HADI 46

174 2 0
                                    

Aku tersentak bila terasa ada tangan memegang bahu aku. Aku mendongak. Wajah tersenyum mama menjamu pandangan mata aku. "You okay ma?" Soal aku risau bila melihat bekas air mata di kedua pipi mama.

Aku lipat bucu muka surat buku The Hit tulisan David Baldacci, menanda muka surat yang aku sedang baca sebelum aku kepitkan buku thriller tu di sisi peha aku. Kalau Akira tahu aku dog-ear buku, ada sehari-suntuk dia tazkirahkan aku tentang keburukan menanda buku guna cara tu. Aku dapat bayangkan wajah kemerahan dia meluahkan rasa tak puas hati dengan aku.

Sungguh aku rindu isteri aku yang passionate.

Belum pernah aku ketemu orang yang punya semangat sebara semangat isteri aku. Segala yang dia lakukan bernyala api. Dari sekecil benda seperti bookmarking helaian muka surat buku sampailah ke isu dunia seperti hak kemanusiaan di Palestin. Dia tak pernah kering dengan emosi dan idea.

Pernah satu hari ni, aku baru saja masuk ke dalam bilik bila aku lihat dia sedang tersedu-sedu atas katil. Terus panik aku. Bergegas aku panjat katil dan tarik dia ke dalam pelukan erat. Aku usap rambut dia sambil melekatkan kucupan halus di pelipis dia.

 Aku berkerut bila Akira mula merintih doa untuk selamatkan diaorang. Diaorang? Siapa diaorang? Bila mata aku menangkap klip video penindasan anak-anak di Palestin oleh tentera Israel pada telefon dia, barulah aku faham.

Akira yang penuh emosi. Ah rindunya aku.

"I told her." Suara mama menarik aku kembali ke realiti. Aku simpan memori indah tu elok-elok dalam hati aku. 

"Akira?" Aku menjungkit sebelah kening, bertanya sambil lihat mama labuhkan punggung di sofa bertentangan dengan aku yang sedang menyandar pada barcalounger.

Mama mengangguk. "I told her about Husna." Beritahu mama dengan tenang. Aku tergamam. Tak berkelip aku renung wajah mama. 

"What?" Dada aku berombak laju. Mama beritahu Akira tentang H—Husna?

"I told Akira about Husna." Mama mengulangi kata-katanya dengan ketenangan yang luar biasa. Aku menarik sedalam mungkin nafas sebelum melepas perlahan. Aku biarkan mata aku terlekat pada wajah mama untuk beberapa saat lagi sebelum aku bangun dan memeluk mama erat.

"Oh ma..." Aku kucup lama ubun-ubun nyawa aku.

Aku tahu bukan senang untuk mama merobek semula luka lama yang tak pernah sembuh. I was there. Aku menyaksikan sendiri bagaimana mama jatuh terkulai bila dia kehilangan adik bongsu kami. 

Aku tengok dengan mata kepala aku sendiri bagaimana mama bangkit dan paksa diri dia tempuh sakitnya kehilangan separuh nyawa dia. Aku tahu betapa pedihnya mama untuk putarkan semula tragedi pahit hidup dia untuk isteri aku.

"I'm sorry." Bisik aku, cuba menahan benteng air mata tapi tak berjaya. Mama pegang erat lengan aku sambil menggeleng keras. 

"Don't be. She needs to hear it." Mama menepuk-nepuk pipi aku sambil menghadiahkan segaris senyuman tipis. Aku biar jari mama mengesat air mata yang mengalir di pipi aku.

"What do I do without you ma?" Aku tunduk dan bawa jari mama ke bibir. Aku kucup lama tangan yang tak pernah henti buang duka dari hati aku. 

"You'd be fine long. You'd be fine." Mama mengusap kepala aku. Aku tarik nafas dalam-dalam. 

"Love you ma." Ucap aku jujur dari hati yang luhur.

"Love you too sweetheart." Mama membalas senyuman aku.

A/U notes:

Husna was the loss baby and her loss is related to Hadi's father. Haa nak tahu apa jadi, tunggu....

Vote & komen ya

KITAWhere stories live. Discover now