5 3

33K 3.6K 503
                                    

"Masuk ni dah kali keempat saya terima aduan tentang awak. Awak ada masalah ke?"

"Saya-"

"Dua aduan yang awak ponteng kelas. Satu waktu Kimia, satu waktu Matemaik Tambahan. Satu aduan yang awak tumbuk pelajar 5 Violet, satu aduan yang awak ponteng sekolah. Semuanya berlaku dalam dua minggu. Awak ingat cool ke? Kepala besar sangat sampai nak tunjuk taiko?"

"Saya-"

"Lagi sekali saya terima aduan tentang disiplin awak, pihak saya tak teragak-agak nak kenakan hukuman gantung sekolah. Jangan ingat ini sekolah swasta, awak boleh buat apa je."

"Actually-"

"Jangan sampai awak kena buang sekolah. Awak ingat saya tak berani ke?"

"Tapi-"

"Cukup. Keluar dari sini, renungkan apa yang awak dah buat."

"Saya boleh-"

"KELUAR."

Tangan aku menggigil kecil saat mencuri dengar perbualan Madam Nazu dan Ariyan. Ariyan, kena semua ni sebab cuba pertahankan aku ke?

Telinga aku tidak lagi menangkap apa-apa bunyi di sebalik pintu pejabat. Nazmi yang turut sama melekapkan telinga pada pintu kayu itu memandang aku penuh persoalan.

Aku terasa yang telinga tiba-tiba berangin. Sejuk semacam. Seolah-olah ada pendingin hawa yang- oh sekejap. Pintu pejabat dah terbuka. Nazmi di sebelah sudah terjatuh ke dalam.

"Apa korang buat?"

"Buat kek coklat." Perli Nazmi.

"Jom balik dewan." Ajak Ed yang setia memerhatikan keadaan sekeliling dari tadi. Kolar aku tiba-tiba direntap dari belakang. Sedar-sedar saja, aku sedang diseret pergi oleh tangan kanan Ariyan. Nazmi yang ditarik oleh tangan kiri Ariyan nampaknya turut menerima nasib yang sama dengan aku.

"Ari."

"Yes Shah?"

"Kesalahan yang Madam sebut tadi, semuanya berpunca dari Beth kan?"

"Obviously?"

Aku mengeluh kecil. Rasa bersalah tiba-tiba menyerbu naik. Apahallah Ariyan ni baik sangat nak pertahankan aku? Traits dia bad boy kan? Huhuhu aku betul-betul rasa bersalah tahap sultan sekarang.

Tunggu dulu. Mungkin, ada satu cara nak hentikan semua ni.

"Weh ANE." Aku memanggil.

"Siapa aney?" Soal Ed pelik.

"Koranglah ANE. Ariyan, Nazmi, Ed. A-N-E."

"Ed. Kau pasti ke masa perjalanan ke sini tadi Shah tak tersungkur masuk longkang? Mereng semacam aku tengok budak ni." Ariyan bergurau kasar.

"Tak pasti pulak. Kemungkinan aku terlepas pandang adalah tinggi." Ed play-along.

"Mungkin sebab aku

"GUYS." Aku memanggil ketiga-tiga mereka buat kali yang kedua.

"Apa?" Tanya mereka serentak. Eh eh macam scripted pulak.

"Aku rasa aku ada idea macam mana nak selesaikan masalah Ari dengan Beth."

* * * * *

"Weh! Apa korang ni?! Lepas ah! Nanti bapak aku nampak mampus aku!" Lee meronta-ronta apabila Ed dan Ariyan mengheretnya ke tempat duduk kami yang terletak paling belakang.

"Eh Nami? Qid? Ini program untuk budak form 5 je kan? Korang ponteng eh?" Lee memandang Nazmi dan Thaqid silih berganti.

"Kena heret." Jawab Thaqid.

LanetsWhere stories live. Discover now