4 0

38.5K 4K 603
                                    

"Itu, hak aku." Aidil merenung aku tajam. Senjata ditangan diperkemaskan.

"Siapa, kata?" Aku mencapai senjata yang sama dengannya.

Kedua-dua kami menghunuskan senjata ke atas meja. Bunyi dua logam yang bergesel mengganggu beberapa pengunjung kedai.

"Weh aku yang bayarkan?! Kasi aku!" Aidil cuba mencucuk meatball terakhir di atas pinggan.

"LAH tadi tak nak order meatball! Meatball ni aku punyalahhhh!" Aku menghalang serangan Aidil. Berkat menonton Kung Fu Panda, aku dapat membuatkan garfu Aidil terpelanting jauh dan mendarat betul-betul di dalam ice lemon tea meja sebelah. Peh dah lah garfu tu dia guna buat makan spaghetti bolognese. Nasib baik air tu budak 2 tahun punya. Mak ayah dia pun tak perasan. Apa-apa pun, meatball terakhir selamat masuk ke dalam mulut aku.

"Mak ahhh!" Aidil menghentak meja tidak puas hati.

"Mak? Bukan orang biasa sebut bapak ah ke?" Tanyaku dengan mulut yang masih mengunyah.

"Bapak tu kasar sangatlah. Hm bang. Tambah meatball lagi satu." Laju Aidil memesan apabila ada pelayan kedai yang lalu. Sementara menunggu, kami berdua tenggelam di dalam skrin telefon masing-masing.

Kot kot ada yang tak berimaginasi tinggi, aku dengan Aidil tengah buang duit makan dekat kafe hipster. Cara yang bagus menghabiskan sisa cuti sekolah. Nasib baik esok sekolah dah mula. Lepas balik dari Pulau *****, aku langsung tak keluar rumah walaupun baki cuti ada lagi seminggu lebih. Kesannya, aku mereput, berkulat dan berkarat, menunggu masa untuk mati kebosanan. Lanets yang lain semua balik rumah parent masing-masing. Anis pulak pergi oversea.

"Shah." Aidil menyepak aku perlahan, cuba mendapatkan perhatian aku.

"Pe?"

"Kau budak Gold High kan? Kau tahu Lanets?"

Lenovo di tangan serta-merta tergelincir dari tangan. Kelam kabut aku menangkapnya kembali sebelum ia sempat jatuh ke lantai. "Erm Lanets? Binatang apa tu?"

"Entah. Aku saja search planet kunyit. Lepastu terjumpa website ni ha. Kat sini dia ada mention Gold Highschool. Itu yang aku tanya tu." Aidil mengangkat iPhone 5s miliknya separas dengan mata aku. Terang-terang, dia tengah bukak website Lanets.com. Mati aku. Mati.

"Erm entahlah. Aku pun baru masuk tahun ni. Tak tahu banyak sangat."

"Apa benda ni? Date? Prom? Kebangangan tahap apakah yini?" Aidil mempamerkan reaksi penuh jijik. Ye Aidil. Pada awalnya, aku pun macam kau.

"Peh! Siap ada profile details bhai."

Hahaha mampus lah nak.

"Lee, Ariyan, Nazmi, erm asal nama diorang ni macam nama kawan-kawan kau eh? Bukan kau ada kawan nama Lee dengan Nazmi ke?"

"Aidil, Aidil, Aidil. Sedangkan Malaysia pun ada 32 juta penduduk, apa lagi di bumi? Dah sah sah nama Lee dengan Nazmi tu bukan satu dalam dunia." Wah baik punya cover Shah.

"But, Thaqid? Aku ingat kau ada kawan nama Thaqid sebab yelah, rare kut nama ni. Biasanya aku jumpa Thaqif je."

"Itu sebab kau jarang keluar rumah. Aku selalu je jumpa orang nama Thaqid." Aku berlagak tenang.

"Weh ada orang nama Shah jugak ah! Birthday dia pun sama dengan kau, tinggi pun lebih ku- sekejap Shah. Kau ada cuba sorokkan sesuatu dari aku ke?"

"Ha? Apa yang kau merepek ni? Ha.. Ha.."

"Ini.. Kau ke?"

"M-mana ada. Tak ada. Bukan aku tu." Aku meneguk air liur. Duh lepas ni memang kena letak password dekat website tu.

LanetsWhere stories live. Discover now