Bab 22

2.3K 70 1
                                    

Eddie memutar-mutarkan pen ditangannya beberapa kali.Fikirannya hanya memikirkan apa yang diceritakan oleh Zafril tiga hari lepas.Selama tiga hari ini otaknya hanya memikirkan cara bagaimana dia hendak memujuk hati isterinya itu.
"Ehem..ehem..bos..macam mana dengan presentation Hidayah tentang projek baru kita tu?.."soal Redwan yang duduk disamping Eddie.Sejak dari tadi dia perasan bahawa Eddie tidak menumpukan perhatian langsung kepada mesyuarat mereka petang itu.Eddie tersentak.
"pardon me?.."soal Eddie sambil menegakkan kedudukannya.
"bos ada nak ubah apa-apa tak pasal projek kita ni?.."soal Redwan lagi.
"err..saya serahkan pada awak ajelah Redwan.."ujar Eddie kepada Redwan.Redwan hanya mengangguk-angguk.
"okay,guys..I really got to go..rasanya sampai sini sahaja meeting kita hari ni..Redwan is incharge for this project..so Redwan if anything just inform me.."ujar Eddie kepada pekerjanya yang berada dibilik mesyuarat itu kemudian dia keluar dan masuk ke ruangannya.Laci mejanya ditarik lalu dia mengambil kotak baldu yang terletak kemas didalam laci tersebut.Kotak itu dibuka lalu diambil cincin perkahwinan yang sentiasa menemani Eliya sejak dari awal hari perkahwinan mereka.
"Liya..I miss you so much,sayang..baliklah pada abang..abang rindu sangat-sangat.."Eddie berkata-kata dengan suara lirih.Interkom dimejanya ditekan.
"Yana,masuk sekejap bilik saya.."ujar Eddie kepada Ilyana,setiausahanya yang baru.Beberapa minit kemudian Ilyana masuk ke dalam bilik bosnya itu.
"ada apa-apa yang boleh saya bantu ,bos?.."soal Ilyana kepada Eddie.
"tolong book satu flight ticket to Perth dalam masa terdekat untuk saya.."ujar Eddie.
"erk..bos..sorry..tapi bulan ni jadual bos memang penuh sehingga pertengahan bulan depan sebab projek baru kita bakal dijalankan minggu ni dan beberapa hari kemudian ada beberapa pelancaran projek baru,bos..jadi bos amat diperlukan untuk bulan ni dan bulan depan memandangkan Encik Harun dan Encik Farid akan ke luar negara minggu depan kerana syarikat kita akan buka cawangan di China dan Jepun jadi tak ada sesiapa lagi yang akan pantau projek ni bos.."terang Ilyana dengan penuh berdedikasi.Eddie mengetuk-ngetuk jarinya dimeja untuk seketika.
"erm..baiklah..book ticket saya pada tarikh yang saya free..and..saya akan cuti selama dua minggu sepanjang saya di Perth nanti..saya nak awak panggil Redwan,Jamil dan Firdaus jumpa saya sebab mereka yang akan incharge untuk projek baru kita tu.."arah Eddie.Ilyana mencatit-catit sesuatu didalam diari hitam miliknya.
"anything else,Encik Eddie?.."soal Ilyana kepada Eddie.
"that's all for now.."ujar Eddie lalu Ilyana keluar dari bilik tersebut.Eddie mencapai telefon bimbitnya lalu mendail nombor yang diberikan oleh Zafril ketika dia menelefoni jejaka itu tiga hari lepas.Beberapa minit kemudian panggilannya berjawab.
"hello.."kedengaran suara yang amat dirinduinya itu.Terubat juga sedikit rasa rindu buat isterinya itu.
"hello..who's there?.."ujar Eliya lagi.Eddie hanya mendiamkan diri.
"sorry..I don't know who are you..I think you've got wrong number.."ujar Eliya ingin mematikan talian.
"wait!.."ujar Eddie.Eliya agak tergamam mendengar suara yang sudah lama dirinduinya itu.
"E..Ed..Eddie..apa yang Eddie nak dari Liya?..kita dah tak ada apa-apa lagi..erm..Eddie dah dapat kan cincin Liya tu..Eddie simpan sahajalah cincin tu atau nak buang atau nak beri pada isteri baru Eddie ke..Liya tak kisah..by the way,Liya ucapkan tahniah atas pernikahan abang..ops..sorry..Eddie.."ujar Eliya dengan perasaan sebak yang ditahan-tahan namun perlahan air matanya mengalir juga.
"Liya..abang rasa Liya dah salah faham dengan apa yang dah terjadi..abang.."belum sempat Eddie menyambung ayatnya kedengaran suara garau dihujung talian.
