AKIRA 7

204 2 0
                                    

Aku memandang kertas soalan assignment yang Hadi edarkan dalam kelas. Soalannya satu, markahnya 25. Gila jantan ni. Aku menghentak dahi ke meja. Wargh stres stres.

"Aki, kakak kat Skype." Suara Naufal melaung dari luar. Aku berhenti menghentak dahi ke meja.

Ha? Kakak? Oh my God! Bagai lipas kudung, aku memecut keluar dari bilik sampai nyaris tersadung kaki di hujung karpet.

"Kat mana?" Aku menapak di luar bilik Naufal dengan nafas termengah-mengah. Adik aku menunjuk ke arah bilik umi tanpa mengangkat kepala dari komputernya.

Sepantas kilat aku berlari masuk ke dalam bilik umi dan melompat ke atas katil.

"Kakak!" Jerit aku sambil mencium-cium kamera laptop umi.

"Aki! Congratulations dapat sambung master! Lepas master, sambung PhD kat sini dengan kakak pulak!" Jerit kakak sama tinggi oktaf suaranya dengan suara aku. Umi hanya mampu menggeleng kepala melihat telatah dua anak gadisnya.

"Alaa Aki bongok Matematik la kakak. Bio je Aki mampu. Orang Jepun mana pandang budak Bio." Balas aku masih menggunakan silibel suara setinggi alam.

"Cakap perlahan sikitlah. Kakak tak pekak lagi." Tegur umi sambil menepuk punggung aku. Aku tak mengendahkan umi. Wajah kakak pada skrin laptop aku tatap lama. Rindunya aku pada kakak, Tuhan saja yang tahu.

Kalau aku dan Naufal macam kucing dan tikus, macam Tom & Jerry, aku dan kakak pula macam Sherlock & Watson, macam Upin dan Ipin, macam Nobita dan Doraemon. Dynamic duo.

Kami rapat, sangat rapat. Bila kakak sambung belajar di Jepun, hampir separuh mati aku dibuatnya. Tiap-tiap malam kakak akan hadap aku dalam Skype, berbual sampai aku tertidur.

"Aki bafawafa lapfap topfop mafasukfuk bifilikfik sefekafarangfang." Arah kakak dalam bahasa F.

Aku memandang umi yang sedang leka membaca buku Assassin's Creed: Renaissance tulisan Anton Gill sambil menyadar pada kepala katil. Kalau mak orang lain suka baca Mingguan Wanita atau buku resipi atau coretan di Facebook, umi aku pula peminat hardcore buku bergenre aksi dan thriller. Di rak almarinya penuh dengan buku-buku Anton Gill, David Baldacci, Lee Child dan semestinya Dan Brown.

"Okay kejap." Aku mengangguk dan terus angkat laptop umi dan berlari bawanya masuk ke dalam bilik aku sendiri. Pintu bilik aku kunci ketat-ketat. Jelingan mata umi ketika aku mencecet keluar dari bilik dia tak aku hiraukan. Esok lusa saja la aku pulangkan laptop umi ni.

"Dah selamat?" Kakak berbisik. Aku ketawa kecil sambil mengangguk laju.

"Apa yang misteri sangat tu kakak sampai kena cakap dalam sorok-sorok?" Tanya aku juga berbisik. Wajah cantik kakak aku tatap lama-lama.

Secara fizikal, aku dan kakak macam langit dan bumi. Kakak tinggi, aku rendang. Kakak hot, aku pula selalu panas (cepat berlecah ketiak. Kakak pula macam tak ada liang peluh. Wangi je semedang). Kakak cantik, aku comel (sebab ketinggian aku). Kakak bijak bestari, aku suam-suam kaki. Kakak polymaths, multi-talented—dia boleh main gitar, piano, flute, violin dan cello.

Aku? Kompang pun terkial-kial nak palu. Itu pun main hentak ikut suka hati. Oh ya, recorder pun aku boleh main. Tapi satu lagu je la.

B-A-G-A-B-B-B / A-A-A-B-B-B / B-A-G-A-B-B-B-A-A-A-B-A-G

Kakak, dari sekolah sampai dia dah umur dekat 30 ni pun, ramai peminat. Selalu saja dapat hadiah, kad, surat cinta, coklat, baju, duit. Bilik dia penuh dengan teady bears, hadiah, kad dan surat.

KITAWhere stories live. Discover now