Bab 9

363 9 0
                                    


"Wow! This place looks like a Turkish lady's attic, right?" Seru Nuqman dan disambut dengan senyum tawa pemilik dan pembantu kedai itu.

Sivasli Istanbul Yazmacisi, itulah nama kedai yang dilimpahi fabrik cetakan tangan dan tenunan yang berbagai corak mengikut tradisi pelbagai etnik dari seluruh Turki. Turut menyediakan pelbagai jenis fabrik yang lain, kedai itu bagaikan syurga himpunan pakaian dan fabrik, semuanya terkumpul di situ mungkin sudah bertahun-tahun lamanya sebagai simpanan untuk generasi seterusnya.

Puteri menyentuh dan membelai helaian demi helaian yang dapat dicapainya. Semuanya cantik dan indah belaka! Bibir dan matanya sama luas terbuka kerana sangat teruja. Bimbang andainya dibiarkan, mereka mungkin pulang dengan tangan kosong, Nuqman cepat bertindak. Dengan senyuman, dia meminta mereka tunjukkan jenis-jenis tudung untuk dipilih Puteri. Berlarian pekerja-pekerja di kedai itu, lincah tangan mereka mengeluarkan berbagai jenis tudung untuk tatapan Puteri. Nuqman turut terkejut dengan banyaknya jenis tudung dan melihatkan mata Puteri yang sekejap membulat dan sekejap mengecil dengan kerutan di dahi dan berbagai lagi memek muka, Nuqman segera meminta pekerja wanita manis yang memperkenalkan dirinya sebagai Hulya membantu Puteri untuk mencuba terus tudung-tudung tersebut.

Fasih berbahasa Inggeris, dia terharu dengan pengakuan Puteri yang baru berhijab hingga bibirnya tak berhenti melafazkan alhamdulillah... alhamdulillah....

"Okay, I start with the small one and that is scarf – you can find it in varieties such as silk, cotton, wool and... this mustard cashmere scarf is beautiful on you definitely." Bukan main ramah dan mesra si Hulya sambil jari-jemarinya lincah memakaikan sehelai selendang yang diperbuat daripada kain wol halus berwarna kuning gelap ke kepala Puteri. Dengan menggunakan dua batang peniti berbunga kecil, Puteri berubah lebih menawan dengan balutan mudah selendang itu. Nuqman juga terpegun.

"You are right, Hulya! She's beautiful now!" Usik Nuqman sambil berkerut dahi dan menggelengkan kepala seolah-olah Puteri tiba-tiba berubah cantik! Pecah derai tawa Hulya. Puteri tidak dapat menahan diri akhirnya tersenyum sambil menjeling malu.

"She IS beautiful. That's why, anything on her will look beautiful!" Teriak Hulya.

"Chiffoni scarf and vincose suits you perfectly as well." Helaian demi helaian terhampar di hadapan Puteri sampai rambang matanya untuk memilih. Sudahlah ligat mindanya untuk mengetahui dan mengenali semua jenis tekstil yang ditawarkan itu, untuk memilih warna dan corak menambah masalah lagi. Dia menoleh ke arah Nuqman lalu melangkah. Dicapainya tangan lelaki itu dan diheret ke ruang di mana Hulya menanti dengan senyuman lebar.

"Awak tolonglah saya...," rayu Puteri. Nuqman menelan air liur. Manalah dia reti!

"Eh, kan Hulya kata semua cantik bila awak pakai, so... beli sajalah. Kan senang?"

"Nak beli semua ni? Merepeklah awak ni! Tolonglah pilih!" Rengek Puteri yang benar-benar buntu.

"Okay... don't be upset, honey. We'll take each of these, Hulya. What about other types of hijab? Do you have any?" Nuqman memudahkan urusan. Dia tahu Puteri sudah letih sebenarnya.

"Alright, let us choose different colours from each designed scarf, yeah? And yes, we do have other types of hijab. I'll show you shortly, madam...." Gembira sungguh Hulya kerana pelanggannya kali ini pemurah sekali!

Selepas itu Hulya memperkenalkan tudung Pashmina yang biasa dipakai oleh wanita Turki dan kini semakin banyak kelihatan menjadi pilihan wanita di Malaysia.

"This is Pashmina. Do you know the famous fashion designer, Hana Tajima? She is so creative and she made pashmina looks fabulous! You can always learn the new style from her latest tutorial. And pashmina is the best especially in cold weather." Hulya memakaikan sehelai selendang panjang yang lebar itu ke kepala Puteri. Memang dia seorang yang sangat arif kerana tidak sempat Puteri memahami cara balutannya, selendang itu sudah siap membaluti kepalanya. Hmmm... Hana Tajima harus dijejaki. Dan... ya, memang dia kelihatan anggun bila memakainya. Perlahan-lahan dia menoleh ke arah Nuqman yang tersenyum manis sambil menggeleng-gelengkan kepala.

