Bab 25

1.4K 97 38
                                    

Mata aku terpaku pada Uzai yang sedang tajam memerhati sambil bersandar di dinding bahagian belakang hall. Di situ rupanya dia. Dan sudah tentulah dia sudah nampak segala apa yang berlaku tadi.

Aku meletakkan microphone di atas meja deejay setelah lagu tamat. Tepukan yang gemuruh tidak aku endahkan. Fokus aku hanya satu, ingin mendapatkan Uzai di belakang sana. Ingin menyelesaikan permasalahan yang berlaku di antara kami.

Aku bergegas membuka langkah ingin beredar dari khemah itu. Namun, tiba-tiba pergelangan tanganku dicapai dan dipegang erat. Aku toleh kembali ke belakang. Ali sedang cuba menahan aku pergi dari situ.

"Nanti jap, Hana."

Aku merentap tanganku. "Don't fucking touch me!"

Dia terkedu. Tidak menyangka akan respon aku yang kasar.

"And it's Suzie!" Sambungku lalu berpaling pergi.

Sungguh aku marah benar pada dia. Marah pada perlakuannya kepadaku sejak dari awal tadi. Tiada hormat langsung. Dia ingat aku ini apa? Anak patung?

Aku tidak mengendahkan beberapa orang perempuan yang berbisik-bisik di kiri kananku sambil memandangku. Aku tahu mereka sedang mengata aku.

Langkah aku semakin dipercepatkan, cuba mengejar Uzai yang sudah menghilang ke pintu pagar belakang hall.

Namun...

"Splash!"

Ini bukan Ice Bucket Challenge. Ini adalah sesuatu yang tidak aku sangka-sangka.

Segala-galanya berlaku begitu pantas. Aku hanya tersedar apabila wajah dan tudungku sudah lencun kebasahan.

Aku pandang kanan. Aku lihat Aina dan seorang lagi perempuan berambut perang sedang cuba menyelinap ke pintu dapur hall sambil memegang flusk air yang kosong.

Muka aku rasa melekit yang teramat. Aku menjilat bibir sedikit. Manis.

Dan sudah tentu, kejadian tersebut sekali lagi meletakkan aku di tengah-tengah tumpuan orang ramai. Sekali lagi, semua mata tertumpu ke arahku yang sedang berada di dalam keadaan memalukan itu.

Dengan hati yang membara, aku segera mengejar langkah mereka. Apabila aku semakin mendekat, aku dapati mereka berdua sedang mentertawakan aku tanpa menyedari akan kehadiranku di belakang mereka.

"Padan muka betina tu. Gatal sangat. Tak cukup dengan Uzai, Ali pun dia nak jugak." Aina meluahkan rasa.

"I dah kata, jangan ada sesiapa pun yang berani cari pasal dengan I ataupun kacau apa-apa yang menjadi milik I, termasuk Ali." Perempuan berambut perang itu pula bersuara.

Hati aku berasa sangat jelik pada ketika ini. Sampai bila aku harus menanggung akibat daripada sesuatu yang bukan salahku?

I've had enough.

Aku tarik bahu Aina sehingga dia berpaling, lalu dengan sekuat hati, aku hayun tapak tangan aku kuat menyinggahi wajahnya.

Pang!!!

"Hana Suziela!!"

Aku segera menoleh ke arah punca suara tersebut. Di pintu dapur, kelihatan Uzai sedang menatang buffet berisi lauk sambil memandangku dengan muka merah padam.

Jantung aku ibarat berhenti berdegup. Pandangan Uzai kali ini lebih tajam daripada sebelum ini. Jelas, marahnya semakin berganda terhadapku.

Apa yang perlu aku lakukan?

Mencari Jalan PulangWhere stories live. Discover now