AKIRA 12

196 4 0
                                    

Aku menyilang kaki kanan ke atas kaki kiri. Lima minit kemudian, aku tukar kaki kiri ke atas kaki kanan pula. Mata aku meliar ke jam yang tergantung di dinding.

Lamanya umi dengan ayah ni. Kata pergi makan-makan dengan kawan-kawan sekolah dulu. Ni gaya macam pergi bercuti je. Bukan main lama lagi. Sedang aku sibuk membebel, pintu rumah terhempas buka, terus aku melompat ke atas kaki.

"Umi lambatnya—ceh, kau rupanya! Ingatkan umi tadi." Cemuh aku sambil menjeling geram pada Naufal yang baru menapak masuk ke dalam rumah. Adik aku mengerutkan dahi.

"Kau apahal kaki? Cemas semacam. Apa kau tengah buat? Kau tengok porn he?" Naufal menyusun kasut ke dalam rak kasut dan berjalan ke sofa sebelum duduk di sebelah aku. Wallet dan telefon dicampaknya ke atas meja.

"Kepala otak kau. Aki tak pervert macam kau." Aku menumbuk lengannya.

Naufal sekadar menarik segaris senyuman sinis. "Umi cakap dia balik pukul berapa?" Aku bertanya sambil duduk bersila di atas sofa. Mata aku pahatkan ke wajah kepenatan Naufal. Dia menjungkit bahu.

"Mana Nao tahu. Nao tak ada kat rumah dari pagi kan? Kenapa?" Naufal menyandarkan kepala ke sofa sambil memejamkan mata. Betul-betul penat adik aku ni.

"Aki ada hal penting nak cakap dengan umi. Kau dari mana ni? Macam separuh mati Aki tengok." Sebelah tangan aku rehatkan di belakang kepala Naufal.

Perlahan-lahan aku biar jari-jari aku berlari di celah helaian rambutnya sebelum aku urut kepalanya. Naufal melepaskan keluhan berat.

"Atas sikit. Ha situ. Ahh..." Naufal mengeluh lega bila jari aku menekan bahagian yang menusuk otaknya.

"Kau nak cakap dengan umi pasal mamat musician yang umi dah setuju nak kahwinkan dengan kau tu ke kaki?" Pertanyaan Naufal membantutkan pergerakan jari aku di kulit kepalanya.

Lama aku memandang adik aku tanpa berkelip. Musician? Hadi ke? Aku menelan air liur yang terasa tebal di anak tekak. Naufal buka mata bila dia sedar aku dah tak lagi urut kepalanya.

"Weh apasal berhenti? Urutlah. Sedap siot." Naufal menepuk-nepuk kaki aku, menyuruh aku kembali mengurut kepala dia.

"U-Umi... dah setuju ke?" Aku bertanya perlahan. Naufal mengangguk sekali.

"Rugi kau tak ada kaki. Kau patut dengar macam mana umi lambung-lambung mamat tu. Umi sumpah dah jatuh cinta dengan dia. Nao rasa kalau ayah takda, dah lama umi yang offer diri nak kahwin dengan dia." Ujar Naufal selamba mencela umi. Laju tangan aku menepuk kepala dia.

"Sakitlah gila!" Teriak Naufal sambil menepis kasar tangan aku.

"Mak tu kan!" Aku berdesis geram.

"Orang cakap betul la. Kau kena tengok macam mana umi layan dia. Head over heels habis." Naufal menggosok belakang kepalanya yang ditepek aku tadi.

"Layan dia?" Aku mengerutkan dahi.

"Umi jemput dia datang rumah. Dapatlah dia jumpa Nao, ayah sekali. Borak-borak. Cakap pasal kau. Umi keluarkan semua album kau, kaki. Sejarah silam kau semua umi cerita kat dia. Nao kagum macam mana dia still boleh nak accept kau." Naufal menutur tanpa tapis.

Tubuhnya dibongkok ke depan, tangan kanannya mencapai remote control di atas meja dan menekan saluran 431. Muka Henry Cavill berjambang menghiasi skrin.

"Oh Man of Steel. Baik ni."

Celaka punya adik. Kau dah mengutuk aku lepas tu layan Superman. Aku menyumpah Naufal yang dah salurkan sepenuh tumpuan pada skrin TV. Kakak kau macam nak gila risau pasal jodoh, kau selamba layan wayang.

KITAWhere stories live. Discover now