MDILY RAYA

18.2K 416 24
                                    

[8815 words]

KEK yang disuap oleh Irdina sudahpun habia dimakan. Airnya juga disedut dengan habis. Rasanya, dia sudah makan banyak hari ni. Pagi, makan roti canai dua keping. Tengah hari pula makan nasi ayam dua pinggan. Petang, inilah yang dia makan. Kek dan juga minuman blended.

Stres. Itu yang boleh diungkapkan sekarang ini. Sebab itulah dia makan tak ingat dunia. Kalau boleh, dia nak telan juga dengan pinggan dan garfu. Geram betul.

"Sayang, banyaknya sayang makan!" Nazran yang menyedarinya pun terbeliak matanya. Kenapa dengan isterinya pun dia tak tahu.

"Stress." kening Irdina berkerut.

"Kenapa sayang stres?" Prihatin Nazran. Dia asyik melihat Irdina sebegitu. Takut dia melihat Irdina yang sedang serius.

"Nak tahu tak..."

"Okay, kita mulakan dengan agenda pertama kita." Mesyuarat para ahli-ahli lembaga pengarah untuk mengambil keputusan untuk tindakan Irdina.

Irdina dihukum atas kesalahan mengabaikan pesakitnya sendiri. Pada masa itu, pesakitnya mahu bersalin tetapi kedudukan bayi di dalam uterus dalam keadaan songsang. Jadi, dia mengambil keputusan untuk membedah pesakit itu menggunakan prosedur C-section. Pada masa yang sama, ada peaakitnya yang mengalami sawan. Ketika itu, Irdina masih berada di dewan bedah. Tiada orang yang bertanggungjawab ke atas pesakit sawan. Nasib baik, ada seorang doktor pelatih yang mengambil alih tugas itu. Dan nasib baik juga, pesakit itu hidup.

"Kami sudah sebulat suara ingin memberitahu keputusan yang telah kami bincangkan." Fail itu dibuka lalu dibaca isi di atas kertas.

"Hukuman yang dijatuhkan ke atas Dr. Irdina binti Adam ialah digantung kerja selama sebulan atas kesalahan mengabaikan pesakit." Irdina menunduk malu. Kenyataan itu membuatkan dia malu. Tetapi dia bukan yang perlu dipersalahkan. Mana ada manusia yang buat kerja dalam satu masa!

Semua ahli lembaga pengaraha mengangguk tanda setuju. Mereka menoleh ke arah Irdina. Irdina dengan lagak biasanya menunduk hormat kepada semua ahli lembaga pengarah.

Dia keluar dari bilik mesyuarat itu. Dia tidak mahu lama-lama di situ. Penat nak tengok muka hipokrit di setiap ahli lembaga pengarah tersebut. Ada yang mahukan keuntungan dari hospital dan ada juga yang menyeleweng duit hoapital.

"It's okay, Dina. Kau cuma diberi cuti je. Bukannya gantung kerja. Takpe. Inilah masanya kau ambil peluang untuk jadi suri rumah, kan? Yes, kau boleh jaga Aira dengan Harraz. Lagipun, esok nak puasa. So, takdelah nak kelam-kabut kejar masa. Boleh buat persiapan. Yes, good idea." Kata Irdina untuk menyedapkan hatinya.

"Sebulan cuma empat minggu je. Pejam celik pejam celik, sah empat minggu. It's okay." Katanya sebelum melangkah dari pejabat pentadbiran di situ.

Kini, dia sudah bersemangat untuk menjadi suri rumah tangga sepenuh masa dalam tempoh satu bulan. Ya, dia masih lagi baru dengan keadaan itu tetapi dia perlu biasakan dirinya dengan persekitaran yang tidak sibuk seperti di hospital. Lebih tenang di rumahnya.

"Sebab tulah sayang stres. Abang, sayang kena gantung kerja." Rengek Irdina seperti bayi kecil. Haih, mak orang pun macam anak orang.

"Okaylah tu. Anggap je tu cuti rehat untuk sayang. Sayang bolehlah jadi fulltime house wife." Nazran sudah menepuk tangannya. Bangga akan isterinya yang akan menjalani kehidupan suri rumah.

"Suri rumah eh? Alah!" Rengek Irdina. Nazran hanya tergelak.

~~~

SUDAH pukul 5:00 pagi. Irdina memeriksanya di i phone dalam keadaan mamai. Dia menggosok matanya. Kejap, kenapa aku kunci jam pukul lima? Bukan ke pukul empat? Tapi kenapa aku kunci jam?

Mr. Doktor I love youDove le storie prendono vita. Scoprilo ora