HADI 41

203 3 0
                                    

Aku tak tahu aku berada di mana. Aku terus menekan pedal minyak, memandu dan terus memandu tanpa hala tuju. Perdebatan aku dan Akira terngiang-ngiang di kepala aku, berputar tanpa noktah, bergema-gema sehingga aku yakin kepala aku hampir meletup.

"If you want to, you are free to leave. Go. Do whatever you want. Break somebody else's heart. See if I bloody care."

Aku mengetap rahang menahan sakit yang menusuk dada. Ya Allah... Terlalu sakit sehingga mencengkam setiap inci badan aku. 

Kenapa isteri aku tak faham? Tak tahu ke dia betapa dalamnya cinta aku pada dia? Sampai dia sanggup suruh aku pergi, sampai dia sanggup ludah racun ke dalam mulutnya.

Dan bila aku tanya dia buat kali terakhir, "Do you want me to leave?" dan dia jawab, "Yes.", masa tu, Ya Allah, hancur luluh hati aku, berkecai seribu. Terlalu pedih untuk aku kutip semula satu-satu. 

Jadi aku keluar. Aku keluar dari rumah dan pandu tanpa destinasi sampailah aku tiba di perkarangan sebuah masjid.

Aku parkir kereta dan mematikan enjin. Lama aku memandang pintu masuk masjid. Akhirnya setelah beberapa minit mengulang-tayang pergaduhan aku dan Akira tadi, aku keluar dari kereta dan masuk ke dalam masjid itu. 

Ada beberapa orang lelaki sedang berqiyamulail di dalam. Aku memberi salam dan berjalan mencari kolah air. Usai angkat wudu', aku menunaikan solat sunat taubat dan bermunajat pada Tuhan yang Maha Menyaksikan.

Aku perlukan ketenangan, aku perlukan jalan keluar dan Empunya jalan ialah Dia. Jadi aku tunduk menghambakan diri, meminta dan merayu, dan tak aku hiraukan air mata yang jatuh berguguran ke atas sejadah dan esakan halus yang keluar dari rongkong aku, menggegarkan bahu dan seluruh tubuh aku.

Hati aku meraung menyebut nama Tuhanku.

A/U notes:

Be strong, Hadi. For Akira. For your child.

Vote and comment to give Hadi some support.

KITAWhere stories live. Discover now