukkan semula pada Ainal. "----10 minutes. Get it? Kita mula kat sini dan habis kat sini jugak."

"10 minit? Lamanya!" Ainal memuncungkan mulutnya.

"Mana ada lama. Kau lari jelah." Harraz menyangkutkan jam rindik itu pada lehernya bersama tuala kecilnya.

"Tapi jauh kan?"

"Mana ada jauh."

"Hah? Tak jauh? Betul ni?"

"Ya. Kau ikut trek ni je. Trek ni pusing satu taman ni." Harraz mula melakukan warm up. Tercengang Ainal. Trek ni pusing satu taman ni?! Weh, jauh gila! Taman ni punyalah besar gedabak oi!

Mr. Sour TalkerWhere stories live. Discover now