Aku Adik, Kau Abang

3K 152 48
                                    

Kaizo baru sahaja pulang dari kapal angkasa dia. Hari ini dia membawa pulang sebuah batu kecil yang dia jumpa di kapal angkasa, dia ingin memberikan batu misteri itu kepada adiknya, Fang. Dia tahu setiap pemberian olehnya, Fang akan menjaga dengan baik. Dia tahu adiknya akan menghargai apa sahaja yang diberi olehnya. Kaizo membuka pintu biliknya dan dapati Fang sedang tekun membuat kerja sekolah.

"Abang baru pulang?"

"Yea Pang. Banyak lagi kerja sekolah kamu?" tanya Kaizo. "Tinggal sedikit lagi abang. Abang kalau nak tidur, tidurlah dulu. Nanti adik dah habis buat kerja sekolah, adik masuklah tidur" Kaizo masuk sebentar ke dalam bilik adiknya dan letakan batu misteri di atas meja Fang. "Batu apa nie abang?" Fang meletak pensilnya dan lalu mengangkat batu tersebut. Dia membelek-belek batu itu. Batu misteri itu seperti sebuah crystal yang berwarna warni. "Abang jumpa dekat dalam kapal angkasa tadi, abang nak bagi kamu. Jaga batu tue elok-elok"

"Terima kasih abang" Fang tersenyum melihat batu itu. Warna dan bentuk dia begitu unik sekali. Dia meletakkan batu itu di sebelah sebuah bingkai gambar. Di dalam bingkai gambar itu terdapat gambar dia dan abangnya sedang gelak ketawa di depan menara KLCC. Kaizo tinggalkan adiknya yang sedang sambung membuat kerja sekolahnya. Sebelum dia keluar, dia mengucapkan selamat malam kepada adiknya dan cium kepala adiknya

Sewaktu mereka sedang nyenyak tidur, batu misteri itu tiba-tiba sahaja bersinar. Sinaran cahaya itu menyebabkan Fang dan Kaizo tertukar badan. Fang masuk ke dalam badan abangnya, manakala Kaizo masuk ke dalam badan adiknya. Mereka tidak sedar bahawa badan mereka sudah tertukar sampailah Kaizo mengejut adiknya.

"PANGGG! BANGUNNN!" Fang membuka matanya dan nampak dirinya di depan dia. Fang terkejut. "ARGHHHH! siapa kau?! Kenapa kau seperti aku?" Menjerit Fang di dalam bilik abangnya. Jangan-jangan ini cuma mimpi sahaja, mimpi Rizu seperti dia lagi, fikir Fang

"Ini abanglah! Badan kita sudah bertukar" Fang merasa-rasa badan dia sendiri. Mata dia bulat besar, dia berada di dalam badan abang dia. "Ta-tapi.. macam mana boleh terjadi?" Fang melihat diri dia sedang berfikir dengan begitu serius. "Abang tak pasti tapi aku kena pergi ke kapal angkasa untuk siasat tentang ini"

"Tapi adik kena pergi sekolah. Biarkan adik sahaja yang pergi siasat, abang pergi ke sekolah" Kaizo fikirkan dia pergi ke sekolah. Fang juga fikirkan benda yang sama tetapi dia bayangkan abang dia berada di sekolah, mesti abang dia buat sesuatu yang dia tak dapat nak dibayangkan. Fang tergelak kecil, lalu dia kena jentik di hidung. "Abang tak rasa ke Adudu punya kerja?" tiba-tiba sahaja Fang terfikirkan tentang Adudu. Sebelum ini Adudu pernah buat macam-macam dekat dia dan abang dia untuk menghapuskan mereka berdua tapi semuanya gagal, tiada satu pun yang berjaya.

"Tak, abang tak rasa ini kerja dia"

"Habis tue, ini kerja siapa?"

"Kan abang dah cakap tadi, abang kena siasat dekat kapal angkasa!"

"Abang kena pergi ke sekolah! biar adik sahaja yang pergi siasat!"

"Nanti kau jahanamkan kapal angkasa abang!"

"Mana ada adik jahanamkan kapal angkasa abang, Lahap boleh sahaja bantu adik. Entah-entah, abang takut nak pergi sekolah kot" Kaizo memberikan jelingan tajam ke arah adik dia.

"SUDAHHH! PERGI MANDI CEPAT!" Dalam hati Fang, dia tergelak kecil kerana abang dia kalah dalam pergaduhan kali ini

------------------------------------------------------

Kaizo berdiri di hadapan pintu dengan beg sekolah adiknya. Dia terpaksa pergi ke sekolah juga, dia tidak mahu adiknya tidak hadir ke sekolah semata-mata ingin siasat kenapa badan mereka bertukar. Kaizo menghela nafas. "Nah abang! adik sediakan bekalan makanan untuk abang" muncul Fang dengan sebuah termos makanan, di dalam termos itu terdapat sup lobak merah, makanan kegemaran abangnya.

Aku Abang, Kau Adik (Season 2)Where stories live. Discover now