"hello..this is Albert..I think you don't have to hurt her anymore..she doesn't need you anymore..you've hurt her so much..stop bothering her..if you keep bothering her,I'll make you regret of what you did to her.."ujar Albert lalu mematikan talian.Eddie terdiam. 'Albert?..aduh..Albert pula kali ni..Liya..Liya..hari tu Zafril sekarang Albert..sebab tu la abang tak nak isteri abang ni jauh dari abang..abang cemburu,sayang..cubalah fahami hati abang ni..'hati Eddie berkata-kata lalu dia mengeluh berat.Hatinya bagai tertarik-tarik untuk pergi berjumpa Eliya apatah lagi apabila ada seorang lelaki bercakap dengannya melalui telefon milik isterinya namun apakan daya dia tidak boleh mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang bos di syarikatnya.Eddie mendail sekali lagi nombor telefon Eliya namun dia hampa apabila tidak dijawab. 'tapi..abang tak sempat nak beritahu Liya bertapa rindunya abang pada Liya..I miss you so so much,Liya and I love you damn much until I hurt you again,sayang..'hati Eddie berkata-kata sayu.Air matanya bertakung ditubir mata apabila matanya tertacap pada wajah ceria Eliya yang sedang tersenyum sambil memeluknya didalam gambar yang diambil ketika dia dan Eliya berbulan madu dulu.Gambar yang menghiasi mejanya itu sahajalah yang menjadi pengubat rindunya tatkala dia amat merindui isterinya itu.Dadanya terasa sesak dan susah untuknya bernafas.Rindunya buat Eliya sudah tidak tertanggung lagi.Setiap hari dia tidak bertemu isterinya itu ibarat seksaan yang amat berat buat dirinya.Dia menyesal kerana terlalu berkeras kepada Eliya tanpa menyelidik hal sebenar.Jika tidak ,pasti perkara ini tidak berlaku dan dia tidak terseksa menanggung rindu buat sang isteri yang kini diperantauan kerana ingin mencari ketenangan disebabkan terluka dengan perbuatannya sendiri.Setitis air mata penyesalan Eddie mengalir.Bingkai gambar dimejanya diambil lalu dipeluknya. 'Liya..abang tak sanggup berjauhan dengan sayang..abang tak sanggup lagi untuk berhadapan dengan seksaan ini..'hati Eddie berkata-kata lagi.Eddie mengambil telefon bimbitnya lalu mendail nombor milik Encik Farid.
"hello.."kedengaran suara Encik Farid dihujung talian.
"papa..I really can't stand this anymore..I miss her so damn much,papa..I really want to meet her..Eddie dah tak sanggup lagi berjauhan dengan Eliya..tolonglah Eddie,papa.."ujar Eddie dengan perasaan sebak.
"then..go to her..pergi jumpa Liya..pujuk dia.."ujar Encik Farid tenang.
"tapi macam mana?..papa dan ayah nak ke China dan Jepun..dalam bulan ni dan bulan depan pun jadual Eddie busy,papa.."ujar Eddie sedih.Encik Farid tergelak dihujung talian.
"is that more important than your sweetheart?.."soal Encik Farid lagi.
"no papa..she's everything in my life..without her,I'm nothing.."jawab Eddie bersungguh-sungguh.
"then..what are you waiting for?..pergi pujuk menantu papa tu cepat..jangan balik selagi menantu papa tu tak balik.."ujar Encik Farid.
"tapi..tapi..macam mana dengan company kita?.."soal Eddie seakan-akan tidak percaya.
"don't worry..leave it to me and ayah..Eddie Cuma pergi pujuk Liya aje..and..if possible..I want you to bring a present for me as a reward.."ujar Encik Farid.
"what's that?.."
"papa nak Eddie berikan papa berita gembira..bawak Liya balik dengan cucu baru sekali.."ujar Encik Farid sambil tergelak kecil.Eddie juga turut tergelak mendengar permintaan papanya itu.
"insyallah papa..by the way,thanks for understanding.."ujar Eddie lalu mematikan talian.Sejak mematikan talian,dia hanya tersenyum sahaja.Hatinya sedikit lega selepas Encik Farid membenarkannya untuk berjumpa dengan isterinya di Perth.Interkom ditekan.
"Yana..tempahkan satu ticket ke Perth..saya nak kalau boleh malam ni atau esok pagi..yang penting secepat mungkin..and panggil Redwan,Jamil dan Firdaus sekarang juga..saya nak buat mesyuarat tergempar dengan diorang bertiga.."arah Eddie.
"baik bos.."ujar Yana.Eddie tersenyum puas. 'Liya..tunggu abang,sayang..abang datang secepat mungkin untuk sayang..'.

