Bab 14

2.7K 91 0
                                    

    Setahun kemudian..
Eliya berdiri dihadapan pintu bekas sekolahnya sambil menyandang beg berwarna merah jambu.Kini Eliya sudah berimej baru dengan bertudung.Wajahnya yang sediakala comel dan ayu kini sudah bertambah-tambah comel.Eliya menarik nafas panjang lalu berjalan masuk ke dalam perkarangan sekolahnya selepas menekan punat pada kunci kereta Honda Jazz bewarna putih,hadiah ulang tahun perkahwinannya dari suaminya tersayang.
"Eli!!!!..."jerit Abby apabila melihat kelibat Eliya yang berjalan menuju kearahnya.Rabiatul berlari anak kearah sahabatnya itu lalu mereka berpelukan dikhalayak ramai.Beberapa mata memerhati mereka berdua namun mereka sudah tidak ambil peduli lagi dengan mata-mata yang memandang kerana sudah hampir 3 bulan Eliya dan Rabiatul tidak bersua memandangkan Rabiatul tinggal di Sarawak manakala Eliya pula di Selangor.
"Abby..rindu la kat kau..lama tak call aku,kenapa?.."soal Eliya sambil mengesat sedikit air mata kegembiraan di tubir matanya.
"eyh..mana ada dah lama..kan baru minggu lepas aku call kau.."jawab Rabiatul.Eliya hanya mencebik namun ada sesuatu yang lebih menarik perhatiannya iaitu kehadiran seorang jejaka yang sejak tadi memerhati mereka berdua sambil tersenyum disamping Rabiatul.
"eh..Abby..siapa ni?.. tak nak kenalkan ke?.."soal Eliya sambil senyum kepada jejaka tersebut.
"ni bakal tunang aku..Farouq..kenalkan ni BFF I..nama dia Rihanna Eliya..Eli,kenalkan Farouq Hisyam.."ujar Rabiatul kepada mereka berdua.
"actually I dah kenal you dah..you ni isteri Eddie kan?.."soal Farouq kepada Eliya.
"macam mana you tau ni?..mesti Abby yang cakap kan?..kepoh betul kawan baik I sorang ni.."ujar Eliya lalu mencubit perlahan lengan Rabiatul.
"tak adalah..actually I'm one of your guest masa hari persandingan both of you tapi I terpaksa balik awal so tak sempat nak berkenalan dengan you.."ujar Farouq menerangkan perkara sebenar.
"oh..you kawan Eddie ya..wait a minute..don't tell me that you jumpa dan berkenalan dengan Abby masa wedding I.."ujar Eliya dengan wajah yang agak terkejut.
"can't lie but it's the truth.."sampuk Rabiatul.
"my gosh..kau ni sempat lagi mengatal ek..tapi apa-apa pun congratulation.."
"thanks.."balas Rabiatul dan Farouq serentak lalu mereka bertiga tergelak.Tiba-tiba bahu Eliya dicuit.Eliya memandang kearah gerangan yang mencuit bahunya itu.Ternyata ianya Eddie.
"hah..kenapa lambat?..kan tahu Liya amik result hari ni.."ujar Eliya lalu memasamkan wajahnya.
"sayang..sorry la..abang baru habis meeting tadi dengan klien.."jawab Eddie sambil melonggarkan sedikit tali leher yang dipakainya.
Eddie kini sudah menjadi CEO baru di syarikat atuk Samad.Kini sudah masuk 3 bulan Eddie memegang tanggungjawab tersebut dengan bantuan Encik Farid dan Encik Harun sebagai bosnya.Dan dalam tempoh itu jugalah Eddie mempelajari serba sedikit mengenai perniagaan.
"wah..abang Eddie dah makin hensem sejak jadi CEO muda ni.."puji Rabiatul.
"oh..ye ke?..terima kasih banyak atas pujian anda tu ye Abby.."balas Eddie sambil tersengih-sengih kepada Eliya.Eliya hanya mencebik.
"eh,Farouq...buat apa kat sini?..bukan ke kau tak ada adik kecil sebab kau anak bongsu?.."soal Eddie dengan riak kehairanan.
"abang Eddie..FYI..ini bakal tunang Abby,okay?.."ujar Rabiatul.Mata Eddie membulat dengan mulut yang sedikit terlopong menyebabkan Eliya yang pada mulanya ingin meneruskan rajuknya terus tertawa melihat wajah suaminya itu.
