Bab 48

946 81 8
                                    

Aku merenung kosong sebuah banglo tiga tingkat yang berdiri teguh di hadapanku saat ini. Tidak sedikit pun dalam hati ini teringin untuk melangkah masuk ke dalam pintu pagarnya yang terbuka luas bagaikan mengalu-alukan kepulanganku.

Rumah ini terlalu hambar, walaupun hiasan dalaman dan luarannya sangat memukau. Pokok-pokok bunga yang ditanam di tepi sebuah kolam ikan sederhana luas, ditambah dengan hamparan rerumput karpet yang menghijau, beserta dengan kolam renang di sisi rumah ini, tidak langsung menambah rasa gembira dalam hati.

Ah, apalah gunanya rumah seindah syurga sekalipun, jikalau isi dalamannya kering dan kontang tanpa kebahagiaan.

Perlahan-lahan aku menapak masuk ke dalam kawasan banglo, melalui laluan berbatu di tengah-tengah taman tersebut, sebelum tiba di hadapan sebuah pintu kayu jati yang besar.

Lonceng di sebelah pintu aku tekan. Tidak sampai sepuluh saat aku menunggu, pintu mula terkuak dan terjengul satu wajah di sebaliknya yang tidak asing lagi bagi aku.

Aku menguntum senyum nipis, dan sepasang matanya membulat memandangku.

"Eh, Hana??"

"Assalamualaikum, Mak Nab." Tegurku mesra.

"Waalaikumsalam." Lantas pintu dibuka luas. "Ya Allah, Hana. Kenapa nak balik tak bagitahu?"

Mak Nab berdiri ke tepi pintu untuk mempersilakan aku masuk. Aku lantas mengangkut bagasi kecilku dan terus melangkah melepasi pintu tersebut.

Mak Nab menutup pintu di belakangku dan terus berdiri menghadapku. Aku menghulurkan tangan untuk bersalaman, namun dia terus bertindak merangkul erat tubuhku.

"Mak Nab rindu sangat dengan Hana..." Kedengaran suaranya sebak di telingaku.

Aku membalas pelukannya. "Hana pun rindu Mak Nab."

Tubuh Mak Mab masih sama seperti dulu, sedikit berisi dengan ketinggiannya yang hanya separas bahuku itu membuatkan Mak Nab sentiasa nampak comel. Raut wajahnya penuh sifat keibuan, dan tindak tanduknya selalu membuatkan hati ini terasa hangat.

Lima saat kemudian, dia melepaskan pelukan. "Hana makin kuruslah. Tak cukup makan ke?"

Aku hanya tersenyum. "Mak Nab sorang? Mama mana?"

Mak Nab hanya mengeluh kecil dan terus mengetuai langkah kami ke dapur. "Mama kamu tu macam biasalah, Hana. Mana ada kat rumah waktu-waktu macam ni. Dah sebulan Mak Nab tak nampak dia balik."

Aku hanya terangguk-angguk, tidak tahu harus berkata apa lagi. Nampaknya keadaan masih tak banyak berubah.

"Hana ni.. Balik tak bagitahu. Kalau tak Mak Nab mesti dah masakkan sedap-sedap tau untuk Hana."

"Takpelah Mak Nab.. Hana pun tak rasa nak makan lagi. Tadi dalam flight dah makan sikit buat alas perut. Hana nak naik bilik kejap, nak bersihkan badan." Balasku sambil mengerling almari jam di ruang tamu.

6.06 pm. Mujurlah tadi aku sudah solat jama' takhir di lapangan terbang. Tidaklah aku terkejar-kejar untuk pulang ke rumah yang hambar ini.

"Hana rehatlah dulu. Mak Nab nak masak untuk makan malam kita. Ayah Man kamu pun nak makan juga nanti. Mesti dia suka tengok kamu dah balik."

Aku lantas terus mengangkat kaki menuju ke bilikku di tingkat atas. Sambil itu aku lihat-lihat di sekeliling rumah. Segala-galanya masih lagi sama seperti sewaktu aku meninggalkan rumah ini setahun yang lepas.

Perabot-perabot masih lagi bersih dan berkilat, menandakan Mak Nab menjalankan tugasnya dengan baik sepanjang ketiadaan kami di rumah ini. Taman bunga tadi juga kelihatan kemas dan cantik, menunjukkan Ayah Man tidak cuai dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

Mencari Jalan PulangWhere stories live. Discover now