Bab 27

1.3K 99 10
                                    

Photo: Ali

Hari ini hari pertama aku hadir ke kelas untuk semester ini. Setelah Mia melarang aku daripada menemaninya di hospital, aku pun mengambil keputusan untuk menuju ke kelas ini bagi menuruti kehendak Mia.

Webster Theatre kedengaran agak hingar-bingar tatkala aku memasuki lecture hall tersebut. Para pelajar sudah mula memenuhi tempat duduk dan masing-masing menunggu kedatangan lecturer sambil berbual bersama sesama mereka.

Mata aku melilau mencari tempat duduk. Kebanyakan kerusi di bahagian hadapan sudah dipenuhi oleh sekumpulan pelajar kulit putih.

Akhirnya aku menapak ke bahagian belakang dan duduk di sudut paling hujung. Kemudian, aku mengeluarkan tablet dan mula melayari internet sementara menunggu lecturer hadir.

Sedang leka aku melihat koleksi gitar baru di internet, hadir seseorang disebelahku dan mula mengambil tempat duduk. Tanpa mengendahkan gerangan tersebut, aku terus melarikan jari di skrin tablet dan meneruskan pencarian gitar.

Kebisingan lecture hall terhenti secara tiba-tiba. Aku mengangkat muka memandang ke hadapan. Nampaknya lecturer sudah tiba.

Pantas aku menutup tablet dan mula mencapai beg di atas lantai. Sedang aku membongkok ke kanan, mata aku terpaku pada susuk tubuh yang sedang duduk disebelahku.

"Hai." Ali menyapa tanpa mengalihkan pandangan daripada lecturer di hadapan.

"Tch.." Aku merengus perlahan, tanda tidak selesa akan kehadirannya di situ.

Tanpa mengendahkanku, dia terus membuka buku nota dan bersedia untuk fokus.

"Apa kau buat kat sini?" Aku menjerkah.

Dia tersenyum. "Belajar."

"Tapi ini subjek first year."

"Dan juga subjek elektif untuk second year."

Aku terdiam. Ini tak boleh jadi. Aku tidak akan boleh belajar jika dia ada di sebelah. Aku memang tidak selesa dengan makhluk ini.

Aku bingkas bangun dari tempat duduk dan bersedia untuk berpindah. Namun, Ali pantas melunjurkan kakinya ke hadapan dan menghalang aku daripada melintasinya keluar dari barisan tempat duduk tersebut.

"Tepilah!"

"Nak pergi mana?"

"Tak payah sibuklah!"

"Yang kau marah sangat pada aku ni kenapa?"

"You people at the back, could you settle down please?"

Teguran dari lecturer di hadapan mematikan pergerakanku. Semua mata menoleh ke arah kami. Lantas, aku kembali duduk di kerusi.

Aku mendiamkan diri beberapa ketika. Sakit hati dengan perangai lelaki di sebelahku ini. Entah kenapa dia perlu wujud dalam hidup aku dalam keadaan yang menjengkelkan sebegitu.

"Look, Suzie. Aku tahu kau marah aku sejak kat Malaysia Hall lagi. Aku tahu kau tak suka aku layan kau sesuka hati. Aku tahu kau nak aku hormat kau."

Aku memandang wajah Ali. Dia berkata-kata sambil menyalin nota lecture di dalam bukunya.

"Aku betul-betul mintak maaf atas apa yang aku buat kat kau haritu. Aku ingatkan kau macam perempuan lain. Belum pernah ada perempuan yang reject game aku sebelum ni. Most of the time diorang suka bila aku beri perhatian pada mereka.

Mencari Jalan PulangWhere stories live. Discover now