#ADBY49

150 29 21
                                    

Dua hari kemudian...

Sudu makan segera dicapai lantas segera menyenduk mangkuk yang berisi hidangan yang baru disediakan oleh lelaki tua kedai.

Pap!

"Ouch!" Lelaki tuan kedai pantas memukul belakang tapak tangan Fae yang bercadang hendak menyudu hidangan makanan di hadapannya.

"Apa tok ni. Kata tadi suruh makan." Fae merungut tidak puas hati. Tangan yang baru dipukul tadi dikibas-kibas bagi membuang rasa sakit.

"Ambil bau dulu sebelum makan," kata lelaki tuan kedai seraya mengambil tempat di hadapan Fae.

"Pulak!" Fae menurut. Meletak semula sudunya di atas meja. Mukanya dilekatkan ke mangkuk hidangan. Aroma yang menyelerakan disedut masuk ke dalam hidung. Hm... sedapnya bau.

"Macam mana?"

Budak perempuan bersanggul dua itu menganguuguk dan tersenyum kepada lelaki tuan kedai. "Bau je dah tau sedap," puji Fae. Tersenyum lelaki tuan kedai.

"Boleh agak apa isinya?" soal lelaki tuan kedai lagi.

Fae menggeleng kepala.

"Rasalah."

Sebaik mendapat green light daripada lelaki tuan kedai, dengan sepantas kilat Fae mengambil semula sudu makannya dan menyudu hidangan di hadapan mata.

Ngap! Bebola bersaiz duit syiling lima puluh sen itu masuk ke dalam mulut Fae.

Lelaki tuan kedai memandang pipi kembung Fae yang sedang menikmati makanan yang disediakannya. Dia tersenyum puas melihat raut wajah ceria Fae tatkala itu.

"Thedapnye... " Dengan mulut penuh berisi makanan Fae bersuara.

Lelaki tuan kedai tertawa gembira melihat reaksi Fae.

"Tok, apa nama masakan ni?"

"Rustic marmalade Ball. Dessert termahal abad ni. Tok je yang pro buat."

"WAHHHH!" Mata Fae bulat tanda teruja. Dia merenung ke dalam mangkuk makanannya. Bebola kuning keemasan itu kelihatan seperti digoreng dahulu sebelum disiram sos marmellade. Nampak biasa tetapi sebenarnya ada sesuatu tersembunyi di dalam bebola rangup tersebut. Dengan menggunakan sudunya, Fae membelah bebola tersebut. "Tok, apa ada dalam bebola rangup ni?"

"Eh, lidah kamu dah hilang deria rasa ke?"

Sebaik isi bebola tersebut dibelah, muncul pepejal kenyal berwarna putih. Dengan menggunakan garpu, Fae mencucuk isi bebola tersebut. 

"Mashimaroo... ops! Marsmallow." Ekor matanya mengerling lelaki tuan kedi sambil segaris senyuman bergayut di bibir.

"Ini manisan kegemaran Hwall. Tapi Hwall tak suka makan dengan sos marmalade. Dia lagi suka makan manisan ni dengan coklat." Lelaki tuan kedai memberi satu lagi info tentang the devil.

"Ngeouw...!" Tiba-tiba Bunny muncul melompat naik ke atas meja. Barangkali reaksi Fae tadi telah menarik perhatiannya untuk turut merasa masakan lelaki tuan kedai.

"Eh, Bunny! Siapa suruh naik. Turun sekarang!" marah Fae. Geram dia melihat sikap kucing belaan Hwall yang agak kurang ajar melompat naik ke atas meja makan.

"Ngeouw...!" Semakin kuat Bunny memekik.

"Bunny... ni makanan manusia. Kucing tak boleh makanlah."

"Meouw..." Bunny buat muka simpati. Seolah-olah seperti hendak memujuk Fae supaya memberikannya sedikit Rustic Marmalade Ball.

"Tok... kucing Hwall dah makin melampau. Sama macam tuan dia juga. Degil!"

"Like master, like pet. Like slave... love your master la." Lelaki tuan kedai menuding telunjuk ke muka Fae. Dia tersengih kecil lalu bangkit bangun menuju ke ruang luar.

"He? Apa tok cakap ni?" Fae gru kepala. Sengal otak nak memahami bahasa lelaki tuan kedai.

"Bukan ke dua hari lepas kamu marahkan tuan kamu tu? Hari ni muncul semula kat sini... adakah kamu dah mula merindui dia?"

Erk... perangkap maut! orang tua ni nak kenakan aku. Tidak!

 [C] Angel Devil Beside you |Kevhwall|Where stories live. Discover now