"what?!...macam mana?..eh..bila korang berkenalan?.."soal Eddie sambil mengaru kepalanya yang tidak gatal.
"masa wedding kau la,Ed.."jawab Farouq.
"oh..sempat lagi kau mengorat minah ni ek.."ujar Eddie mengusik Rabiatul.
"eh..Abby..Liya..korang tak nak ambil result ke?.."tanya Farouq .
"eh..ye tak ye juga..jom Abby,kita masuk..hah.abang dengan Farouq tunggu sini dulu ye..biar Abby dengan Liya je yang masuk.."arah Eliya kepada dua jejaka tersebut.Mereka hanya mengangguk dan beberapa minit kemudian Eliya dan Rabiatul sudah masuk ke dalam dewan.
"biasa la Farouq..mak buyung tu memang suka mengarah.."ujar Eddie kepada Farouq.Farouq yang mendengar membulatkan sedikit matanya.
"what?!..Is she pregnant?.."soal Farouq dengan wajah yang ceria.
"yup..tapi baru 2 bulan..tu yang tak nampak sangat..masa first time tau yang dia pregnant..semua orang happy tapi dia seorang menangis sebab katanya nanti takut masa nak ambil result SPM,semua orang tahu..sibuk sangat nak rahsiakan perkahwinan ni..padahal dah habis sekolah dah pun.."beritahu Eddie sambil tersenyum.Farouq turut tergelak mendengar cerita rakannya itu.
"aku gembira untuk kau..nampaknya tak lama lagi aku dengan Abby bakal jadi aunty dan uncle la kan?.."ujar Farouq.Eddie tersenyum sambil mengangguk.

Sebulan yang lalu..
Puan Marina dan Naimah duduk disebelah Eliya sambil mengurut-urut bahu dan lengan gadis tersebut.Eliya kelihatan tidak bermaya dan lemah.Eddie berlari masuk ke dalam rumah sejurus tiba dari pejabat.Mujur dia tidak mempunyai apa-apa mesyuarat hari ini jadi dia boleh 'cabut' dari tempat kerjanya memandangkan dia adalah bos maka tak susahlah untuknya keluar sesuka hati.
"Liya..Liya..jangan tinggalkan abang..Liya jangan buat abang macam ni.."ujar Eddie cemas sambil melutut disebelah Eliya yang sedang berbaring di katil.Eliya yang sakit memegang perut cuba menahan tawanya.Pasti Puan Naimah yang menokok tambah cerita mengenainya yang sakit.Almaklumlah ibu mertuanya itu 'drama queen',segalanya yang diceritakan oleh Puan Naimah pasti dahsyat.
"Liya..kenapa Liya pegang perut?..sayang sakit sangat ke?..abang bawa pergi hospital,ya?.."soal Eddie kedengaran lebih cemas berbanding sebelumnya.Puan Marina yang risau hanya berdiam diri sambil tangannya memicit-micit kepala anak perempuannya itu.
"abang..Liya okay la..cuma pening dengan loya je..tak tahu kenapa..salah makan agaknya.."ujar Eliya sambil tersenyum sedikit bagi menenangkan hati si suami yang kelihatan cemas itu.
"oh..kalau macam tu..biar abang bawa Liya pergi klinik,ya?..macam teruk sangat je abang tengok.."ujar Eddie sambil membantu Eliya bangun dari pembaringannya.Eliya cuba berdiri namun dia tidak berdaya dan akhirnya Eddie mencempung Eliya ke dalam kereta.

Beberapa minit kemudian, mereka tiba disebuah klinik swasta berdekatan dengan kawasan perumahan mereka.Eliya dirawat oleh seorang doktor wanita.Selepas melakukan beberapa ujian doktor wanita itu duduk sambil tersenyum.Eddie dan Eliya saling berpandangan kerana perasaan pelik dengan doktor tersebut.
"jadi..macam mana dengan isteri saya,doktor?.."soal Eddie dengan perasaan ingin tahu.
"tahniah..isteri encik disahkan pregnant..dah masuk sebulan dah pun kandungan Puan Eliya.."ujar doktor tersebut dengan perasaan teruja.
"ye ke doktor?!..alhamdulillah..sayang dengar tak?..kita bakal jadi ibu bapa.."ujar Eddie sambil mengoncangkan bahu Eliya perlahan.Eliya hanya tersenyum kelat sambil mengurut-urut sedikit kepalanya.
