Bab 8

5.9K 310 0
                                    

Hari yang tidak dinantikan oleh aku kini telah tiba. Aku mengeluh. Kenapa mesti wujudnya kem kepimpinan. 

Kenapalah bukan buat di hotel? Kenapa mesti dalam hutan? Iryan dan Aryan pula terlebih teruja. Mereia berdua lebih sukakan aktiviti yang lasak selain duduk dan tidur saja di rumah.

" Aria, semua barang dah ada ke? " Mama bertanya. Dia tahu anaknya itu tidak sukakan hutan kerana hal yang satu itu. Tetapi, hanya dengan cara ini saja Aria dapat mengatasi fobianya itu.

Semua memang dah ma, kecuali mental Ria je. Rasa macam kena paksa pergi military je.

" Dah ma. Ria dah check semua. Jaket ada, baju ada, makanan ada, beg tidur ada, semua ada. " Aku menjawab.

" Aria, inhaler bawa tak? " Soal Aryan. Aku menepuk dahi. Aku terlupa! Nasib la ada Aryan yang mengingatkan aku tentang inhaler aku yang satu itu.

'' Haih Ria ni. Nasib je Ayan ingatkan kalau tak memang masuk hospital lagi la. " Geleng Iryan.

Ini kerana hanya di dalam keluarga kami, hanya papa dan aku saja yang menghidapi penyakit asma sejak kecil. Tetapi, penyakit asma papa dah semakin pulih apabila menginjak dewasa.

" Iyan senyap boleh tak? Merungut je tahu! Menyampah." Mama dan papa hanya mengeleng. Perangai anak-anak mereka memang kalau sehari tak gaduh, tak sah. Lagi-lagi Aria yang sememangnya panas baran sikit. Tabah je la hati oi.

''Papa, mama, kitaorang pergi dulu. '' Kami bertiga menyalami mama dan papa sebelum bergerak menuju ke sekolah. Langkah terus diambil dan menuju ke arah kereta segera. Lambat lagi!

" Awal gila sampai. " Ujar Shafiq apabila melihat kami bertiga itu keluar dari kereta. Aku mencebik. Perli la tu.

" Awal bukan? Jealous eh? " Aku dap satu kali. Saja menyakitkan hati Shafiq.

" Diam la. " Aku buat tak tahu. Kisah apa aku kalau Shafiq merajuk. Kalau tak, mesti si Shafiq tu akan bebel dalam bas saja. Kalau merajuk pula, boleh la aku tidur dengan aman.

" Ria tak nak pujuk abang Shaf ke? " Soal Shafiq.

" Rika! Dengar tak bisikan syaitan? "

" Dengar weh! " Aku dan Rika bergelak ketawa. Suka benar kami berdua mengusik Shafiq.

" Oh bisikan syaitan ya. Meh sini abang Shaf kejar Aria dengan Rika! Eh jangan lari! " Jerit Shafiq apabila melihat aku dan Rika yang sudah membuka langkah.

" Woi bas dah sampai! " Kami semua bergegas masuk ke dalam bas. Masing-masing lelah. 

Okey, sekarang ni aku nak duduk dengan siapa?

Iryan duduk bersebelahan dengan Shafiq. Manakala Aryan duduk bersama Zafran. Rika dan Alys awal-awal sudah duduk di tempat duduk belakang pemandu bas.

Sekarang aku ni macam mana? Efzan ? Memang taklah! Sudahlah aku memang anti dengan Efzan yang suka sangat menyakitkan hati aku yang suci murni ni. Harap muka saja ada rupa. Tapi perangai, zero! Tapi nak buat macam mana, jumlah kami genap. Mahu tak mahu terpaksalah aku duduk bersebelahan dengan Efzan.

Aku segera duduk di sebelah tingkap. Tak nak aku duduk disebelah yang satu itu. Nanti kena langgarlah, air tumpah kena aku la, orang mengorat la dan macam-macam.

" Tepi, aku nak duduk tepi tingkap. "

"Sorry. Siapa cepat dia dapat. Siapa lambat dia tepung expired." Efzan yang malas nak berbalah hanya mengalah. Mood dia sudahlah swig sebab kejadian tadi. Panas saja hatinya apabila melihat kemesraan seseorang. 

Orang dingin pun ada perasaan tahu.

Setelah sejam bas mereka bergerak, akhirnya mereka tiba di sebuah sekolah bagi mengambil beberapa pelajar dari sekolah lain untuk naik bas yang sama. Aku hanya memandang ke arah luar. Malas nak ambil tahu.

" Hello! " Sapa seseorang yang baru saja masuk ke dalam bas. Ah, sudah. Jangan kata dia tegur aku pula. Aku menoleh. Dia kata hello dekat aku ke?

" Err, hello. "

" I apologise if I come off as impolite, but may I ask where you are from? " Soal lelaki itu. 

Ah sudah kenapa dia tanya macam tu. Kalau aku jawab I come from my mum boleh ke? 

" Nah, I'm from Malaysia. Kenapa eh? " Soal aku bingung.

" La, boleh cakap melayu rupanya. Ingatkan mat salleh sebab warna mata. " Aku menyentuh mata aku. Eh, pedih pula.

Patut la, ingatkan muka aku ada iras-iras Taylor Swiff ke, isteri Kang Daniel ke, kita mana tahu.

Aku sebenarnya kekok nak bercakap dengan lelaki. Sebab dulu, aku dari sekolah rendah sampailah PT3 hanya bersekolah di sekolah perempuan. Baru kali ni la kali pertama bersekolah campur. 

Syok la, dapat cuci mata tengok senior handsome.

Kepada senior saya yang bernama Danial, saya sebenarnya minat dekat awak. Walaupun haritu ada confess pakai fake ig, tapi tak apalah kena reject huhu. Okey sesiapa yang kenal aku dekat real life, JANGAN BAGITAHU DIA. MATI LA NAK, KALAU DIA TAHU.

" Ah, sorry. Tak selesa eh? " Aku mengganguk. Aku menjeling dekat arah Iryan dan Shafiq yang tersengih nakal. Bukannya nak tolong malah di ketawakan pula.

'' If you guys don't mind, boleh tolong duduk? Aku nak tidur. Sorry kalau kasar. " Ujar Efzan disebalik topi. Dia sudah menutup separuh mukanya dengan topi agar senang lelap. Tetapi terdapat buny- bunyi yang menganggunya tidur.

Remaja lelaki itu mengangguk. Mahu tak mahu mereka duduk di tempat masing-masing. Aku pula memandang ke arah Efzan yang seperti sedang tidur. Nak berterima kasih macam malu. Biarkan sajalah. Nanti kalau ada masa aku cakaplahh terima kasih dekat Efzan.

Tapi nanti la, kalau dia tak buat hal.

Musuh Jadi Partner In Crime?  [ ✔ ]Where stories live. Discover now