46: Ke Istana

835 76 14
                                    

Tengku Hamzaa mundar mandir di hadapan Istana Bukit Naura. Lenanya terjaga mengingati permintaan bondanya siang tadi. Siang tadi sengaja dia singgah sebentar ke Istana bondanya untuk bertanyakan khabar, lebih dari itu pula, dia dikhabarkan berita kurang enak.

Memang itu semua salah bondanya, tetapi apakah ayahandanya sanggup memberi hukuman sebegitu berat? Tiada belas kasihankah ayahanda kepada bondanya? Keluhan halus dihembus lepas tanpa sengaja. Sungguh dia terasa buntu saat ini.

"Bonda ..," desisnya. Jari telunjuk mengaru janggut tipis.

"Apa lagi yang Tengku fikirkan sehingga belum lagi lena?" tanya Tengku Nadhir yang sedang berjaga malam.

Tengku Hamzaa tidak menjawab. Dia sekadar menghembus nafas berat.

"Esok pagi, patik akan pulang ke Istana kota semula." beritahu Tengku Hamzaa perlahan.

"Hah, bukankah tadi siang Tengku berkata telah singgah ke Istana kota itu?" Tengku Nadhir mengerutkan dahinya.

"Patik rasa tidak senang hati ... entahlah. Mungkin patik perlu berada di sana," ujarnya lagi.

"Hmm ... patik juga rasa ingin ke sana. Bertemu Tengku Mahkota, katanya tidak lama lagi akan bernikah dengan bakal puteri mahkota," balas Tengku Nadhir.

Tengku Hamzaa sekadar tersenyum hambar. Di saat hatinya sedang resah, ada hati lain yang sedang gembira.

❇✳❇

Tun Haseen memeriksa semula kesemua barangan keperluannya. Satu persatu barangan keperluan itu dibungkus ke dalam kain dan dibawa ke luar bilik.

Di luar pula, Umar selaku pembantu mengambil alih bungkusan besar itu dan diletakan ke atas tandu untuk barangan.

"Cukup ini sahajakah barangan Haseen?" tanya Tun Abdul Rasyid.

"Ya, ayah."

"Cik Muda, bawalah ini sekali ... manalah tahu kelak berguna," Tok Nek menghulurkan kain bungkusan merah kepada Tun Haseen.

"Terima kasih, Tok Nek,"

Tun Haseen memberikan senyuman manis. Sebak rasa hatinya mengenangkan dia bakal meninggalkan rumah ini. Rumah di mana dia dibesarkan sejak ketiadaan ibu.

"Mengapa wajah Haseen terlihat kusam? Janganlah diturutkan rasa hati yang berat ... takdir dan jodoh sudah memilih jalan Haseen ke Istana," pujuk Tun Abdul Rasyid sambil memberikan senyuman manis.

"Ta-tapi ... Haseen gusar, jikalau Haseen tidak berjaya menjadi permaisuri untuk rakyat kelak," luah Tun Haseen lagi. Air mata mengalir setitis dua gugur ke pipi mulusnya.

"Ayah yakin, Haseen mampu ... Umar dan Tok Nek juga pasti rasa begitu," ujar Tun Abdul Rasyid. Bahu anak gadisnya diusap lembut.

Tun Haseen memandang satu persatu wajah keluarga di rumahnya ini. Seperti kata ayahnya, Umar dan Tok Nek turut sama mengangguk meyakini Tun Haseen.

"Usah diturutkan perasaan buruk ... yang baik-baik pasti bakal anakanda tempuhi kelak," kata Tun Abdul Rasyid lagi.

"Cik Muda, walau apapun yang bakal terjadi, Tok Nek yakin Cik muda mampu menjadi permaisuri yang terbaik untuk rakyat jelata," ujar Tok Nek pula.

Tun Haseen menarik nafas lega. Dia membalas senyuman wanita tua yang telah dianggap nenek selama ini.

"Cik Muda, kita perlu segera berjalan untuk mengelakan terik panas matahari pada waktu tengah hari ..." beritahu Umar pula.

"Ya-ya ..." sisa air mata segera diseka.

Tun Haseen mengambil kesempatan terakhir untuk bersalaman dengan ayahanya serta Tok Nek. Langkah kaki mula meninggalkan tangga rumah milik ayahnya. Lambaian dan senyuman menjadi pemandangan terakhirnya di situ. Dia kemudian menarik nafas dalam sebelum dihembus lepas. Walau apapun yang bakal terjadi kelak, dia perlu lekas menjadi kuat dan bersedia. Halangan demi halangan bakal ditempuhi demi menstabilkan semula kehidupan rakyat jelata. Memang itulah tekadnya sejak memutuskan untuk menghadiri ujian pemilihan tempoh hari.

Cinta Sang PuteraWhere stories live. Discover now