"ops..sorry..ter-over excited pula.."ujar Eddie kepada Eliya.Doktor wanita itu hanya tersenyum sambil menggelengkan kepalanya melihat telatah ibubapa muda dihadapannya itu.
"jangan lupa ambil ubat didepan ya?..lagi satu..elakkan Puan Eliya dari stress atau buat kerja-kerja berat dalam 3 bulan ni memandangkan kandungannya masih belum kuat.."ujar doktor wanita yang bernama Dian itu.Eddie mengangguk sebelum keluar dari bilik doktor dengan hati yang berbunga-bunga.Eliya hanya menggeleng melihat telatah suaminya yang terlebih excited itu.

Eliya melambai-lambai dihadapan Eddie bagi menyedarkannya dari lamunan.Eddie tersentak buat seketika.
"eh..Liya..dah ambil result belum?.."soal Eddie sedikit terpinga-pinga.Eliya hanya menepuk dahi melihat suaminya yang kuat mengelamun sejak akhir-akhir ini.Rabiatul dan Farouk turut menggelakkan Eddie.
"abang ni!!..dari tadi Liya cakap kat abang pasal result Liya..abang tak dengar la ye?.."soal Eliya dengan perasaan geram.Mana tidaknya sejak tadi dia begitu bersemangat menceritakan tentang keputusan peperiksaannya namun tidak didengari oleh Eddie.
"eehh..sayang tadi ada cakap kat abang eyh?.."soal Eddie sambil tersengih.Eliya sudah menarik muncung panjang lalu membelakangkan Eddie tanda dia sedang merajuk. 'alamak..isteri aku dah merajuk la pula..'hati Eddie berkata-kata.Eddie memandang kearah Rabiatul dan Farouq yang sejak tadi menjadi penonton drama sebabak itu.Keningnya diangkat sebelah kearah Rabiatul namun Rabiatul hanya mengangkat bahu tanda dia tidak mahu masuk campur dalam urusan suami isteri itu.
"ala..sayang jangan la merajuk..tak baik tau buat macam ni kat abang..kesian abang..kalau sayang marah kat abang nanti baby lahir pun mesti dia marah kat daddy dia ni.."ujar Eddie meminta simpati.Eliya mengerutkan dahinya. 'eh..ada kaitan ke kalau aku merajuk dengan baby?..ahh..maafkan aje la..aku pun dalam mood baik sebenarnya ni..'hati Eliya berkata-kata.Akhirnya dia memandang Eddie dengan senyuman diwajah.
"hah..macam tu la sayang abang ni..so macam mana result?.."soal Eddie dengan perasaan ingin tahu.Eliya tersenyum lalu menghulurkan sehelai slip kepada Eddie.Eddie meneliti slip tersebut sebelum matanya membulat dengan tersenyum lebar.
"wow..9A+..biar betul ni sayang?!..are you sure?..ke mata abang yang rosak ni?.."soal Eddie seakan-akan tidak percaya dengan keputusan Eliya.
"hello..ingat abang seorang je ke yang pandai?..see the leg la..ni Liya, okay?.."ujar Eliya sambil tersenyum bangga.Eddie,Farouq dan Rabiatul hanya tergelak melihat gelagat Eliya.Sedang mereka berempat bergelak ketawa,dua orang pelajar datang kearah mereka.
"hai,cikgu Eddie..lama tak jumpa.."ujar salah seorang dari mereka.
"eh..Mastura,Firzana..apa khabar?..macam mana result?..okay?.."soal Eddie.Eliya sudah berpeluk tubuh melihat gelagat dua orang gadis yang agak mengada-ngada dihadapannya itu namun dia berlagak selamba kerana rahsia perkahwinannya bersama Eddie belum lagi terbongkar di sekolah mereka oleh itu dia terpaksa meneruskan lakonannya walaupun hatinya panas.
"khabar baik cikgu..erm..result kami..okay cikgu..hah..by the way..malam ni kami bekas murid-murid form 5 nak buat jamuan sikit..cikgu datang la ye?..please.."ujar Mastura seakan-akan merengek.Eliya sudah mengepal penumbuknya namun dia hanya senyum melihat mereka berdua. 'hisy..budak dua orang ni..aku nampak dia besar kecil je depan mata aku ni..nanti ada juga yang kena telan hidup-hidup dengan aku ni..'hati Eliya berkata-kata.Eddie terdiam seketika.
