Bab 31

375 5 0
                                    

Suasana pagi di Istanbul memang sesak sehingga meletakkan bandar itu di antara sepuluh buah bandar paling teruk kesesakan lalulintasnya di dunia.

Puteri tidak pasti mengapa Nuqman tidak menggunakan kenderaan awam. Puteri lebih suka naik turun tram daripada terpaksa merentas kesesakan lalulintas walaupun dia selesa dalam kereta mewah Audi A4 yang dipandu Nuqman. Baik sungguh rakan niaganya di sini sehingga menyediakan kereta semewah ini untuk kegunaan Nuqman sepanjang dia berada di Istanbul. Dan macammana pula Nuqman yang hanya seorang arkitek boleh menjadi rakanniaga pula? Hmm... siapa Nuqman sebenarnya? Puteri masih terfikir-fikir.

Tidak lama kemudian, kesesakan semakin berkurangan apabila kereta itu meluncur keluar dari Bandar menuju ke kawasan yang berhampiran kawasan pantai. Puteri sedari tadi hanya mendiamkan diri. Mindanya celaru, emosinya kacau. Dia juga tak mahu menganggu Nuqman dengan pelbagai persoalan yang mengganggu benaknya. Dia sedar yang Nuqman juga seperti tenggelam dalam arus pemikirannya sendiri. Lelaki itu memandu tanpa sepatah kata.

Melihat pantai yang panjang dan laut membiru di sepanjang perjalanan serta merta mengubah mood Puteri. Betullah kata orang, alam Tuhan itu amat menenangkan. Entah bagaimana, keindahan alam Tuhan benar-benar dapat mengubah emosi sesiapa sahaja yang membuka mata dan mindanya. Mengubat kegelisahan dan mampu mengusir apa juga gangguan perasaan yang melanda.

"Tu pantai Bebek," ujar Nuqman. Kelihatan ramai pemancing dan bot-bot kecil sepanjang persisiran pantai. Simpang-siur kapal-kapal besar dan feri juga membuatkan suasana hidup dan meriah.

Kemudian pantai hilang di balik deretan kedai di kiri dan kanan jalan. Puteri tersandar semula ke tempat duduk. Deretan kedai-kedai itu hanya di pandang hambar. Sehinggalah mereka tiba ke sebuah kawasan perkuburan di sebelah kiri dan pantai muncul kembali di sebelah kanan jalan. Puteri menarik nafas semula. Hmm... sebenarnya ke mana destinasi mereka hari ini? Dapatkah aku balik ke Malaysia secepat mungkin. Puteri mengerling Nuqman yang tenang memandu di sisinya.

"Yang tadi tu, Pekan Bebek. Sekarang kita dah sampai ke Rumeli Hisari," Nuqman memperlahankan kereta lalu memakir di sisi jalan betul-betul bertentangan dengan pintu agam Rumeli Hisari. Puteri terdongak, teruja melihat tugu batu itu benar-benar wujud di depan mata.

Terdapat beberapa buah bas pelancong dan kereta yang turut di parkir di kawasan itu. Namun tidak ramai yang ada di hadapan pintu masuk. Mereka berjalan beriringan melintas jalan, menuju ke kaunter jualan tiket. Cuaca cerah namun masih terasa dinginnya. Moga-moga hatinya yang kelabu akan berubah cerah juga, bisik Puteri.

"Merhaba!" Kedatangan mereka disambut mesra. Dua tiket dihulurkan selepas Nuqman membuat bayaran.

"Teshekkur ederim," tutur Nuqman, berterima kasih sebelum melangkah pergi. Penjual tiket dan kedua orang pengawal di situ tersenyum manis.

"Inilah Rumeli Hisari. Hisar bermaksud gunung atau batu atau kubu. Rumeli – 'the land of the Romans'. Ada juga yang tafsirkan sebagai 'tanah jajahan Turki Uthmaniyah'. Pernah baca tentang sejarah Rumeli Hisari?" Soal Nuqman saat melewati pintu masuk utama ke tugu itu. Puteri yang terdongak, berpusing memandang setiap sudut binaan itu selepas ikut melangkah masuk hanya menggelengkan kepala. Udara segar dihirup panjang, hingga tubuhnya terasa bertenaga berbanding awal pagi tadi. Aura dalam bangunan tua itu sangat memberikan kekuatan pada fizikal, mental dan emosinya.

Rumeli Hisari memang tugu batu. Tegap, gagah berdiri. Warna binaan batu lama itu menyuntik suasana nostalgik seolah-olah membawa pengunjungnya merentasi masa ke zaman silam. Pepohon tua yang rimbun dan berlantaikan hamparan rumput menghijau di dalam kubu itu membuatkan ianya 'hidup'. Lensa Camcoder Puteri mula aktif berperanan.

MAKNA PADA RASAWhere stories live. Discover now