Eliya menitiskan air matanya lagi selepas Albert mematikan perbualannya dengan Eddie sebentar tadi.Kini uia perkenalan Eliya dan Albert sudah masuk dua bulan dan jejaka itulah yang selalu memujuknya dikala dia dalam kesedihan.Rabiatul juga sudah kehilangan idea untuk memujuk Eliya.Albert juga serba salah dengan Eliya.Sebentar tadi Eliya kelihatan amat ceria sekali apabila dia membawa kedua-dua gadis itu bersiar-siar disekitar Perth namun kini Eliya hanya bertemankan air mata.Albert mengusap air mata dipipi Eliya perlahan.Eliya tergamam namun dia tidak menepis kerana dia tahu niat lelaki itu baik bukan untuk mengambil kesempatan terhadap dirinya yang lemah.
"girl..stop it now..you don't have to waste your tears for that jerk anymore..me and Abby are always be by your side..you have to be strong,Eliya..believe me..you can live better without him.."ujar Albert cuba memujuk Eliya.Eliya tersenyum lalu mengangguk.
"that's my girl..I think I'm much better than that jerk,right?.."soal Albert bergurau.Eliya tergelak mendengar apa yang dikatakan oleh Albert.
"okay..let's go..I'll buy you an ice cream to cheer you up..and you,Abby..you are responsible to help me cheering her up.."ujar Albert lalu menarik tangan Eliya dan Rabiatul agar mengikutinya.
"ya allah,mamat ni..kalau Farouq aku nampak dia pegang tangan aku macam ni..mahu sebulan dia mogok dengan aku.."ujar Rabiatul berbisik kepada Eliya.Eliya tergelak lalu mengangguk.
"tahu tak apa..tapi..don't worry..dia tak ada..so..bertanduk la kita kat sini..kan?.."ujar Eliya.Kini Rabiatul pula terangguk-angguk sambil tersenyum nakal. 'maaf ya abang Farouqku..dirimu tetap menjadi pujaan hatiku..insyallah..kalau iman Abby masih kuatlah..hihihi..'hati Rabiatul berbisik nakal senakal senyumannya kini.

