Sembilan : Separuh jalan

8.7K 296 13
                                    


Tubuhku tiba-tiba terdorong ke belakang sekali lagi apabila aku cuba untuk bangun. Bukan terjatuh. Tapi sebab Shariz tarik. Tak sedar aku sedang duduk diribanya.

"Aku minta maaf" Ucapnya. Seperti biasa dengan wajah yang biasa tetapi kali ini, pandangan matanya agak redup.

Apa?

Ucapan itu hanya sekali. Tapi mampu menyejukkan hati aku. Rasa marah, sakit hati dan sedih hilang.

Mata aku masih terkebil-kebil saat Shariz merapatkan jarak bibir kami.

Kejadian di pondok beberapa bulan lepas tertayang kembali. Waktu itu pun hari sedang hujan. Sama macam sekarang. Cuma mungkin lebih intim sebab Shariz tak berbaju sekarang ni.

Aku ikut memejamkan mata. Masih kekok.

Kemudian serasa kedua belah tangannya naik ke leherku. Sebelah tangannya ditengkuk dan sebelah lagi tangannya memegang pipiku dan mengusap lembut.

Shariz melurutkan tangannya daripada bahuku sehingga siku. Siku aku ditongkatkan ke bahunya. Automatik aku terus merangkul lehernya.

Er-bahu dia dah elok ke?

Aku rasa teruja(?) *wadehek Ashley*

Tiba-tiba Shariz ketawa. Perlahan, "Not bad. Seronok?"

Aku mengetap bibir. Malu.

Dia menahan sebelah tangannya, tak mahu terlalu menindih tubuhku. Aku pula masih mencari nafas.

LMatanya berubah sudah tidak seperti tadi. Dia mengambil sweater di tepinya dan menutup tubuhku. Begitu juga dengan selimut dibagpacknya. Tak mahu aku kesejukan mungkin?

"Sorry, Ash. Aku patutnya bagi kau rehat. Bukan kacau kau"

Portable lamp ditutup. Khemah gelap. Hanya samar samar cahaya alam membantu aku untuk terus memandang Shariz yang selamba memejamkan mata seolah perkara tadi tidak 'mengusik' dirinya sedikitpun. Atau aku je yang rasa macam ni?

Seriously? Aku pula yang rasa tak puas hati. Apa masalah dia?

"Sleep", Tegasnya. Dah datang dah aura beku dia. Aku mengeluh kuat dalam hati. Takkan nak buat depan Shariz kut? Tak pasal-pasal kena bahan tujuh keturunan yang aku dah mula sukakan cara dia.

Dalam terpaksa aku pejamkan juga mata untuk mencari mood tidur. Kalau Shariz tidur dulu mesti aku dah seram sorang-sorang terbayang benda entah apa-apa.

Aku terjaga apabila aku terasa seperti ada 'orang' yang sedang menghampiri khemah kami. Bunyi ranting halus yang patah dipijak dan bunyi derap langkah terdengar dari bahagian kiriku. Berhampiran sungai.

"Riz", Aku berbisik memanggil Shariz. Mukanya ditutup dengan lengan. Janganlah dia tidur mati, aku yang mati dekat sini nanti.

Aku merapatkan diri kepada Shariz perlahan-lahan. Tak mahu 'orang' diluar menyesaki pergerakan daripada dalam khemah. Seramnya.

"Ash takutlah", Aku menggoncang perlahan lengan Shariz. Tolonglah bangun. Aku tersenyum sedikit apabila tubuhnya bergerak-gerak.

Tangannya tiba-tiba diangkat dan menarik aku ke pelukannya. Ish ambil kesempatan betul. Memang aku rasa selamat tapi aku rasa cuak dengan benda yang kat luar tu. Apa sebenarnya tu?

Aku dekatkan bibirku ke telinganya untuk berbisik sesuatu. Tak sempat mengeluarkan suara untuk berkata-kata, dia menggumam perlahan.

"Ash, jangan mulakan. Aku nak tidur ni".

Erk? Dia ingat aku nak mulakan scene yang tergantung tadi ke? Eeee.

"Ashley bukan nak usik abang lah. Kat luar tu macam ada orang"

Bunyi derapan langkah kedengaran lagi. Semakin hampir. Tekaanku tepat. Arahnya daripada sungai. Takkan hantu air? Gosh.

Kali ini baru mata Shariz terbuka.

Aku tarik zip sweater keatas. Shariz menyentuh bahuku, "Aku keluar sekejap."

Perasaan risau dan takut bercampur baur, "Ashley nak ikut. Takutlah".

Apabila Shariz mengizinkan aku terus memeluk lengannya, "Aku ada lah. Jangan risau".

Pintu khemah dibuka.

Satu wajah terus menyapa pandangan kami.

Aku, Kau & Skateboard ✔Where stories live. Discover now