[23]

18.4K 703 23
                                    


Mia merengkut dalam tidur akibat sejuk yang mengcengkam tulang. Tidur tanpa selimut memang bukan pilihan yang tempat bagi Mia. Menunggu si Is dari tadi tak balik balik.

Mia membetulkan kedudukan baring dia yang di atas sofa dengan selesa. Mata terpejam menahan kantuk yang menguasai diri. Bila laa Is ni nak balik. Ikutkan hati memang tak nak langsung Mia menunggu namun mendengar ugutan Is, terpaksa la Mia menunggu juga.

Tidur dulu laa. Tunggu Is ni kang sampai tengah malam pun tak balik. Monolog Mia lalu memejamkan mata. Tidur! Lagi baik!

➖➖➖

Is memakirkan kereta sebaik sampai di garaj rumah. Jam di kerling sudah menunjukan angka 10 malam. Agaknya dah tidur ke belom si Mia ni tak. Bisik hati Is.

Melangkah masuk ke dalam rumah. Sunyi. Itu yang Is boleh ungkapkan. Sekilas Is menjeling terlihat gerangan perempuan tidur meringkut di atas sofa.

Bibir Is mengukir senyuman dengan hanya sebelah hujung bibir terjungkit. Nampaknya Mia memang tunggu dia balik sampai tidur dekat sofa tu. Is menghampiri Mia yang tertidur lena. Elok tangan menjadi pelapik kepala Mia.

Agak dalam beberapa minit Is menelaah wajah Mia yang sedang tidur, Is mengelengkan kepala. Sudah sudah lah tu tengok anak orang gitu.

Is melangkah ke bilik namun baru dua langkah kaki berjalan Is mengerling Mia sekali lagi.

Nak dikejutkan tak sampai hati pula. Tapi kalau dikejutkan nanti tak boleh tidur balik pula. Nak di biarkan pun tak sampai hati kang sejuk pula. 

Akhirnya setelah puas berfikir Is mengambil keputusan untuk mengangkat saja Mia. Tangan kiri sudah bersedia masuk ke bawah belakang lutut Mia manakala tangan kanan susah masuk ke bawah leher Mia namun seketika senyap.

Mia mencelikan mata apabila terasa haba panas berdekatan dirinya. Celik je mata terhidang wajah Is yang begitu dekat dengan dia.

Lekas Mia menolak Is sehingga Is hampir kebelakang. Mia berubah daripada baring kepada duduk sambil memerhatikan Is yang di depannya ini.

" A--Awak baru balik ke? ". Mia menyoal perlahan. Mata merenung sekejap jam di dinding. Dah larut malam baru balik.

" Tak la aku baru sampai. Kau kenapa tidur luar? Dah aku lambat balik tu tidur je lah dalam". Jawab Is. Kedudukan dia yang bertinggung di hadapan Mia dibetulkan sedikit mencari keselesaan.

Mia menelan air liur payah apabila mata Is tidak langsung beralih dari memandang wajah Mia. Timbul perasaan tidak seelsa dalam diri Mia. Jantung mulai memainkan peranan berdegup kencang melawan arus ketidakselesaan.

Sengaja Is merenung lama wajah takut plus cuak Mia lebih lama. Dengan perlahan Is bangun malu merapati wajahnya ke Mia yang bersandar di penghadang sofa.

"Aw--Awak ke--kenapa??". Badan Mia refleks ke belakang apabila Is merapati dirinya. Sekali lagi Mia menahan air liur menahan perasaan. Sudahlah dekat begini rasa nak terkeluar semua organ sebab takut.

Lagi dua cm begitu jika Is menghampiri Mia lagi pasti hidung mereka bertemu.

" Kau takut ke? ". Terkebil kebil mata Mia mendengar ayat yang terpancul daripada mulut Is.

Is membongkok dengan kedua tangan di belakang badan. Mia pula sudah cukup had untuk kebelakang lagi. Sofa bukannya boleh melentur nak kebelakang lagi.

DEVIL MAN!!! Where stories live. Discover now