Tiga hari kemudian..
Eliya dan Rabiatul masuk ke sebuah pusat jagaan kanak-kanak yang terletak berhampiran dengan apartment mereka.Hari ini merupakan hari pertama Eliya dan Rabiatul akan bekerja disitu sebagai guru separuh masa.Sejurus mereka masuk ke kawasan pusat jagaan kanak-kanak itu,kelihatan ruangan yang memaparkan beberapa hasil lukisan yang comel dan sukar untuk ditafsir memandangkan si pelukisnya masih kecil dan penuh dengan daya imaginasi. 'kalau baby aku masih ada..pasti kami sedang menanti kelahirannya dengan penuh teruja..ya allah..Liya..apa yang kau fikir ni..kan ajal maut itu ditangan tuhan..'hati Eliya berkata-kata.Tiba-tiba mereka disapa oleh seorang wanita yang berumur dalam lingkungan 40-an.
"hi..you're Eliya and Abby,right?.."soal wanita itu ramah.
"yeah..we're the new teachers..yesterday we came for the interview and they said we'll start our job today.."ujar Eliya.Wanita itu tersenyum sambil menangguk-angguk.
"that's right..I'm Lilya..Mrs.Lilya.."beritahu wanita itu lalu menghulurkan tangannya untuk bersalaman.Eliya dan Rabiatul menyambut salam itu dengan senyuman yang sentiasa menghiasi bibir mereka.
"come..I'll bring you to meet your student.."ujar Lilya ramah.Eliya dan Rabiatul mengekori Lilya dengan wajah teruja.Mereka bakal mendapat pengalaman baru lagi.Eliya tersenyum tatkala terlihat seorang kanak-kanak yang sedang leka melukis. 'Kalau baby aku dulu masih hidup..mesti aku bakal mendapat anak yang secomel itu..'hati Eliya berkata-kata sayu.

Sejurus pemandu teksi memberhentikan teksinya,Eddie keluar dari teksi tersebut.Dia memandang bangunan apartment setinggi enam tingkat dihadapannya.Dia melihat kembali kertas yang tertulis alamat kediaman Eliya di Perth. 'disinilah tempat tinggal Eliya..huh..Eddie..kuatkan semangat!..'hati Eddie berkata-kata sebelum dia menekan butang lif.Beberapa minit kemudian,Eddie tiba dihadapan pintu apartment yang didiami oleh Eliya.Loceng ditekan.Beberapa minit kemudian kelihatan seorang gadis yang bermuka cina membuka pintu dengan wajah seperti baru bangun tidur.
"yes..may I help you?.."soal gadis itu sambil menguap.
"Is Eliya's staying here?.."soal Eddie kepada gadis itu.Serta merta mata gadis itu segar.
"yeah..but who are you?.."
"ooh..glad to know that..actually I'm a friend from Malaysia..can I meet her now?.."soal Eddie dengan senyuman nipis.
"ouw..sorry..but she's not here..but you can meet her at her work place.."ujar gadis itu ceria.
"can you give me the address?.."soal Eddie lagi.
"sure.."ujar gadis itu lalu mencatit sesuatu dikertas yang diberikan oleh Eddie sebelum Eddie bergegas ke tempat yang diberitahu.

