5 9

31.6K 3.7K 333
                                    

Rasanya, cerita yang aku sebenarnya perempuan dah tersebar pesat di kalangan palajar tingkatan lima. Saat kaki melangkah masuk ke dalam kafeteria, banyak mata yang memandang, banyak jari yang menunding, banyak mulut yang berbisik.

Tetapi sebagai seorang yang mengamalkan prinsip haters gonna hate hate hate and I'm just gonna shake shake shake, aku tenang dengan apa yang terjadi.

Aku beratur di barisan mengambil makanan pelajar perempuan. Dan waktu-waktu beginilah, telinga aku mula menjadi sensitif dengan sebarang gelombang bunyi di sekeliling. Semua benda yang orang cakap, semua aku dengar dengan jelas.

"Tengok tu babe! Aku dah kata ini bukan prank. Kau tengok ah tu dia pakai baju perempuan!"

"Ew desperate gila nak rapat dengan Lanets."

"Hell. Aku pernah ambik servis text dengan dia kut. Dia fikir hati perasaan perempuan ni permainan semata-mata?"

"What?! Crush aku perempuan?"

"Patutlah rambut lembut semacam. Esh aku ditipu hidup-hidup."

"Sanggup dia buat semua tu sebab nak rapat dengan Lanets? I'm truly disgusted."

"Weh peha ayam tinggal dua je!"

Hah? Peha ayam?

Aku kembali pada realiti. Rupa-rupanya, makanan tengah hari Gold High pada hari ini ditaja oleh KFC. Memandangkan sekarang ni giliran aku untuk mengambil makanan, aku dengan iblisnya, menyambar kedua-dua peha ayam yang tinggal lalu meletakkannya di atas pinggan sendiri.

"Weh! Minah tu habiskan peha ayam siot!"

"Kejadah dia ambik dua ketul! Seketul sudahlah!"

"Dasar obesiti! Ada aku terajang sampai planet Jupiter kejap lagi."

Ceh budak-budak ni. Nak gaduh, gaduh depan-depanlah. Apa barang bisik bisik kat belakang?

"Shah!" Seseorang mencuit bahu aku.

Anis rupanya.

"Yo Nis. Sejak bila kau kat belakang aku?" Sah budak ni potong barisan.

"Shah my smol beannn kau akhirnya dedahkan diri kau yang sebenar! I'm happy for you."

"Hehehe thank you Nis. Kau orang pertama yang happy pasal ni."

"Apa maksud kau?"

"Tak ada apa. Nah, peha ayam sebab selalu ada dikala aku susah senang, lelaki dan perempuan." Seketul ayam goreng aku letakkan pada pinggan Anis. Saja aku tukar topik, risau-risau kalau dia tahu aku kena palau.

"Eh aku mana makan peha ayam."

"Pulak?"

"Aku makan betis dia je."

"Kau fikir.. Kelakarlah?"

"Tak. Hehehe. Tapi Haikal suka. So thank you Shah. Jap lagi bila dia dah sampai aku kasi bahagian favourite dia ni." Anis mula melangkah pergi dengan ceria. Si Anis Fatihah ni, adalah manusia paling positif aku pernah jumpa.

Cakap pasal Haikal. Aku tak boleh lupa apa yang Anis pernah cerita kat aku dulu. Pasal Haikal yang mungkin simpan perasaan pada aku. Sekarang ni, aku cuma mampu harap yang Haikal dah lupa pasal aku.

Aku menatang dulang yang berisi seketul ayam goreng, sebekas cheesy wedges, sebungkus burger dan secawan coke sejuk ke meja tetap. Nampaknya hanya Ariyan yang sudah siap mengambil makanan. Lee dan Ed masih di dalam barisan.

"Hui Ari. Buruknya muka berlebam. Kah kah. This is karma man." Aku dengan selamba menegur Ariyan sambil meletakkan dulang di atas meja. Ariyan pula kekal memeluk tubuh, merenung aku tajam.

"Weh alamak. Aku lupa ambik sos pulak. Bak sepaket." Sekali lagi, aku dengan selamba mengambil sepaket sos yang terdapat di atas dulang Ariyan.

"Shah? Kau cuba katakan segala usaha aku pertahankan rahsia kau daripada dibocorkan Beth sia-sia ke?" Dia mula bersuara.

