HADI 25

220 2 0
                                    

Aku masuk ke dalam rumah tanpa toleh ke belakang. Aku tak kisah dia dah tutup pintu ke belum, dah masuk rumah ke belum, aku tak kisah. Aku masuk ke dalam bilik dan berdiri tegak melontar pandangan ke luar tingkap, menanti sabar kehadiran isteri aku ke dalam bilik. 

Aku menoleh sebaik saja pintu bilik terkuak dan wajah sugul Akira menjamu pandangan aku. Rasa bersalah terpancar di segenap wajah dia. Bagus.

"Explain." Aku mengulangi satu perkataan tu.

Akira mengangguk sambil menggigit bibir bawah. Jari dia sibuk mengutil kulit mati di keliling ibu jari dan sesekali mata dia curi pandang wajah tegang aku. 

"Saya tolong bawak barang masuk dalam stor makmal. Dia ikut sekali." Jelas dia perlahan.

Aku mengerutkan dahi. "Dah letak barang dalam stor, awak stay lagi dalam stor tu kenapa? Nak dating dengan jantan tu ke? Tak puas lagi dating kat LKM?" Aku biarkan tuduhan aku bersalut sinis, biar menyusuk jantung isteri aku.

Terkesima Akira mendengar tuduhan aku sebelum dia menggeleng laju. "Awak salah faham, sayang. Saya dengan Noah tak ada apa-apa. Saya stay dalam stor tu kejap sebab saya nak check sample insects saya. Saya tak tahu kenapa dia stay. Sumpah, nothing happened." Dia berjalan beberapa langkah merapati aku.

Aku menggeleng kepala, memberi isyarat supaya dia berhenti melangkah. Aku tahu aku tak mampu berada dalam radius yang sama dengan dia. Aku tahu aku akan musnahkan benteng ego dan tanam luka aku sejurus dia dekat. Aku tahu aku akan tarik dia ke dada aku dan serap segala hangat tubuh dia. 

Tujuh hari aku tak ketemu isteri aku. Tuhan saja yang tahu betapa saratnya dada aku dengan rindu untuk wanita di depan aku ni tapi aku kena kuat. Aku kena pasak ego aku sebagai seorang suami, sebagai seorang lelaki.

"Saya dengar apa awak cakap kat dia." Beritahu aku datar tanpa secalit emosi.

Wajah terkejut dia aku perhati lama. Sepasang mata Akira terbuntang besar. "Awak dengar? Sayang, wallahi, saya tak buat apa-apa. Saya terus reject dia, saya—" Akira berhenti bila aku mencelah dingin, "Reject?" Akira menggigit bibirnya yang terketar-ketar menahan tangis.

"D-Dia ajak saya keluar dengan dia..." Balas dia tersekat-sekat. Terasa menggelegak bergelen darah dalam badan aku. 

"Define keluar? Maksud awak dating?" Duga aku di sebalik rahang yang diketap kuat. Akira mendekati aku dan mencapai tangan kanan aku sebelum dibawa ke dadanya. 

"Sayang, saya tak—dia tiba-tiba macam tu, saya—"

Aku merentap kasar tangan aku semula tapi Akira tetap berdegil dan kembali menggenggam erat tangan aku. Sebelah tangannya pula memegang lembut rahang aku, memaksa aku dengar. 

"No, sayang, I need you to listen. Saya cakap kat dia direct, saya anggap dia kawan saja. Tak lebih, sumpah, saya tak encourage dia. I put a full stop, I didn't... I would never betray you. Wallahi you're my life. I would never, I can't—"

Aku tak sanggup dengar dia sedaya-upaya menyakinkan aku, seolah dia pesalah, seolah dia pendosa dan penzina di mata aku. Jadi aku terus tarik tubuh genit dia ke dalam pelukan erat sebelum melekatkan kucupan halus di telinga dan pelipis dia. 

"Sumpah sayang, sumpah saya tak—" Akira membenamkan wajah dia ke dada aku.

"I know." Aku mengeratkan pelukan sampai udara pun tak mampu tembus antara kami bila bahu dia terhenjut-henjut. Dada aku basah dengan air mata dia. 