"Liya..aku kena jumpa seseorang la..kau balik dengan Albert,boleh?..aku dah call dia tadi.."beritahu Rabiatul selepas mereka tamat waktu bekerja.
"huh..alaa..kau nak jumpa siapa?..segan la nak naik kereta berdua dengan Albert.."balas Eliya dengan wajah sedih.
"sorry la..tapi si Dean tu..tiba-tiba cakap nak jumpa sebab nak pinjam nota aku..nanti aku balik dengan dia aje la..kau pergi dulu eh..kau macam tak biasa aje dengan si Albert tu..sorry la sayangku..okay la got to go..daa!.."ujar Rabiatul lalu melambaikan tangannya kepada Eliya sebelum beredar.Eliya mengeluh perlahan lalu berjalan menuju ke perhentian bas yang terletak dihadapan pusat jagaan kanak-kanak tersebut.Jam dipergelangan tangannya dilihat sudah menunjuk ke angka 5 petang.Eliya melihat ke kiri dan kanannya,tiada siapa disitu.Sekali lagi Eliya mengeluh.
"kalau asyik mengeluh aje..macam mana rezeki nak masuk.."tiba-tiba terdengar suara garau disampingnya.Suara itu kedengaran amat rapat ditelinganya namun bukan itu yang membuat Eliya tergamam,suara itu amat dikenalinya. 'Itu suara dia!..buat apa dia datang sini..'hati Eliya sempat bermonolog sebelum dia mengangkat wajahnya untuk merenung wajah yang amat dirinduinya itu.Matanya membulat.
"ap..apa yang E..Eddie buat kat sini?.."soal Eliya sedikit gagap.Mana tidaknya kedudukan Eddie amat rapat dengannya sehingga dia jadi tidak keruan memandang mata suaminya itu.
"cuz I miss you damn so much,sayang..I miss you.."bisik Eddie lirih ditelinga Eliya sebelum memeluk isterinya itu.Pipi Eliya dikucupnya lama sebelum wajah mereka semakin merapat sehingga hidung Eliya dan Eddie bersentuhan.Eliya pantas menyedarkan dirinya lalu menolak tubuh Eddie.
"apa yang Eddie nak lagi dari Liya,hah?..cukuplah dengan apa yang Eddie dah buat kat Liya..Liya dah tak kacau hidup Eddie lagi,kan?..so Eddie pun kena jauhi Liya.."ujar Eliya kasar lalu bangun dari bangku tersebut.Eddie menarik pergelangan tangan Eliya sehingga Eliya terduduk diriba Eddie.
"Eddie..cukuplah dengan apa yang Eddie dah buat kat Liya..Liya tak sangguplah dengan lakonan Eddie ni lagi..Liya dah letih..faham tak?.."ujar Eliya kasar.Tiba-tiba kedengaran bunyi hon dihadapan mereka.Eliya pantas berdiri dan membetulkan pakaiannya.Albert keluar dari kereta tersebut dengan wajah tegang.
"who is this guy?..is he doing something bad to you?"soal Albert tegas.Eliya tersenyum kelat.
"I don't know him..let's go..I don't wanna waste my time on someone who like to take advantage on me..like him.."ujar Eliya lalu masuk ke dalam perut kereta Albert.Albert memandang Eddie tajam.
"stay away from her..or I'll make you suffer.."ujar Albert memberi amaran sebelum dia masuk ke dalam keretanya dan memandu laju meninggalkan tempat itu.Eddie memandang kereta tersebut dengan pandangan kecewa. 'Liya..Liya dah benci abang ke?..tolonglah dengar dulu apa yang abang nak terangkan..'hati Eddie berkata-kata sayu.

Eliya termenung sepanjang perjalanan menuju ke apartment miliknya.
"Eliya..can I ask you something?.."soal Albert.Eliya memandang Albert lalu mengangguk perlahan dengan senyuman.
"I'm curious..who's actually that guy?.."soal Albert dengan perasaan ingin tahu.
"he's my foster brother..and..he's also my husband.."jawab Eliya perlahan.Automatik kereta yang dipandu oleh Albert dihentikan.Mujurlah tiada kereta dijalan itu,jika tidak pasti kami akan mengalami kemalangan dengan tindakan drastik Albert itu.
"what?!..but how?,Eliya..you're just eighteen years old..how can an eighteen years old girl already get married?..and he's your foster brother..how can all this happen?..I can't believe this.."ujar Albert dengan tawanya akibat tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh Eliya.
"okay..I'll tell you everything..but now..can you bring me somewhere so that we could talk?.."ujar Eliya kepada Albert.
"okay..but promise me you'll tell me every single thing..wow..your life in Malaysia is quite interesting.."ujar Albert lalu meneruskan pemanduannya. Eliya hanya tersenyum kelat. 'Albert..kau sendiri susah nak percaya dengan apa yang aku cakap..macam mana lagilah diri aku yang melaluinya sendiri..lagi susah untuk aku percaya dan hadapi ini semua..'Hati Eliya bermonolog.
"ask Abby to join us too.."ujar Albert.Eliya mengangguk lalu menghantar pesanan ringkas buat Rabiatul.

Abby..jumpa kitorang kat Starbuck yang slalu kita lepak tu..kitorang tunggu kau...

beberapa minit kemudian telefon bimbit Eliya bergetar tanda ada mesej masuk.

Orait,mem..

Love You 1000 Times (Wattpad Version)Where stories live. Discover now