"ala..cikgu tak payah la fikir lama sangat..lagipun esok kan sabtu..apa salahnya kalau cikgu join kami..betul tak Eliya?.."ujar Firzana.
"eh..betul..betul sangat.."jawab Eliya dengan senyuman yang dibuat-buat.
"erm..kalau macam tu..okay la..nanti saya datang kalau sempat.."ujar Eddie.Mastura dan Firzana menepuk-nepuk tangan tanda mereka gembira dengan apa yang dikatakan Eddie.
"okay cikgu..mesti datang tau..kami tunggu kehadiran cikgu..kalau tak datang siap la..kami cari cikgu..by the way..ni alamatnya.."ujar Mastura sambil menghulurkan sekeping kertas yang tertulis maklumat mengenai jamuan tingkatan lima yang akan diadakan disebuah hotel namun semasa menghulurkan kertas tersebut,Mastura sengaja menyentuh tangan Eddie sambil tersenyum manis.
"insyallah...kalau saya tak busy nanti saya datang.."balas Eddie mesra. 'amboi..bukan main lagi kau nak ngorat laki aku eyh..nanti kau..tengok la apa aku buat kat kau..'hati Eliya bermonolog sendirian.Tiba-tiba dia memegang kepalanya dan dia seperti tidak dapat mengimbangkan badan dan hampir terjatuh menyebabkan Eddie pantas memeluk bahu Eliya menyebabkan Mastura tercengang melihat perlakuan Eliya dan Eddie. 'mak ai..biar betul Eliya ni..dengan bekas cikgu pun dia nak ngorat juga ke?..agak-agak la..aku yang nak..dia pula yang sibuk..'hati Mastura berkata-kata.Firzana yang berdiri disamping Mastura juga terkejut dengan apa yang dilihatnya namun Farouq dan Rabiatul sudah tersenyum simpul.Mereka seperti sudah dapat mengagak bahawa Eliya sudah cemburu dengan perlakuan Mastura terhadap suaminya.
"Liya..are you okay?.."soal Eddie risau melihat keadaan Eliya yang sudah terduduk lemah dibangku berdekatan.Eliya hanya mengangguk perlahan dengan dahi berkerut. 'nampaknya lakonan aku dah menjadi..baby..maafkan mama..mama terpaksa tipu untuk selamatkan daddy..nanti baby dah besar jangan jadi macam mama tau..'hati Eliya berkata-kata sambil perlahan perutnya diusap.Eddie memandang kearah Mastura dan Firzanan yang masih berdiri disamping mereka berempat.
"okay la Mastura,Firzana..nanti malam ni tengok dulu la keadaan macam mana..kalau sempat saya datang,insyallah.."
"erm..okay..bye semua..take care,Eliya.."ujar Mastura kepada mereka yang berada disitu sebelum mereka semua beredar.Eliya masih meneruskan lakonannya dengan menekup mulutnya seperti ingin muntah.Eddie sudah kelihatan panik.
"Liya..jom la abang hantar Eliya balik.."ujar Eddie.
"tapi Liya bawak kereta tadi macam mana?.."
"tak apa..nanti Farouq hantar kereta kau tu..aku pun nak singgah rumah kau juga..jumpa mak korang.."ujar Rabiatul.Eliya hanya mengangguk sebelum menyerahkan kunci keretanya kepada Farouq lalu dia dan Eddie berlalu ke kereta BMW milik Eddie.Rabiatul memandang Farouq lalu mereka berdua tergelak.
"Eliya tu bagus kan kalau jadi pelakon?..memang jadi la lakonan dia tadi.."ujar Rabiatul.
"erm..tapi kalau awak buat macam tu kat saya nanti lepas kita kahwin..siap la awak.."ujar Farouq.
"hisyy..awak belum tengok lagi lakonan saya..saya ni la yang ajar Eliya ilmu lakonan tu.."ujar Rabiatul sambil tergelak jahat.
"ada-ada aje awak ni la..dah jom..nanti lambat pula kita nak pergi date.."
"amboi..ngada-ngada..dah la jom.."balas Rabiatul sebelum mereka berdua berjalan beriringan ke kereta masing-masing.

Love You 1000 Times (Wattpad Version)Where stories live. Discover now