"I'm sorry. I'm so sorry." Aku geleng kepala sambil usap lembut belakang kepala dia.

~*~

Jarum jam bergerak ke angka dua pagi dan mata aku masih segar. Kejadian siang tadi berputar-putar dalam fikiran aku, seperti filem yang diulang tayang sepanjang hari. Perlahan-lahan aku hela nafas panjang. Jauh di lubuk hati, aku tahu Akira tak bersalah. Aku tahu dia tersepit, aku sedar apa yang terjadi bukan salah dia. 

She was just in the wrong place at a wrong time. Tapi aku tak mampu kawal ghayrah aku bila lihat perilaku lelaki tu pada isteri aku dan aku lepaskan kekecewaan aku pada insan yang paling aku takut kehilangan.

Aku toleh ke kanan katil, ke arah isteri aku yang sudah lena dibuai mimpi. Lama dia menangis hiba, menagih kemaafan daripada aku. Berulang-ulang kali aku cakap aku maafkan dia, sampailah aku bersumpah yang aku dah maafkan dia, baru hati dia damai, barulah air mata dia kering.

Aku menyelak helaian rambul kerinting Akira yang terurai menutup wajah lembut dia sebelum aku ratakan tangan aku ke wajah dia pula, ke wajah cinta hati aku. Aku biarkan jari aku menghafal setiap kontur, setiap tekstur, setiap pori kulit wajah dia, dan bila jari aku mendarat pada bibir munggil dia, kelopak mata Akira bergerak dan perlahan-lahan sepasang mata hitam dia mengunci renungan aku. 

Lama kami merenung, cuba merungkai bait yang tersingkap dalam anak mata masing–masing.

"What's in there?" Tanya dia sambil menjentik lembut dahi aku.

Suara dia serak dengan bekas tidur. "You." Balas aku jujur. Aku biarkan pinggir bibir aku merekot ke atas, menayang senyuman separuh kepada dia. "Awak still marah kat saya lagi ke?" Dia mengesot beberapa inci, mengurangi jarak pemisah antara aku dan dia. Aku geleng sekali.

"Saya tak marah." Aku perhatikan jari dia mendekati kening aku. "Then why do you wear a frown?" Bisik dia. Aku tahu dia bimbang. Mata dia sarat dengan segunung rasa bersalah. Aku menghela nafas lagi.

Perlahan-lahan jari dia aku ambil dan aku sulamkan dengan jari aku. Aku suka pegang tangan Akira. Jari dia pendek-pendek dan lembut, macam jari budak kecil. Jari aku pula panjang dan keras berkalus. Bila aku sulam jari kami, aku suka bila jarinya terlindung penuh dalam genggaman jari aku.

"Saya ada ghayrah." Beritahu aku akhirnya.

Akira terjungkit kening. "Apa tu?" Dia bertanya pelik. Dipandang aku seperti mana dia di dalam kelas bila dia tak tahu sesuatu terminologi atau topik. 

"Ghayrah tu bukti cinta dan sayang saya kat awak." Balas aku sebelum merapatkan jari dia ke bibir. Satu-satu jari dia aku tabur dengan kucupan halus. Akira diam sejenak, memerhati tingkah aku. 

"Ghayrah tu cemburu?" Duga dia bijak.

Aku menarik senyuman nipis dan menggeleng.

"Cemburu bukan ghayrah sayang. Ghayrah tu harus, untuk bimbing wanita yang kurang ilmu. Tapi ghayrah tak bermakna tangan dan kaki yang menghukum. Cemburu pulak ibu kepada baran, dan baran pelebur iman. What I have isn't jealousy, it's ghayrah and ghayrah isn't jealousy, because ghayrah aims to protect. Ghayrah menyelamatkan, cemburu memusnahkan."

A/N: 

Sometimes I wish Hadi was real. Hahahahaha

A footnote for you ols,

It was narrated from Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) from the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) that he said: "Allah has protective jealousy (Ghayrah), and the protective jealousy of Allah is provoked when the believer does something that Allah has forbidden."

Narrated by al-Bukhaari (4925) and Muslim (2761).

So be happy when your man is showing his ghayrah.

Vote dan komen gais.

KITAWhere stories live. Discover now