32

18.1K 440 34
                                    

"Qisya? you okay tak ni?"

Qisya menoleh. Faiz sudah terpacak ditepinya bersama segelas jus oren di tangan. Faiz duduk di tepi Qisya. Dia tahu Qisya sedang berfikir apa yang dikatakan oleh Ani tadi. 

"Qisya? okay tak ni?" 

"Huh? saya okelah. tak payah risaulah" Qisya memberikan senyuman. Senyuman kosong..

"Qisya, saya tak bermasud nak masuk campur hal rumah tangga awak, but.. can I ask you something?"

Faiz memandang wajah Qisya sedalam yang mungkin. Dia dapat merasai kesedihan yang dirasakan oleh Qisya.

"Awak cintakan suami awak?" Soalan yang terpacul keluar dari mulut Faiz cukup membuatkan hati Qisya semakin sayu. Air mata tidak dapat dihalang untuk jatuh. Akhirnya, Qisya hanya tertunduk lemah. Otaknya hanya teringatkan Zaed. Cuma Zaed..

"Qisya?"

"Kalau saya kata saya cintakan dia sekalipun, dia cintakan saya ke Faiz? Takkan? Jadi buat apa saya nak mengaku dengan semua orang yang saya sayang dan cinta dia? Tak ada gunanya Faiz. Even hati saya ni cukup hancur dengan kata-kata Ani tadi, tapi saya nak buat apa? Nak bagitahu Zaed supaya jangan kahwin dengan Ani? Dia dengar ke cakap saya ni?" Tersedu-sedu Qisya menangis sambil menjelaskan semuanya pada Faiz. Faiz hanya mampu berdiam diri. Rasa menyesal dalam hati mula menebal sebab bertanyakan Qisya tentang Zaed. 

"Entahlah Faiz, bagi dia, saya ni nothing. Bagi dia, saya ni cuma perempuan kotor yang kahwin dengan dia sebab harta! Apa hak saya untuk melarang dia kahwin dengan perempuan pujaan dia tu? Jadi, walau apapun yang berlaku sekarang ni, saya dah tak nak ambil peduli. Biarlah saya bina kehidupan baru saya disini TANPA DIA! jadi Faiz, tolong jangan sebut atau cerita apa-apa pasal dia dengan saya. "

"Maaf Qisya, saya tak bermaksud nak buat awak sedih.. Baiklah, kalau tu yang awak nak, saya ikut je. Tapi janji dengan saya awak tak akan sedih sedih macam ni lagi. Qisya yang saya kenal bukan Qisya cengeng macam ni. Qisya saya kuat!" Faiz tergelak kecil. Melihat riak wajah Qisya mula senyum, hatinya lega. Sekurang-kurangnya, dia boleh menjadi tempat luahan Qisya. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Zaed, I ada jumpa Qisya haritu."

"What? You jumpa Qisya? Kat mana? Tell me please" Zaed cukup kaget mendengar bicara Ani. Macam mana Ani tahu dimana keberadaan Qisya sedangkan dia sebagai suami tak tahu aa apa langsung tentang isterinya itu?

"Eh Zaed, you dah kenapa macam cacing kepanasan ni? you tak perlu tahu lah kat mana I jumpa dia, kang you pergi cari dia sampai dapat, I you tinggal kat sini"

"Ani, you jumpa dia untuk apa?"

Ani mula senyum sinis. Cerita yang tidak berasas mula keluar dari mulutnya. 

"Qisya bagitau I yang dia nak you ceraikan dia. Sebab dia tahu you tak cintakan dia pun. Dia dah penat nak tunggu you luahkan rasa sayang pada dia. Oh gosh, sedih betullah cerita dia tu." Ani ketawa manja sambil memaut lengan Zaed. Laju Zaed menepis.

"Im not believe it! mesti you yang cerita bukan bukan dengan dia kan?"

Kerutan di dahi Ani mula timbul. Pelik dengan perangai Zaed. Whats wrong with him?, bisik Ani dalam hati

"Zaed, can I ask you something? You sebenarnya cintakan wife you tu kan?"

Arghh! Rasa macam nak bunuh diri je sekarang! Apa susah sangat aku nak bagitau Ani yang aku memang sayangkan Qisya? Kenapa hati aku selalu melarang untuk bagitahu yang aku cintakan Qisya? Ya! aku sayangkan Ani, tapi aku sayangkan Qisya jugak. Tapi kenapa aku susah sangat nak lepaskan Ani dan biarkan istrei aku merana? Ya Allah. 

"Zaed, you dah janji yang you akan kahwin dengan I. Dont you dare nak mungkiri janji you. You tahu kan I sayang you Zaed?" Ani mula merayu. Dia tidak mahu kehilangan Zaed.

"Yes Ani! I wil marry you" keputusan yang dibuatnya mengejutkan dirinya sendiri. Sungguh dia buntu dengan dirinya. Ya Allah, apa aku buat ni?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum guys..

pertama sekali sis nak minta maaf lah sebab hm lama tak jenguk wattpad ni dan cerita ni pun dah berhabuk sebab tak pernah update hehe.

Yang kedua, cerita sis ni hmmm sis pun tak tahu nak buat apa lah dengan cerita sis ni sebab ya as you all know cerita sis ni semakin tak menarikk dan sis sendiri pun tak tahu sama ada nak teruskan or not. Should i continue or nah?

yang ketiga, SALAM RAMADHAN GUYSS, kalau sahur tu janganlah susah sangat mau bangun yaa. hahahhahaha

p/s : sis perlukan teman chat ni siapa sudi? sis nak tanya opinion korang ni ha meh meh hahahahahha

bos jadi suami?!Where stories live. Discover now