BAB 18

22.2K 550 38
                                    

Zaed memarkir keretanya di hadapan sebuah restoran. Telefon di kocek seluar nya dikeluarkan.. Dia membuka galeri dan menunjukkan satu gambar kepada Qisya.

Aku memandang gambar yang ditunjukkan oleh Zaed. Keningku berkerut. Banglo? Kenapa dengan banglo ni? aku bermonolog dalam hati. Kemudian aku pandang wajah Zaed minta penjelasan. Sebaliknya dia bagi aku muka ketat dia tu. Tak pandai senyumlah dia ni! Hampeh betol.

"Apa ni?"

"Katak!"

Aku buang pandang. Loyar buruk!

"Apa ni? Maksud saya, kenapa dengan banglo ni?"

"Mak suruh kita tinggal kat sini" Dia menunjuk gambar di telefonnya.

WHAT!!

"Hah? Ee taknak lah saya!" Aku membuat mimik muka menyampah tengok dia.

"Kau ingat aku nak ke? Aku pun taknak. Dah banyak excuse aku bagi, tapi semua tak boleh pakai"

"Jual je lah rumah tu" Aku memberi cadangan. Aduyaii Qisya, kalau ya pun gelabah janganlah bagi cadangan bodoh.

"Jual palahotak kau. Rumah ni mak yang beli untuk kita. kalau dia tau kita jual, tak pasal-pasal kita dua kena tengking. Kalau kena tengking je takpa. kalau kena bunuh? hah?!"

Over sangatlah mamat sorang ni. takkan lah mak sanggup nak bunuh anak dan menantu dia yang comel ni hanya sebab rumah. merepek!

"Habistu macam mana?"

"Macam mana apa? Ikut je lah"

Aku mendengus geram. aku menyilangkan tangan tanda memprotes.

"Ikut ajelah. Lagipun kat sana cuma kita berdua. Bolehlah kita tidur lain bilik nanti sebab mak tiada. Lagipun, kita bebas buat hal kita masing-masing kat sana nanti."

Aku berfikir sejenak. Ada betulnya jugak apa yang si Zaed ni cakap. Kalau dirumah yang kami tinggal sekarang ni, kami agak terikat sikit. Tidur pun sebilik. Dahlah aku asyik tidur kat lantai. Kejam!

Akhirnya aku mengangguk setuju.

"Okey good. Sekarang jom balik kemas barang. Esok dah nak pegi dah"

"Habistu kita singgah kat depan restoran ni? Takkan tak nak makan?" Aku menunjuk restoran masakan Thailand dihadapan. Aku merenung gambar Tom Yam yang dilekat di dinding restoran. Meleleh air lioq! 

Uaaarghhhhhhhhhh nak TomYam!!!

"Tak. Aku saja parking kat sini untuk bincang hal ni dengan kau. Bukannya nak bawak kau makan."

Terbelalak biji mata aku dengar bicara Zaed. Ingatkan nak bawak aku makan! Dahlah aku lapar! Dia tak kesian ke dengan isteri dia yang comel ni kebulur! Aku menggigit bibirku. GERAM!!!

Kereta Zaed meluncur laju meninggalkan restoran tadi. Aku memandang keluar tingkap dan melambai-lambai restoran tadi. Macam gaya orang gila pun ada.

"Bye bye" Aku berkata perlahan sambil mencebik.

Zaed tersenyum sendiri melihat keletah Qisya. Comel!

-

Aku memerhati Zaed tengah mengemas beg bajunya. Sesekali dia berhenti untuk membalas mesej seseorang di telefonnya. Dari reaksi mukanya yang happy semacam aje, aku agak tu mesti mesej dari Ani.. Haila Zaed, isteri kau ada depan mata ni. 

"Saya nak keluar jap." 

Aku menoleh. Zaed sudah melangkah ke pintu. Dengan sepantas kilat aku berlari kearah pintu dan mendepakan tangan di hadapan pintu. Ni mesti nak keluar dengan Ani lah ni!

bos jadi suami?!Место, где живут истории. Откройте их для себя