Bab 26

1.3K 93 33
                                    

Photo: Bangku

Sudah lebih dua minggu aku berulang-alik dari rumah ke hospital sebanyak dua kali sehari. Seawal jam 8.00 am aku sudah tercegat di pintu masuk wad, menunggu waktu melawat tiba. Kemudian aku akan balik ke rumah jam 1.00 pm dan kembali semula pada jam 8.00 pm.

Sepanjang tempoh itu jugalah Mia kurang bercakap dengan aku. Cakapnya hanya beberapa patah dalam satu ayat. Itupun kalau dia ingin solat. Di waktu-waktu lain, dia lebih banyak mendiamkan diri.

Wajahnya juga semakin lama semakin cengkung. Pergerakannya semakin lama semakin perlahan. Pandangannya semakin kosong. Itu menandakan sakit Mia sudah semakin teruk.

Hari ini, aku datang lagi ke sini. Plastik berisi buah-buahan yang aku beli tadi aku genggam kemas lalu aku melangkah masuk ke dalam wad Mia.

Kelihatan Mia sedang duduk bersandar sambil memandang lembaran al-Quran kecil yang terbuka di tangannya, rutin yang sama seperti hari-hari sebelum ini. Apabila aku tiba di sebelah katilnya, dia hanya memandangku sekilas lalu kembali meneruskan pembacaan.

"Assalamualaikum." Aku menyapa sambil meletakkan plastik buah-buahan di atas meja.

"Waalaikumsalam." Balas Mia perlahan.

Aku mengeluarkan buah-buahan tersebut ke dalam bakul, membasuh dan memotong kesemuanya. Kemudian, aku meletakkan sebahagian buah-buahan potong itu ke dalam mangkuk kecil dan kuhulurkan kepada Mia.

Dia menyambut."Thank you."

Namun, dia tidak terus makan, tetapi dia meletakkan mangkuk tersebut ke atas ribanya. Aku hanya membiarkan dan mula melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan dengannya. Biasalah orang sakit, mood selalu berubah-ubah. Aku yang sihat ini hanya perlu bersabar dan melayan selagi termampu.

Aku mula mengeluarkan telefon bimbit dan melayari internet. Memang begitulah setiap kali aku datang ke sini. Tidak banyak perbualan yang dibicarakan, hanya masing-masing diam membisu. Aku dengan telefon bimbitku, dan Mia dengan al-Quran dan buku.

Bukannya aku tidak pernah mencuba untuk memulakan perbualan, tetapi Mia seperti tidak begitu bersemangat untuk bercakap. Sudahnya, aku menelan segala persoalan yang ingin aku utarakan dalam-dalam dan hanya menikmati waktu bersama dengan Mia dalam hening wad hospital tersebut.

"Zie.." Tiba-tiba Mia bersuara.

Aku mengalihkan pandangan daripada telefon bimbit ke arah Mia. "Ya?"

"Kau tak ada kelas ke?"

Aku diam sejenak. Aku tundukkan kembali pandangan ke bawah, memerhatikan telefon bimbitku.

"Zie, aku tanya ni."

Bagaimana harus aku menjawab soalan itu? Sudah dua minggu semester baru bermula. Sudah dua minggu jugalah aku tidak pergi ke kelas. Masaku banyak dihabiskan di hospital ini.

Keadaan senyap sunyi.

"Kau balik." Ayat yang keluar dari mulut Mia cukup membuatkan aku terkedu. Suaranya perlahan, namun tegas.

"Kenapa?" Aku meminta penjelasan. Hampir tidak percaya.

"Balik. Aku tak nak tengok dah kau kat sini."

Sumpah aku terasa. Ibarat tidak dihargai. Ibarat masa yang aku luangkan khas untuknya selama ini dianggap sia-sia.

"Mia.."

"Kau balik. Pergi kelas. Belajar macam biasa. Hidup macam biasa. Jangan susahkan diri sebab aku. Jangan buat aku rasa bersalah."

"Tapi-"

Mencari Jalan PulangOnde histórias criam vida. Descubra agora