"Ika, awak memang cantik!" Sungguh dia terpegun dan...

"Aduhh!" Perutnya dicubit.

"Tudung nilah yang cantik!" Balas Puteri sambil mengulum senyum. Pipinya berona kemerah-merahan dan Hulya menutup bibir dengan jari-jemarinya yang tersenyum bahagia melihat pasangan itu. So romantic!

"Give us five of different types of Pashmina and please choose the best for my DARLING wife." Ujar Nuqman sambil mengenyitkan matanya ke arah Hulya membuatkan Puteri semakin malu bila Hulya ketawa dengan usikan Nuqman.

"Do you have more, Hulya?"

"Oh yes, sir! Let me show you in a while." Lincah memilih beberapa Pashmina dan dibalut seketika ke kepala Puteri untuk memastikan pilihan itu yang terbaik, Hulya kemudiannya mengeluarkan beberapa helai tudung lagi.

"So, this is shawl. There are hundreds of different types of shawls of different colours. And this is esarp, you can see many Turkish ladies with esarp." Tudung empat segi itu diperbuat dari kain sutera dan kebanyakannya lembut berkilat.

"This is Khimar. You can pray in it, madam. It's made of very fine cashmere wool, comes in solid colours and you can choose the border design either with sequins or beads...would you like to try?"

"Err... I don't know...." Terkejut dengan tudung selabuh itu, Puteri teragak-agak.

"Put it on. I want to see how it looks like..." Pinta Nuqman. Hulya tersenyum senang lalu memakaikannya untuk Puteri. Penampilan Puteri berubah menjadi sopan, amat manis dipandang, sejuk sampai ke jantung hati. Nuqman sekali lagi terpegun.

"Choose the best three of these shawls and one... err... khimar?"

"Yes, khimar, sir!" Hulya laju saja memilih.

"Ehhh... takkan awak nak saya pakai tudung selabuh tu?" Puteri jadi kaget dengan tingkah Nuqman.

"You'll wear it for me. I'd love to see you in it again." Nuqman menyentuh dagu Puteri dengan wajah serius. Puteri terpinga-pinga, kurang memahami maksud Nuqman sebenarnya.

"Now let me show you the special niqab with the veils. You have very beautiful big eyes, madam and niqab suits you perfectly!"

Tercengang Puteri. Macam pernah dengar...

"This is half niqab with the veil, simple but beautiful, made from fine chiffon silk. Let me try it on you, madam. This is two layers niqab shawl, its beautiful and breathable." Terkejut Puteri melihat dirinya ditutupi kain tipis dan lembut berlapis berwarna hitam seluruhnya dan dipasangkan penutup muka yang boleh ditarik kemas ke dagu jika hendak menampakkan seluruh wajah. Sangka Puteri dia akan lemas dalam tudung sebegitu namun dia tersilap. Rasa sejuk dan damai bagaikan menyimbah dirinya. Terkedu melihat wajahnya di cermin yang hanya menampakkan sepasang matanya yang bundar, Puteri menyentuh wajahnya yang terlindung kini dengan rasa tidak percaya.

"It comes in few beautiful colours, madam. Sweet lilac, mustard, black, cream and peach. Would you like to see them?" Puteri tidak menjawab kerana dia masih terpaku di situ. Seketika dia tersedar, wajah Nuqman muncul di cermin, dekat di belakangnya.

"You take my breath away, Ika..." Bisik Nuqman di telinganya. Perlahan-lahan Puteri berpusing mengadap Nuqman.

"The more you cover yourself up, the more beautiful you become..." Tulus kata-kata dari Nuqman membuatkan Puteri sebak. Ada sesuatu yang mahu dikongsikan tentang rasa hatinya di saat itu dengan Nuqman namun segalanya tersekat di kerongkong. Hanya ada airmata yang tergenang di tubir matanya.

"I choose black and cream, Hulya. She might not use it yet but I'd like her to have it as a special gift." Tanpa menoleh, Nuqman membuat pesanan. Pandangan mereka masih bertaut. Hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaan di dalam bila dia melihat riak pandangan dalam sepasang mata Puteri dan genang airmata itu. Hatinya bermunajat.

"Ika, tak ada yang lebih cantik daripada seorang wanita yang beriman yang berpakaian kerana Tuhannya. Sebaik-baik pakaian adalah taqwa. Saya sangat mendoakan moga Ika tergolong dalam golongan wanita istimewa itu." Terpejam mata Puteri mendengarnya. Dan setitik airmatanya gugur mengaminkan kata-kata Nuqman. Berilah aku kekuatan, hidayah dan taufiq-Mu, ya Allah... pintanya dengan hati yang lirih.

MAKNA PADA RASAOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz