CHAPTER 30

2.4K 189 7
                                    

[Cincin kahwin]

Selepas saja habis latihan tanpa sempat berbual dengan ahli exo yang lain aku terus memecut laju kereta ku menuju ke rumah mama.. Dia perlu sampaikan hajat itu kepada mama tak nak lah nanti dia di cop anak derhaka sebab hal sepenting itu tidak balik berbincang bersama keluarga walaupun dia tidak pasti pasti adakah rancangannya akan berjaya tapi dia cukup pasti yang song ji hyo akan terima lamarannya yelah yeoja mana yang mampu menolak sehun exo.. Kalau dia tolak gilalah jawapnya ye memang kedengaran seperti bawa bakul angkat sendiri tapi nak buat macam mana itulah kenyataannya..

Banyak hal yang dia perlu uruskan untuk pastikan yang rancangannya berjaya dia tahu kalaulah fannya tahu yang dia buat kerja gila ni mati kena tanam hidup-hidup lee soo man nanti sebab fannya tak kan sesekali menyakitinya kecuali hatinya...

Kereta bmw hitam sehun diparking kemas dihadapan villa keluarga oh.. Kelihatan kereta papanya juga terparking kemas di garaj.. Bermakna papanya juga ada..
Senyuman pengawal keselamatan tidak kusambut saat ini aku langsung tiada mood nak senyum takut pula nanti dia terlempar senyuman sinis..

Perlahan-lahan pintu kubuka.. Ruang tamu kelihatan sunyi hanya ada seorang maid yang sedang kusyuk mengemas ruang tamu..
"Eh! Tuan dah balik"sapa maid yang tadinya kusyuk membuat kerja.. matanya langsung tak beralih pada wajah tampan yang dimiliki anak majikannya.... Namun dia sedikit hampa apabila sehun terus berlalu tanpa melemparkan segaris senyuman pun buatnya..dia akhirnya meneruskan kerjanya yang tergendala..

Masuk saja sehun ke ruangan makan puan oh terus memeluk tubuh sehun erat..pipi anak kesayangannya itu dicium mesra rindu itulah perkataan yang berlegar dikepala tua puan oh..
Manakala tuan oh hanya memandang anak terunanya dengan ekor mata..kopi yang sudah suam diteguk perlahan dia pun rindukan anaknya tapi dia sebagai ketua keluarga mestilah kena tunjukkan egonya sedikit kalaulah dia berperangai seperti isterinya kompen anaknya itu muntah hijau..

Sehun duduk disebelah mamanya matanya fokus memandang kedua orang tuanya..
"Mama..papa sehun nak kawin"lafas sehun dengan satu nafas.
Mendengarkan itu tuan dan puan oh serentak tersembur kopi yang mereka minum.. Mama oh segera mengelap mulutnya yang comot dengan cebisan air kopi bila mendengar perkataan kawin yang disebut anaknya..

Tuan oh memandang anak lelakinya lama mukanya tampak serius.. Cermin mata yang hampir melurut dibetulkan letak duduknya maklumlah hidung tak berapa nak mancung sebab tu cermin matanya asyik jatuh je..
"Aigoo.. Uri elgi nak kawinlah betul ke apa yang mama dan papa dengar ni ke sehun saja je nak sedapkan hati kami"soal tuan oh tidak percaya selama hari ini anaknya tidak pernah sebut nama mana-mana yeoja pun didepan mereka jadi mereka Agak terkejut bila tiba-tiba anaknya ingin berkahwin.

Sehun mengeluh spaghetti goreng disua kemulutnya dikunyah perlahan saat ini dia hanya mahu makan biarkan soalan tadi berlegar dikepala orang tuanya..

"Sehun... Jangan cakap sehun nak kawin dengan.. Nam... "Tak sanggup puan oh mahu menghabiskan ayat terakhir itu harap-haraplah anaknya masih seperti namja normal lain.

"It's yeoja mama... Y. E. O. J. A sejati... "Jawab sehun sudu diletakkan kembali diatas pinggan..
"Sehun dah lama kenal dia dalam 4 bulan so.. Sehun decide nak kawin dengan dia.. "Sambungnya lagi..

Mendengarkan itu bukan puan oh je yang teruja tapi tuan oh juga..
Puan oh terus keluar dari ruangan makan dan naik ke atas meninggalkan suami dan anaknya berbual..

"So.. Menantu papa tu mesti hotkan? "Soal tuan oh
Sehun terdiam.. Hot apanya nak kata seksi tak nak kata cantik suam-suam je nak kata berbudi bahasa bolehnya..
Bila melihatkan anak lelakinya hanya memilih termenung dari menjawab soalannya hati tua nya sedikit ragu dengan keputusan si anak...
"Sehun ada apa-apa yang nak share dengan papa.. "Soal tuan oh.. Sehun tersentak mendengar pertanyaan papanya macam tahu-tahu je yang dia ada masalah tapi takkanlah dia nak ceritakan pada papanya kompem-kompem mati kena bunuh dengan tuan oh bila tahu anak lelaki sedang membuat kerja gila..
"Ani.. Sehun ok je wae? "Soalan dibalas soalan demi mengawal getar suaranya jus oren diteguk rakus..
"Tak adalah tiba-tiba je sehun nak kawin tak ada angin tak ada ribut... Tup-tup nak kawin sedangkan calonnya pun sehun tak tunjuk pada kami"akhirnya persoalan yang berlegar di kepalanya dalam juga diluah..
"Papa kan kenal sehun.. Sehun suka buat kejutan so.. Kalau papa nak tahu siapa bakal menantu mama dengan papa.. Esok pagi papa bawa mama pergi ke gangnam dekat situ ada cafe namanya cafe miracle.. Ha dekat situlah calon isteri sehun.. "Terang sehun..
"Cafe miracle macam pernah dengar.. Sekejap ye.. Papa ingatkan balik"dahi tua tuan oh berkerut mengingat kembali nama cafe miracle..
"Oh ye.. Cafe tu.. Cafe yang popular sejak exo datang dekat cafe tu kan? "
Sehun hanya mengangguk..
"Kalau papa nak datang nak spotcheck menantu papa pastikan dia tak tahu yang mama dengan papa ni parents sehun"
"Wae? "Soal tuan oh..
"Surprise... Dia sendiri pun tak tahu dia tercalon jadi isteri sehun"dengan selamba badaknya dia mengutara kata-kata itu langsung tak terfikir yang mulut tuan oh ternganga dengar pernyataan rasmi anaknya..
"Macam konfiden je yeoja tu nak terima sehun"
"1000% konfiden"jawab sehun yakin..

Sedang mereka ralit berbual puan oh turun dan menarik tangan isteri dan anaknya..
"Mama nak pergi mana ni mama? "Soal sehun..
"Aar.. "Sokong tuan oh..
"Pergi beli cincin"jawab puan oh sambil menolak tubuh keduanya ke muka pintu dan seperti biasa sehun dan tuan oh hanya menurut..

Ji hyo membuka sliding door yang memisahkan balkoni dan biliknya..
Angin sejuk di bumi korea selatan menenteramkan hatinya matanya dipejam cuba menghayati bunyi rentak alam.. Mulutnya tergaris senyuman sudah lama rasanya dia tidak setenang ini.. Dia tahu saat ini dia sedang merosakkan hatinya dengan menyakiti hati sehun tapi apa yang dia boleh saat ini adalah menyesal peribahasa terlajak perahu boleh diundur terlajak kata badan binasa atau dia boleh ubah peribahasa itu terlajak perahu boleh diundur terlajak kata hatiku merana...

Perlahan-lahan mata dibuka kata-kata sehun berlegar di kepalanya..

"For loving you to much.... For missing you.. I'm sorry for wanting to see you everyday or always thinking about you before going to sleep... For feeling upset if i don't see you..
For wanting to be by your side.. I'm sorry for wanting to make you happy, for wanting you to be apart of my life... For trying to make you smile... For dreaming about you everyday.. I'm sorry for getting mad, sad and jealous.. I'm sorry...
I'm sorry for thinking that you loved me.. For annoying you with my fanboy and crazy about you.. I'm sorry for every single mistake i made.. Goodbye.. "
"You're in love with me.. But you don't know me"monolog ji hyo dalam hati..
Seketika kemudian iPhone dikocek seluarnya berbunyi nada dering 'monster'
Nama tao tertera seperti dijanjikan..
Ji hyo meng slide ke kanan telefon dilekapkan ketelinga senyuman terukir dibibirku..

"Ingatkan dah lupa nak call aku"soal ku..
"Ala.. Aku busylah ni pun aku baru balik dari studio.. Macamlah kau tak tahu life idol macam mana"balas tao dihujung talian..
"So.. Ceritalah apa yang kau nak cerita aku ada banyak masa nak share dengan kau. "

Aku tersenyum sememangnya tao kawan terbaik yang dia pernah ada selain hyolyn.. Aku terus tutup sliding door dan duduk dibirai katil mulalah mulut kecik ku bercerita itu dan ini dari hal hiatusnya dari dunia hiburan korea, pasal sehun sehinggalah pasal kucing jalanan yang dia baru ambil tadi. Semuanya diceritakan tak tertinggal satu pun..

Hampir 10 kedai keluarga oh jelajah namun satu kedai cincin pun tidak berjaya memuaskan hati anaknya.. Naik lenguh kaki mengikut rentak anak lelakinya.. Dan naik lenguh mulut tersenyum pada panahan lensa kamera yang tak putus-putus merakam aksi anaknya..

Tiba didepan kedai nami diamond ring sehun terus masuk diikuti tuan dan puan oh manakala wartawan dihalang masuk.. Sengaja dia tidak menutup identitinya.. Itu adalah sebahagian dari rancangannya.. Dia belum pun memilih cincin tetapi ceritanya yang bakal berkahwin sudah pun trending..

Mereka di sambut dua orang juru jual.. Seperti biasa hanya tuan dan puan oh yang ramah manakala sehun terus ralit memilih cincin..
Tengok-tengok langsung tiada yang berkenan semua bentuk cliche..
Sehun mengurut lembut dagunya sambil memandang juru jual..
"Em.. Saya nak cincin yang bertakhtakan sebiji belian kecil saiznya macam saiz jari saya.. Lepas tu ukir ni"sehelai kertas yang tertulis perkataan oh vs song dihulurkan. Pada juru jual itu..
"Saya nak cincin ni esok pukul 10 pagi sharp atau saya akan saman syarikat ini.. And one more thing pastikan cincin yang saya tempah ini hanya ada satu dalam dunia ni or i see you in court arreso? "
Sehun terus bangun dan meninggalkan kedai itu..

[COMPLETE✅]Married With Secret RapperWhere stories live. Discover now