BAB 39

10.2K 364 3
                                    

Damian menerobos masuk ke dalam bilik Ainal dengan muka yang tak ada perasaannya. Selamba badak dia je! Terkejut Ainal yang ketika itu sedang meneliti beberapa fail yang harus dihantar kepada Dato' Azamuddin.

"You ni kenapa? Suka hati je masuk bilik I," Ainal menjeling Damian, tajam. Damian hanya tayang muka bersahaja. Biar. Biar Ainal ni sakit hati.

"Biarlah. This is my company. If you tak suka, you boleh blah,"

Ainal tersenyum sinis. "Then, if you hate me, you pun boleh blah dari bilik I ni. Right? Win-win situation,"

Damian agak terkesan dengan kata-kata Ainal. Bijak juga budak ni. Bukan calang-calang manusia. Tak pernah lagi aku kalah dengan ayat perempuan. Selama ni aku je yang menang.

"Such a hingusan kid. You ingat sikit eh. I ni bos you-"

"Excuse me. You're not my boss. You don't even know me. Dato' Azamuddin is my boss,"

Membara hati Damian. Dia potong cakap aku! Riak wajah Ainal yang tak berperasaan itu dijelingnya kegeraman. Aku pulak yang sakit hati sekarang ni!

"Hingus-hingus pun, ada kacau you ke? Atau, you nak tolong lapkan hingus I ni?"

Damian terdiam. Geramnya aku! "Whatever! You just wait and see!"

Ainal menghantar pemergian... ops, salah. Kita cuba sekali lagi. Ainal menghantar pem-berambus-an Damian dengan pandangannya saja. Dalam hatinya sudah galak ketawa melihat wajah speechless lelaki itu. Huh! Nak lawan aku? Mehlah! Ainal tersenyum sendiri. Sekali-sekala bangga dengan diri, tak apa kan?

Ainal menyambung semula kerjanya yang tergendala tadi. Tenang!

----

"Kak Liya tak nak lunch ke?" tegur Ainal, mesra. Dia berdiri di bingkai pintu bilik Liyana. Liyana tersenyum manis.

"Sorry, Ainal. Akak puasa ganti,"

Kecewa pula hati Ainal. Alah, tak ada kawan! Ainal memuncungkan mulutnya. Liyana yang melihat ketawa kecil. Dia mara ke arah Ainal. Pipi gadis itu dicubit lembut.

"Sorry tau. Lusa akak teman Ainal lunch,"

"Kenapa lusa pulak?"

"Sebab esok akak kena pergi Melaka. Tengok site kat sana,"

"Esok pun Ainal sorang juga lah ni,"

"Lusa, akak janji. Akak lunch dengan Ainal. Okay?"

Ainal melepaskan keluhan kecilnya. Tak apalah, Ainal. Orang tengah puasa kan? Yang kau nak muncung mulut tu apahal? Sekeh kang. Eh! Apa hati ni nak belot tuan punya badan pulak! Siap nak sekeh tu.

"Ainal ni berangan je. Akak panggil pun tak layan,"

Ainal tersengih. Aduhai, malu. "Hehehe... Okaylah, kak. Lusa eh! Ainal pergi dulu ni. Da-da!"

Liyana menggelengkan kepalanya. Telatah Ainal langsung tak menggambarkan yang dia sudah menjadi isteri orang. Masih nampak macam budak sekolah. Muka pun babyface!

----

Damian berdiri di depan lif untuk menunggu lif tiba di tingkatnya. Sambil-sambil tunggu tu, sempat lagi dia main mata dengan staf wanita yang mundar-mandir di ruang legar itu. Dalam pada dia tersenyum kacak pada peminat-peminatnya, perhatiannya lebih tertumpu pada sesusuk tubuh yang sedang berjalan ke arahnya. Gerangan tersebut tidak perasan yang Damian sedang memandangnya. Leka tengok handphone. Damian tersenyum sinis.

Mr. Sour TalkerWhere stories live. Discover now