Ibu dan Ayah

1.8K 105 14
                                    

Kaizo rasa hairan dengan adiknya yang baru sahaja pulang dari sekolah. Muka adiknya sedih seperti kehilangan sesuatu. Fang tidak berkata apa, dia terus naik ke atas dan masuk ke dalam biliknya. Kaizo meletakkan buku novel cerita hantunya untuk pergi melihat keadaan adiknya. Dia naik ke atas dan terus ke bilik adiknya, lalu dia membuka pintu bilik adiknya yang tidak berkunci. Beg sekolah adiknya berada di tengah-tengah bilik, sementara adiknya pula berada di atas katil sambil memeluk bantal dan anak patung landak. Tiada titisan air mata yang keluar dari mata Fang

"Pang? kau kenapa? ada masalah ke?" Kaizo duduk di atas katil adiknya

"Adik ok sahaja abang" kata Fang dengan suara sedihnya

"Betul ke? kau jangan nak cuba sembunyi sesuatu dari abang"

Lalu Fang bangun dan duduk disebelah abangnya sambil memeluk bantal "Adik sebenarnya sedih. Tadi masa adik balik sekolah, adik nampak ibubapa pelajar lain datang mengambil dia orang. Ibubapa Yaya, Ying dan Gopal pun ada juga tadi. Tok Aba pun ada tadi bersama dengan Boboiboy. Adik balik sorang-sorang tanpa menunggu dia orang" Kaizo peluk adiknya yang tidak menangis itu

"Adik rindukan mereka?" Fang hanya mengangguk sahaja

"Tapi abang jangan risau sebab adik masih lagi ada abang" Fang tersenyum sedikit

"Betul tu Pang tapi bukan abang sahaja yang kau ada. Atuk, nenek, Faye, mak cik dan pak cik kau dan jangan lupa juga, kawan-kawan kau sendiri. Abang tak kan biarkan kau bersendirian dan abang tidak mahu kau kesunyian lagi seperti mana abang tinggalkan kau tahun lepas"

"Terima kasih abang" Kaizo cium kepala adiknya "Kadang-kadang adik termimpi ibu dan ayah. Mereka bawa adik jalan-jalan, tak pun adik berborak biasa dengan mereka tapi itu semuanya hanyalah mimpi. Kadang-kadang adik berharap sangat mimpi itu menjadi kenyataan"

"Mimpi yang indah, Pang tapi abang nak beritahu kau sesuatu. Kau jangan nak berdendam lagi dengan Ratu Lily sebab abang tak nak kau terlalu pendamkan sangat dengan kemarahan kau. Tiada gunanya lagi kalau kau berdendam sahaja"

"Jangan risau abang, adik sebenarnya sudah maafkan dia" kata Fang

"Bagus" Kaizo lalu bangun dari katil adiknya "Hari ini adik berehat sahaja. Abang akan masakan untuk adik. Adik mahu makan apa nanti?"

"Adik nak mushroom soup boleh?" Kaizo hanya berikan senyuman sedikit dan terus keluar dari bilik adiknya. Fang sambung balik baring di atas katil. Shadow naik ke atas katil Fang dan temankan dia yang masih lagi dalam kesedihan

-------------------------------------------------------------------------------------------

"Pang, bangun" Fang membuka matanya dan nampak abangnya sedang pegang mangkuk besar dan sebuah pinggan yang berisikan roti "Abang sudah sediakan makanan yang kau minta tadi"

"Ermm..." Fang bangun dan mengosok matanya "Terima kasih abang tapi abang tak buat sup masin kan?" Kaizo rasa macam nak ketuk kepala adiknya tetapi tangan tengah pegang mangkuk dan pinggan. Kaizo berikannya kepada adiknya "Abang tak nak makan sekali dengan adik?"

"Kau makanlah dulu" Kaizo mengambil meja kecil dan letak di tepi katil adiknya "Abang buatkan khas untuk kau. Abang tak letak terlampau banyak sangat garam"

"Betul ke ni?" Fang meletakkan mangkuk dan pinggan itu ke atas meja kecil dan terus dia merasa mushroom soup itu "Boleh tahan abang buat. Betul ke abang yang buat ni atau abang pergi beli dekat kedai?" Kaizo ketuk kepala adiknya "Yelah, abang yang buat tapi mesti ada yang ajarkan buat soup ni"

"Hmmm... abang minta Lynna tolong ajarkan" Fang tersenyum lebar "Dia sudah balik pun" terus Fang buat muka masam "Yang kau suka sangat dia datang ke sini kenapa? Entah-entah kau yang sudah jatuh cinta dekat dia" Kaizo pandang adiknya lama-lama

Aku Abang, Kau Adik (Season 2)Where stories live. Discover now