"Ok Ari, aku nak kau tenang. Sekarang, cuba kau tengok ke arah kebaikan. Kau boleh tamatkan servis kau dengan Beth. Kau dah tak perlu ikut permintaan mengarut perempuan kurang kasih sayang tu. Aku pula, dah tak perlu susah payah menipu orang ramai. Win win situation kan?" Aku mempertahankan diri sambil tangan sibuk mengeluarkan sos cili daripada paket.

"Well, aku tak boleh nafikan perkara tu. Tapi tak bermakna aku setuju dengan perbuatan kau ni okay? Aku nak kau tahu yang aku tengah marah sekarang ni."

"Erm.. Okay."

"Seriously Shah? Okay je kau kasi?"

"Habis tu kau nak apa?"

"Unblock nombor kitorang."

"Tak nak- okay okay aku unblock sekarang juga." Laju aku mengeluarkan telefon daripada poket skirt apabila Ariyan sudah letak garfu besi di leher aku.

Lepas je aku unblock nombor-nombor mereka, mesej daripada Nazmi berderu masuk. Dia spam aku dari tadi ke?

Aku kemudiannya block semula nombor Nazmi. Bising yang amat. Balik nanti aku unblock semula.

* * * * *

"Kau kenapa Ed?"

"Kenapa dengan aku?"

"Kelas kau kat belakang sana. Ini arah kelas aku. Kau pindah kelas ke macam mana ni?"

"Erm nope. Aku lalu sini sebab nak teman kau balik kelas. That's all."

"Dan kenapa kau tiba-tiba nak teman aku?"

"Aku risau pasal kau? Kau kena palau dengan budak kelas sendiri kut. Mesti kau tak ada kawan huhuhu."

"Duh? Aku lone wolf lah. Lagi pun Lee dah hantar e-mail dan terangkan semuanya kan?"

"Email tak akan cukup." Ed berhenti melangkah, memaksa aku untuk turut berhenti. Aku memusingkan badan menghadap Ed.

"Maksud kau?"

"Aku terima banyak mesej daripada pelajar perempuan sekolah ni yang kata kau kasi minyak pengasi dekat kitorang sampai kitorang sanggup pertahankan kau."

"Minyak pengasih? Pft. Mulut orang, kita tak boleh nak-" Kata-kata aku terhenti apabila Ed tiba-tiba menarik aku ke arahnya. Jarak aku dan Ed terlalu rapat, buatkan aku tak boleh nak bernafas.

"Ed- Edhan. Apa yang kau cuba-"

"Oh sorry." Segera Ed menolak aku menjauhi dirinya. "Ada orang baling telur mentah tadi."

"Hah?" Aku memusingkan kepala memandang sekeliling. Tak jauh dari tempat aku berdiri tadi, adalah sebiji telur mentah yang sudah pecah.

"Sekarang, kau faham tak kenapa kitorang betul-betul berkeras tak nak kau dedahkan benda ni? Kau faham tak kenapa Lee kata benda ni lebih serious daripada apa yang kau fikir? Sebab orang akan benci kau, bukan Lanets. Manusia ni, bila dah benci, macam-macam benda diorang akan buat. Contohnya, macam ni. Buli."

Aku tersenyum kelat sebelum menumbuk bahu Ed perlahan.

"Chill lah Ed. Aku ni Shah. Heroin cerita paling brutal, paling cool. Kalau ada orang baling sebiji telur mentah, akan aku baling seguni telur rebus. Biar benjol kepala." Ucap aku penuh yakin.

"Yeah. Aku percaya cakap kau sebab kau satu-satunya orang yang akan buat perkara macam tu. Aku teman sampai sini je okay? Take care." Ed menepuk kepala aku beberapa kali sebelum berjalan ke arah kelasnya. Eh eleh dia ni cara cakap macam aku pulak yang suruh teman.

Aku mula melangkah pulang ke kelas.

Aku fikir semuanya akan jadi okay. Aku fikir aku boleh hadap perkara kecil macam ni kalau ianya berlaku setiap hari sekali pun.

Tapi aku silap.

Rupa-rupanya, apa yang aku perlu hadapi setiap hari akan berlaku pada hari esok, tanpa aku sendiri sedari.


LanetsWhere stories live. Discover now